OKSZ: az is eredmény, hogy nem esett vissza a fogyasztás
A jelenlegi gazdasági helyzetben eredmény, hogy nem esett vissza a kereskedelmi fogyasztás, ami többek között annak is köszönhető, hogy a személyi jövedelemadó többletének és a nyugdíjpénztári reálhozamok egy részét az áruházakban költik el (ennek a pénznek a java feltehetően a hiteltörlesztések megsegítésére megy el) – reagált az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) a KSH által közzétett októberi kiskereskedelmi adatokra.
A legsúlyosabb teher a fogyasztói piacon továbbra is a devizahitelesek törlesztőrészlete. Visszafogja az élelmiszerek vásárlását a mezőgazdasági termékek drágulása (októberben ez 5,1 százalék, tehát nagy volt), de még így is a tavalyihoz hasonló volt kilóban, darabban, literben mért mennyiség. Az iparcikkek vásárlása októberben 2,2 százalékkal nőtt, ruhából viszont már a turkáló sem kelendő. Az üzemanyagok árrobbanása minden zsebből pénzt vesz el. A gyenge forint drágítja az import alapanyagokat és késztermékeket.
Elsősorban a határmenti területeken élénkítik a kereskedelmi forgalmat a szomszédos eurós országokból érkező bevásárlók, ez bőven megéri a jelenlegi forint/euró árfolyamszint mellett (ugyanez történt, amikor Szlovákiában bevezették az eurót két évvel ezelőtt).
2012. nehéz év lesz a fogyasztói piac számára, több gazdaságkutató visszaesést jelez előre (eltérő mértékekben ugyan). A jelenlegi helyzet alapján valószínű, hogy az év elején zsugorodhat a fogyasztási cikkek piaca, az adóemelések pedig már az év kezdetétől áremelésre kényszerítik a beszállítókat és a kereskedőket. A fogyasztói piac legnagyobb kérdőjele a nemzetgazdaság egészének helyzete.
Kérdés, hogy a vállalkozásoknak gazdasági teljesítményeik alapján milyen béremelésekre lesz erejük a nemzetgazdaság legkülönfélébb területein, hiszen ez jelentheti azt a vásárlóerőt, mely fékezheti a fogyasztói piac zsugorodását. A gyenge forint pedig, melynek árfolyama mögött összetett folyamatok húzódnak meg, így a leminősítések (és legalább néhány fillérrel a plázastop) is, mindenkinek rossz. Egy biztos: az áruházakban az olcsóság lesz az úr – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >