Vámos György: hat éve töretlenül nő a kiskereskedelmi forgalom
Magyarországon 2013 óta folyamatosan nő a kiskereskedelmi forgalom, de az igazi bővülés 2014-től indult be – olvasható az origo-n. Azóta éves szinten volumenben jellemzően 5-6 százalékkal növekszik a szektor. Legutóbb, szeptemberben 5,8 százalékos lett ez a mutató a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára arról beszélt az Origónak, hogy szerinte minek köszönhető a kiskereskedelem jelentős növekedése és vajon az elkövetkező években is töretlen maradhat-e a felfelé ívelő tendencia?
Az OKSZ főtitkára mindenekelőtt azt hangsúlyozza, hogy örömteli a kiskereskedelem bővülése, de még örömtelibb, hogy a növekedés folyamatos.
Egyes időszakokban – például az idei második negyedévben – voltak ugyan kisebb-nagyobb hullámvölgyek, hiszen a lakosság költekezési kedvét sok minden befolyásolhatja, de a legfontosabb az, hogy a felfelé ívelő tendencia összességében immár hat esztendeje töretlen.
Dobogós helyen az unióban
Nemzetközi mércével mérve az évi 3 százalék körüli bővülés egyébként már jónak számít – Magyarországon a kiskereskedelmi forgalom ennek nagyjából a kétszeresével növekedett az utóbbi években. Az uniós statisztikákat tekintve ráadásul dobogós helyen állunk ezen a területen.
A pozitív folyamatok hátterében több tényező áll.
Többek között a hazai GDP is kiemelkedő ütemben nő, a gazdasági növekedés pedig erős a hátteret biztosít a kiskereskedelem számára.
Kedvező továbbá, hogy immár harmadik éve kétszámjegyű a bruttó fizetések emelkedése, aminek köszönhetően emelkedett a lakosság szabadon elkölthető jövedelmének nagysága is.
– Ma már nem ugyanaz a vásárló megy be az üzletbe, mint korábban – mondja Vámos György. – Hiszen jelentős mértékben nőtt a vásárlóerő az elmúlt időszakban Magyarországon.
A háztartások fogyasztási célú kiadásai tavaly elérték a 20 ezer milliárd forintot. Ezen belül a kiskereskedelem 51 százalékot képvisel, ami 11 ezer milliárd 200 millió forintos forgalomnak felel meg.
Változóban a fogyasztás szerkezete
A kiskereskedelemben a folyamatos növekedés mellett a másik kulcstényező a fogyasztás szerkezetének átrendeződése. Az élelmiszerpiac növekedési üteme ugyan átlag alatti a többi területhez képest, és az utóbbi időben elsősorban az iparcikkek kereskedelmének súlya nőtt meg, de minden termékkategóriában megfigyelhető a fogyasztói magatartás változása. Ez pedig segíti egy korszerűbb, modernebb fogyasztási struktúra kialakulását.
Mindemellett a nemzetközi tendenciáknak megfelelően egyre nagyobb szerepet játszik Magyarországon is az online értékesítés.
A webáruházak forgalma napjainkban a kiskereskedelem mintegy 6 százalékát adja, és zömében iparcikkeket rendelünk a webshopoktól. Az online értékesítési csatorna tavaly 530 milliárd forintos forgalmat ért el, ebben az esztendőben azonban ennél sokkal nagyobb összeg – a mostani várakozások szerint 700 milliárd forint – prognosztizálható, mert az idei év eddig eltelt időszakában már 33 százalékos volt a növekedés ezen a területen.
Napjainkban ez a leggyorsabban növekvő értékesítési csatorna Magyarországon, ezért nem csoda, ha egyre több cég szeretne részesedést szerezni magának az egyre növekvő tortából, és folyamatosan jelennek meg az újabb piaci szereplők. A tartós fogyasztási cikkek jó részét (pl. mobiltelefon, lakásfelszerelési tárgyak, stb.) ma már egyébként online shopoktól rendelik a vásárlók.
Fennmaradhat a növekedés
Vámos György kitért arra is, hogy a kormány által elindított családtámogatási rendszerek további lökést adhatnak a lakáspiacnak, ami a kiskereskedelem számára is kedvező lesz, és persze hatással lesz a szerkezetére is.
Hiszen egyre nagyobb kereslet mutatkozik majd a lakás berendezéséhez, felújításához szükséges árucikkek iránt.
A 2019-2023-as konvergencia programban a kormány azzal számol, hogy a gazdaság növekedése a következő években is magas lesz, 4 százalék felett marad. Vámos György szerint ez további biztos alapot szolgáltathat a lakossági fogyasztás bővüléséhez.
Vagyis az erős gazdasági háttér továbbra is támogatja majd a kiskereskedelmi forgalom emelkedését.
A kiskereskedelmet vizsgálva persze mindig fontos tényező az infláció alakulása is. A 2016-17-es esztendők ebből a szempontból könnyebbek voltak az ágazat számára, hiszen alacsony volt az áremelkedés. A tavalyi évtől kezdve azonban magasabb lett az infláció. Most az prognosztizálható, hogy elsősorban az élelmiszerpiacon lesz áremelkedés. Ám ez az OKSZ főtitkára szerint nem a kiskereskedelmi láncok áremelésre irányuló törekvésének lesz a következménye, hanem ezt a folyamatot elsősorban a mezőgazdasági alapanyagok nemzetközi piaci befolyásolja.
Szeptemberben egyébként az inflációs ráta 2,8 százalék volt Magyarországon, ami a várakozásoknál kedvezőbbnek bizonyult.
De az inflációs hatás mindenképpen be fog gyűrűzni az élelmiszerárakba, igaz, nem egyforma mértékben.
A sertéspestis miatt például átlag felett emelkedik a sertéshús ára, emellett a gyenge terméseredmények miatt a zöldségek is sokat drágultak idén.
Erős év vége következhet
S hogy mi várható az idei év hátralévő részében a kiskereskedelemben? Vámos György optimista az eddigi tendenciák alapján, és például
a tavalyinál jóval erősebb decemberre számít idén.
Tudvalévő, hogy a december a legerősebb hónap a kiskereskedelemben, ekkor mindig tágabbra nyílik a vásárlók pénztárcája.
Sőt, az év végi ajándékozási, vásárlási szezon a Black Friday-jel már novemberben megkezdődik. Ekkor futószalagon hirdetik a webáruházak a különböző akciókat, és sokan erre az időszakra tartalékolják a pénzüket egy-egy értékesebb iparcikk beszerzésére. Másfelől viszont az OKSZ főtitkára óv attól, hogy túlértékeljük a webáruházak jelentőségét, hiszen azok még mindig csak a kiskereskedelmi forgalom viszonylag alacsony hányadát adják. A szektor egészét tekintve tehát az év végi akciós időszak – benne a hagyományos erős decemberrel – egyáltalán nem nyom annyit a latban, mint gondolnánk.
A kiskereskedelem jövőjét illetően Vámos György feltétlenül optimista, mert szerinte – az erős gazdasági háttértől kezdve az olyan tényezőkig, mint amilyenek a kiskereskedelemre is pozitív hatást gyakorló lakhatási és családtámogatások – minden adott az ágazat további növekedéséhez.
Azaz nem csak az elmúlt időszakban költött többet a lakosság az üzletekben, hanem ez a folyamat az elkövetkező években is folytatódni fog.
Az OKSZ főtitkára úgy véli: a kiskereskedelem folyamatos bővülése hosszabb távon is fennmaradhat. (origo, Kovács István)
Kapcsolódó cikkeink
A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >Dr. Kozák Tamás: az árrésstop kapcsán nincs harmóniában a diagnózis és a javasolt gyógymód
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy…
Tovább olvasom >Nagy István: jó minőségű dinnyével indul a magyar dinnyeszezon
A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >