Ökológiailábnyom-jelölést minden élelmiszerre?
Az Európai Beruházási Bank (EBB) 2022–2023. évi éghajlati felmérésének második része azt vizsgálta, miként vélekednek az emberek az éghajlatváltozásról, különösképpen az egyéni viselkedés és a klímaváltozás elleni küzdelemért tett intézkedéseik kapcsán.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
Az infláció és az emelkedő árak sok magyar háztartásra nyomást gyakorolnak, ami háttérbe szoríthatja az éghajlattal kapcsolatos aggodalmakat. Mégis, a magyar válaszadók 71%-a (ami közel van a 72%-os uniós átlaghoz) azt állítja, hogy meggyőződése szerint a saját viselkedése is számíthat az éghajlati krízis kezelésében.
Sokak szerint a kormánynak szerepet kell vállalnia az egyéni viselkedés megváltoztatásának előmozdításában. A válaszadók 52%-a támogatja, hogy a kormány szigorúbb intézkedésekkel kényszerítse ki az emberek magatartásának megváltoztatását az éghajlatváltozás kezelése érdekében.
A munkáltató kiválasztása során is egyre inkább előtérbe kerülnek az éghajlati szempontok is. A megkérdezettek 59%-a szerint fontos – 14%-uk szerint pedig ez a legfontosabb –, hogy a leendő munkáltató kiemelten kezelje a fenntarthatóságot. Az arány a 20 és 29 év közöttiek körében még magasabb, 72%-uk szerint fontos, 19%-uk szerint pedig ez a legfontosabb szempont.
Az élelmiszer-termelés is belejátszik az üvegházhatásúgáz-kibocsátásba. Annak érdekében, hogy az emberek fenntarthatóbb döntéseket tudjanak hozni az élelmiszer-vásárlás során, a megkérdezettek 72%-a támogatja, hogy minden élelmiszeripari termékre kerüljön jelölés, amely feltünteti a termék ökológiai lábnyomát. (Összehasonlításképpen: Ausztriában a megkérdezettek 78%-a, Szlovákiában 64%-a támogatja ezt.)
Emellett a megkérdezett magyarok 52%-a állítja, hogy hajlandó lenne valamivel többet fizetni a helyben és fenntarthatóbb módon előállított élelmiszerekért (Ausztria: 65%, Szlovákia: 55%).
A megkérdezett magyaroknak csak 38%-a támogatná a megvásárolható hús- és tejtermékek mennyiségének korlátozását (Ausztria: 48%, Szlovákia: 38%).
Teresa Czerwinska, az EBB alelnöke üdvözölte a felmérés eredményeit, amelyek jól bizonyítják, hogy a magyar polgárok is készek arra, hogy személyesen is kivegyék részüket az éghajlatváltozás elleni küzdelemből. //
Kapcsolódó cikkeink
A fenntartható műanyagcsomagolások globális piaca 2029-ig 122,4 milliárd dollárra nőhet
Az egyik fő hajtóerő az, hogy az újrafelhasználható csomagolások egyre…
Tovább olvasom >Okos megoldások, melyekkel akár többszáz fürdőkádnyi vizet is megspórolhatunk
A Föld vízkészlete állandó, ugyanakkor mindössze 1 százaléka alkalmas emberi…
Tovább olvasom >A fenntarthatóság építőkockái a Rossmannál
A Rossmann kulcskérdésként tekint a fenntarthatóságra, azon belül is egyre…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >