Ökocímkét kaphatnak az élelmiszerek, hogy tudjuk, mivel jár a megvásárlásuk
Sok vásárló eddig is kíváncsi lett volna arra, hogy egy-egy, általa megvásárolt élelmiszer milyen környezeti hatást képvisel. Úgy tűnik, egy innovációnak köszönhetően hamarosan kiderülhet az igazság.

Az újítás segítségével bárki megtudhatja, mennyire terheli meg vásárlásával a környezetét és ennek alapján változtathat egyes fogyasztói szokásain. (Fotó: Pixabay)
Az ökocimkézés alapját speciális adatbázisok képezik, melyekben a tudósok több ezer féle élelmiszer és feldolgozott termék összetételét, és azok környezetre való hatását becsülték meg. Peter Scarborough professzor, az Oxfordi Egyetem munkatársa elmondta, reméli, hogy a kutatás valós eredménnyel jár és a vásárlók számára ökocímkézési rendszert tudnak létrehozni. A tudós azonban azt tartaná igazán jó eredménynek, ha a kutatásokat az élelmiszeripar használná fel, ennek segítségével csökkentve ökológiai lábnyomukat. Az oxfordi kutatócsoport jelenleg az Egyesült Királyság és Írország szupermarketjeiben kapható, mintegy 57 000 élelmiszer és ital összetételét és környezeti hatását becsülte meg. Ezeket az értékeket összevetették a termesztési módszerek, a feldolgozás, a szállítás hatásait mutató, illetve a legfontosabb környezetvédelmi mérőszámokkal. Ezek közé tartoznak az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke és a természetre gyakorolt hatásuk is. Ezen adatok alapján a tudósok által kifejlesztett algoritmus egy-egy öko pontszámot rendelt az egyes termékek mellé.
Minél nagyobb az érték, annál nagyobb a probléma, amit okoz
Ha az algoritmus alapján egy termék magas pontszámot ér el, az azt jelenti, hogy a környezetre gyakorolt hatása is nagyobb. Ilyen termékek a feldolgozott húst vagy tejet tartalmazó élelmiszerek. Ugyanakkor, minél több növényi alapanyagot tartalmaz egy élelmiszer, annál kisebb pontot rendel hozzá a rendszer. Érdekes módon az egyes termékkategóriákon belül is van eltérés a pontszámok között, amit a receptúrák közti eltérések eredményezhetnek.
Kapcsolódó cikkeink
Egyre nagyobb a kereslet a mentes termékek iránt – változnak a vásárlói szokások
Folyamatosan nő a speciális étrendet követők száma, de a tudatos…
Tovább olvasom >JÖN! Egy hét múlva újra itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia
Egy hét múlva ismét itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia.…
Tovább olvasom >Hasznos funkcióval bővült a Nébih növényvédő szer-keresője
Nagy segítséget nyújthat a támogatást igénylő gazdálkodóknak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági…
Tovább olvasom >További innovációs termékek
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >