Ökocímkét kaphatnak az élelmiszerek, hogy tudjuk, mivel jár a megvásárlásuk
Sok vásárló eddig is kíváncsi lett volna arra, hogy egy-egy, általa megvásárolt élelmiszer milyen környezeti hatást képvisel. Úgy tűnik, egy innovációnak köszönhetően hamarosan kiderülhet az igazság.
Az ökocimkézés alapját speciális adatbázisok képezik, melyekben a tudósok több ezer féle élelmiszer és feldolgozott termék összetételét, és azok környezetre való hatását becsülték meg. Peter Scarborough professzor, az Oxfordi Egyetem munkatársa elmondta, reméli, hogy a kutatás valós eredménnyel jár és a vásárlók számára ökocímkézési rendszert tudnak létrehozni. A tudós azonban azt tartaná igazán jó eredménynek, ha a kutatásokat az élelmiszeripar használná fel, ennek segítségével csökkentve ökológiai lábnyomukat. Az oxfordi kutatócsoport jelenleg az Egyesült Királyság és Írország szupermarketjeiben kapható, mintegy 57 000 élelmiszer és ital összetételét és környezeti hatását becsülte meg. Ezeket az értékeket összevetették a termesztési módszerek, a feldolgozás, a szállítás hatásait mutató, illetve a legfontosabb környezetvédelmi mérőszámokkal. Ezek közé tartoznak az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke és a természetre gyakorolt hatásuk is. Ezen adatok alapján a tudósok által kifejlesztett algoritmus egy-egy öko pontszámot rendelt az egyes termékek mellé.
Minél nagyobb az érték, annál nagyobb a probléma, amit okoz
Ha az algoritmus alapján egy termék magas pontszámot ér el, az azt jelenti, hogy a környezetre gyakorolt hatása is nagyobb. Ilyen termékek a feldolgozott húst vagy tejet tartalmazó élelmiszerek. Ugyanakkor, minél több növényi alapanyagot tartalmaz egy élelmiszer, annál kisebb pontot rendel hozzá a rendszer. Érdekes módon az egyes termékkategóriákon belül is van eltérés a pontszámok között, amit a receptúrák közti eltérések eredményezhetnek.
Kapcsolódó cikkeink
Idén is megfizethető áron kaphatók a Szent István-nap termékei
Idén is megfizethető áron kaphatók a Szent István-nap termékei a…
Tovább olvasom >Sütve, főzve is ízletes a friss magyar csemegekukorica
A csemegekukorica a nyár egyik slágerzöldsége. Kevesen tudják azonban, hogy…
Tovább olvasom >Az év első öt hónapjában 8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom Romániában
Az év első öt hónapjában 8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >További innovációs termékek
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >