Magazin: Okos Karácsonyt, Robot Új Évet!
A háztartási kisgépek az év végével főszezonjukhoz érkeznek. A Black Friday és a karácsonyi időszak kínálatában a slágertermékek mellett egyre nagyobb arányban mutatkoznak a jövő okostechnológiával bíró készülékei is, a kínálatot pedig mind a márkagyártók, mind a kereskedők számos promóciós ajánlattal gazdagítják.
Talán nem meglepő, hogy a háztartási kisgépek kategóriája év közben bizonyos szezonális kiugrásokat produkál, elég csak a tavaszi-nyári szőrtelenítésre, a szabadidős és kinti tevékenységekre, a szeptemberi kollégiumi költözésre vagy az év végi ünnepi szezonra gondolni, mely utóbbi minden márkagyártó, forgalmazó és kereskedő beszámolója szerint az év legerősebb időszaka. Ekkor, függetlenül az évszaktól, javarészt minden termékcsoport jelentős forgalomnövekedést realizál, de a prémium termékek erősödése ebben a szezonban még látványosabban azonosítható.
– A kisgépek piacának szezonalitása erősen kapcsolódik a nagy, országos akciók üteméhez is – tájékoztat Rózsa Márton, a Samsung Electronics fogyasztó elektronikai üzletágának vezetője. – Mivel a termékek zömének árfekvése a 30-70 ezer forintos sávba esik, így jellemző az emocionális beszerzés is. Ennek megfelelően kiemelt időszak a húsvét, a karácsony, a Black Friday és akár az egyes női magazinok kuponpromóciós időszakai. A prémium fogyasztói elektronikai eszközök piacán a Samsung továbbra is stabilan őrzi meghatározó helyét, és a robottechnológia egyre nagyobb térnyerésével, ebben az évben a robotporszívók esetében számítunk növekedésre. Viszonteladóinkkal azon dolgozunk, hogy felhasználóink kedvező feltételek mellett juthassanak hozzá prémium termékeinkhez. A következő időszakban várható akciókról a promóció meghirdetését követően folyamatosan tájékoztatjuk majd vásárlóinkat.
– Az év végi ajándékozás jelentős csúcsot jelent, az utolsó negyedév a teljes év több mint 40%-át adja forgalomban, melyben a prémium árkategóriás termékek fogyása ebben az időszakban jelentős kiugrást mutat – mondja Pécsi Kármen, az Orbico Hungary Kft. trade marketing specialistája. – A Braun termékek több mint 60%-át ajándékba vásárolják a fogyasztók, így különös figyelmet kell fordítanunk a női vásárlókra, mert ők hozzák meg a döntést, kedvesük milyen eszközzel borotválkozik majd. Az első félév számait, valamint a piac bővülését figyelembe véve mind a férfi, mind a női szépségápolási kategóriában két számjegyű bővülésre számítunk az év végén. Nagy öröm számunkra, hogy több időszakos volumencsökkenés után az epilátor penetráció ismét növekedésnek indult. Az idei Black Friday-re és az adventi időszakra számos kedvezménnyel és egyedi Braun karácsonyi csomagokkal készülünk.
Folyamatos erősödésben
Varga Mariann, a BaByliss, X-Epil és JimJams termékeket forgalmazó Relation Kft. lakossági termékmenedzsere a tavaszi szezonnal kapcsolatban elmondja, hogy a szőrtelenítő eszközök mellett, a téli sapkaviselést követően a különböző hajformázók és hajnyírók iránt is megnő a kereslet, az idei év eredményeiről pedig úgy nyilatkozik, hogy bár a komplett SDA az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is növekedést mutat, aránya idén kisebb mértékű lesz.
A Spectrum Brands Remington márkájánál az első félévben a szépségápolás kategória növekedett az előző év azonos periódusához képest, ami többek között a készülékek átlagár-növekedésének tudható be. Komjáti Anita trade marketingmenedzser szerint ez a tendencia nagy valószínűséggel az év végéig kitart.
– Az októbertől decemberig tartó időszak kiváló alkalom, hogy innovatív termékeink fókuszba kerüljenek – tájékoztat a szakember. – Portfóliónk minden év szeptemberében frissül, így új termékeinkkel maximálisan ki tudjuk aknázni a szezonban rejlő lehetőségeket különféle promóciókkal, kiemelt kihelyezésekkel és extra megjelenésekkel.
Bár nem tapasztal jelentősnek nevezhető szezonális ingadozásokat a Spectrum Brands Russell Hobbs és George Foreman márkáival kapcsolatban Garancsi Vivianne trade marketingmenedzser, hozzáteszi, hogy míg a vasalók iránti kereslet nyáron enyhén visszaesik, ősztől kora tavaszig a Russell Hobbs reggelizéshez szükséges kisgépeinek (vízforraló, kenyérpirító, szendvicssütő) eladása mutat növekedést.
– A Russell Hobbs márka több mint 7 évvel ezelőtt jelent meg a hazai piacon, és büszkék vagyunk arra, hogy forgalmunk évről évre növekszik – teszi hozzá Garancsi Vivianne. – Ez nagyon szép eredmény, hiszen zömében magasabb árkategóriájú háztartási kisgépekről van szó.
Baristák Mekkája
A Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft.-nél úgy látják, a szezonalitás fogalma sokrétű ebben a szegmensben. Az évszakváltozások mellett a háztartási tevékenységek, mint például a tavaszi nagytakarítás, mozgatják az eladásokat. Süli Csaba kategóriamenedzser elmondja, hogy a Media Markt áruházak háztartási kisgép portfóliójában jelenleg a kávéfőző kategória fejlődik a legdinamikusabban, ezen belül is a zárt rendszerű kapszulás kávéfőzők és az automata szegmens a legnépszerűbb.
És mi kell a tökéletes kávégéphez? A prémium minőségű bab. A Media Marktokban maga a kávékínálat is jelentős, hisz a Media Markt webáruháza 20, áruházai pedig 70 különböző márkát kínálnak, köztük Pellini, Caffé Perté, Lucaffé, Passalacqua, Caffé Corsini, Barbera, Illy, Bialetti termékeket. Süli Csaba úgy fogalmaz, hogy szemeskávé-választékuk szaküzleteket megszégyenítő gazdag kínálattal bír.
– A „home care” kategórián belül a komplett vasalórendszerre vagy gőzállomásra óriási a kereslet. Bár ezeknek a készülékeknek a penetrációja még alacsony, nagyon sok háztartás cseréli a gőzölős vasalót erre a hatékony megoldásra, ugyanúgy, mint a padlóápolás terén a hagyományos porszívók mellé egyre többen szerelik fel a háztartást robot-, ill. akkumulátoros kézi porszívóval.
A szakember a szezonális mozgásokkal kapcsolatban hozzáteszi, hogy a kiemelt forgalmat produkáló november és december hónapokban a piac mérete a háromszorosát is meghaladja egy átlagos hónapénak, az idei teljes évre pedig két számjegyű növekedést prognosztizál, melynek egyik motorja a felső és prémium kategóriák kiemelkedő eladásai.
– Áruházainkban az idei Black Friday és a karácsony idején is számos népszerű termékre várható kedvezmény, valamint az előző évek tapasztalatait figyelembe véve idén is a vásárlók igényeihez alakítjuk a termékkínálatot.
Egészségmegőrzés növekedésben
Hunyady László, a Euronics marketing és értékesítési igazgatója tájékoztatása szerint a kategóriában jelenlévő szezonalitás mellett az állandó favoritok, mint a kávéfőzők, mikrohullámú sütők vagy az elektromos fogkefék, a mindennapi használatba beépültek, így a fogyasztók nem idényjelleggel keresik.
– A téli szezonban még mindig sokan ajándékoznak kisháztartási vagy szépségápolási termékeket, így az egész évben vágyott konyhai robotgépektől a smoothie-készítőkön át a fritőzig, hajvasalókig és villanófényes szőrtelenítőkig minden bekerülhet a kosárba – mondja a szakember. – Nagyon népszerűek az egészségmegőrző és baba szegmens termékei is, melyek egy viszonylag új termékkategória, de a vérnyomásmérők, párásítók is nagyon hamar igen népszerűvé váltak. Az idei év slágerei a drónok, okoseszközök, játékgépek és a nagy háztartási termékek lesznek.
A forgalmi alakulással kapcsolatban Hunyady László elmondja, hogy az említett termékkategóriák értékesítésében a cég évről évre folyamatos fejlődést produkál.
– Az idei év első 9 hónapjának adatai alapján a növekedés közel 20%-os – teszi hozzá –, de az erős szezon még előttünk áll, októberben és novemberben a kuponos akciók alatt jelentősen megnövekszik az említett termékkörök forgalma. Ezt tetézi a november végi Black Friday és a karácsonyi vásárlási hullám. Országszerte mind üzleteinkben, mind webáruházunkban nagy hangsúlyt fektetünk mindkét alkalomra.
Arról, hogy a Black Friday ebben a kategóriában hatással van-e a karácsonyi forgalomra, a márkagyártók, forgalmazók és kereskedők egyaránt vegyes képet vázolnak. A Black Friday részéről, melynek jellemző csatornája az online, érezhető némi szívóhatás a karácsonyi forgalomból, aminek fő csatornája viszont elsősorban az offline. A Black Friday, valamint a különböző őszi kuponnapok és promóciós alkalmak a háztartási kisgépek esetében kismértékben már a karácsonyi ajándékok beszerzését is jelentik, de a karácsony előtti utolsó 2 hét még mindig a legerősebbnek bizonyul az offline üzletekben.
Okosgépek minden szegmensben
Hunyady László szerint a jövő az okoseszközök világában van, melyek létjogosultságát a kényelem és praktikum mellett az idő és a környezetvédelem is igazolja.
– Egy előre programozható kávéfőző, mely igazodik a reggeli felkeléshez, és épp akkorra főzi le a kávét, mikor kiérünk a konyhába, egy hűtő, amely applikáción keresztül jelzi, ha fogyóban a tej, vagy egy fogkefe, mely a fogmosás optimális idejében ad hangjelzést. Ezek az eszközök ma már mind elérhetőek – ismerteti a Euronics marketing és értékesítési igazgatója.
A Samsung és a YouGo közös, 2018-as kutatása szerint az európaiak 42%-a jóval nagyobb összeget is hajlandó lenne fizetni egy házért, ha az okoskonyhával van felszerelve, tudjuk meg Rózsa Mártontól.
– Jelenleg a legerőteljesebb trend az összekapcsolható elektronikai eszközök megjelenése, alkalmazása, és ez az irány a konyhai és háztartási berendezéseket sem kerüli el. A dolgok internete (Internet of Things, IoT) segítségével készülékeink képesek kommunikálni egymással. A Samsung célkitűzése, hogy 2020-ra minden terméke IoT-képes okoseszközzé váljon – nyilatkozza az üzletágvezető.
A Braun prémium kategóriába tartozó elektromos borotvái között már megtalálható az AutoSense technológia: a használat során a készülék érzékeli a szakáll sűrűségét, és ahhoz megfelelően állítja be a borotva teljesítményét.
– Az első, ún. okosepilátor-családunk SensoSmart™ technológiájának köszönhetően a készülékkel több szőrszálat távolíthatunk el egyetlen mozdulattal. A villanófényes, vagyis IPL készülékben beépített SensoAdapt™ bőrtónus-érzékelő van, amely folyamatosan elemzi, és állítja minden villanáshoz a megfelelő intenzitást – ismerteti az innovációkat Pécsi Kármen.
Portfólióbővítések
Komjáti Anita tájékoztatása szerint a hajformázó eszközök kategóriájában a haj extra védelmét biztosító, innovatív technológiák a legsikeresebbek, a szakállvágóknál a multifunkciós és precíz formázást lehetővé tevő készülékekre van nagy kereslet, borotvákban a kontúrkövetésen és hatékony borotválkozáson van a hangsúly, a női szőrtelenítésben pedig az epilátorok mellett a több hónapig tartó eredményt biztosító IPL-technológia a legújabb trend.
– A hajformázó kategóriában piacvezető Remington márkánál (GfK, 2018 jan.–jún., hajformázó eszközök) bevezetjük a Colour Protect kollekciót, mely segít a festett haj színének megőrzésében – nyilatkozza Komjáti Anita. – Komplex online kampányaink során a rendelkezése álló online marketingeszközökkel támogatjuk a sikeres termékbevezetéseket; közösségi média felületeinken rengeteg érdekes és hasznos anyagot, interaktív játékot és termékkipróbálási lehetőséget kínálunk az érdeklődőknek.
A vásárlói igények kielégítése érdekében a Russell Hobbs termékeknél minden évben kétszer, márciusban és szeptemberben történik kollekcióváltás.
– Idén ősszel egy fehér és fekete, különleges textúrájú, prémium, műanyag reggeliző termékcsaládot vezetünk be – tájékoztat Garancsi Vivianne –, emellett az Európa-szerte nagyon sikeres RETRO reggeliző termékcsaládot kibővítjük konyhai robotgéppel, turmixgéppel, botmixerrel és kézi mixerrel. Kiemelkedő innovációval a vasalók terén jelentkezünk: nincs szükség külön hőmérséklet beállítására, a vasaló egy hőmérséklettel rendelkezik, így nem roncsolja a különböző szöveteket, minden vasalható anyagon biztonságosan használható. Idén ősszel egy új piacot is megcéloztunk az InstaMixer bevezetésével, amelyet táplálékkiegészítőket használó sportolók számára fejlesztettünk.
A Spectrum Brands emellett legnagyobb partnereinél (Media Markt, Euronics, Tesco, Auchan, INTERSPAR) ez év végén is nagy kampányokkal, árakciókkal és újdonságokkal készül.
A Relation Kft.-től Varga Mariann a fejlesztések kapcsán kiemeli a BaByliss Curl Secret készüléket, mely az elmúlt években forradalmasította a hajgöndörítést, további jelentős újdonságokkal a jövő év tavaszán jelentkeznek majd, a férfi kategória termékeinél pedig további innovációk várhatók. A cég az év végi kiemelt időszakokra is, minden partnere számára egyedi ajánlatokkal készül.
Jung Andrea
Kapcsolódó cikkeink
Erős novembert zárt az Euronics, taroltak a tévék
Több mint 16 százalékos forgalomnövekedéssel zárta a Black Novembert az…
Tovább olvasom >A Temu és a Shein agresszív marketingstratégiája átrendezi a Black Friday piacot
A Temu és a Shein online marketingkampányai jelentős nehézségeket okoznak a versenytárs kiskereskedők és…
Tovább olvasom >Black Friday: Az egynapos akciótól az egész hónapos vásárlási lázig
A Black Friday, az Egyesült Államokból indult hatalmas leárazási hullám,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >