Ökocímkét kaphatnak az élelmiszerek, hogy tudjuk, mivel jár a megvásárlásuk
Sok vásárló eddig is kíváncsi lett volna arra, hogy egy-egy, általa megvásárolt élelmiszer milyen környezeti hatást képvisel. Úgy tűnik, egy innovációnak köszönhetően hamarosan kiderülhet az igazság.

Az újítás segítségével bárki megtudhatja, mennyire terheli meg vásárlásával a környezetét és ennek alapján változtathat egyes fogyasztói szokásain. (Fotó: Pixabay)
Az ökocimkézés alapját speciális adatbázisok képezik, melyekben a tudósok több ezer féle élelmiszer és feldolgozott termék összetételét, és azok környezetre való hatását becsülték meg. Peter Scarborough professzor, az Oxfordi Egyetem munkatársa elmondta, reméli, hogy a kutatás valós eredménnyel jár és a vásárlók számára ökocímkézési rendszert tudnak létrehozni. A tudós azonban azt tartaná igazán jó eredménynek, ha a kutatásokat az élelmiszeripar használná fel, ennek segítségével csökkentve ökológiai lábnyomukat. Az oxfordi kutatócsoport jelenleg az Egyesült Királyság és Írország szupermarketjeiben kapható, mintegy 57 000 élelmiszer és ital összetételét és környezeti hatását becsülte meg. Ezeket az értékeket összevetették a termesztési módszerek, a feldolgozás, a szállítás hatásait mutató, illetve a legfontosabb környezetvédelmi mérőszámokkal. Ezek közé tartoznak az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke és a természetre gyakorolt hatásuk is. Ezen adatok alapján a tudósok által kifejlesztett algoritmus egy-egy öko pontszámot rendelt az egyes termékek mellé.
Minél nagyobb az érték, annál nagyobb a probléma, amit okoz
Ha az algoritmus alapján egy termék magas pontszámot ér el, az azt jelenti, hogy a környezetre gyakorolt hatása is nagyobb. Ilyen termékek a feldolgozott húst vagy tejet tartalmazó élelmiszerek. Ugyanakkor, minél több növényi alapanyagot tartalmaz egy élelmiszer, annál kisebb pontot rendel hozzá a rendszer. Érdekes módon az egyes termékkategóriákon belül is van eltérés a pontszámok között, amit a receptúrák közti eltérések eredményezhetnek.
Kapcsolódó cikkeink
Algoritmusok irányítják a kosarat – így alakítják át az online platformok a vásárlói döntéseket
Az impulzusvásárlás már nem csupán fogyasztói pszichológia, hanem üzleti modell:…
Tovább olvasom >Életbe lépett az árrésstop mintegy ezer alapvető élelmiszernél
Hétfőn lépett életbe az árrésstop, amely harminc termékkategóriában mintegy ezer…
Tovább olvasom >Egyre nagyobb a kereslet a mentes termékek iránt – változnak a vásárlói szokások
Folyamatosan nő a speciális étrendet követők száma, de a tudatos…
Tovább olvasom >További innovációs termékek
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >A papírformán túl
A higiéniai papírtermékek piacán tapasztalható mozgások jól tükrözik a fogyasztói…
Tovább olvasom >Kereskedők akaszthatják meg a Kellanova Mars általi felvásárlását Európában
Versenyjogi vizsgálatot indíthat az Európai Bizottság a Mars közel 36…
Tovább olvasom >