Magazin: O2O, avagy az offline kereskedelem nyitása az online felé
A jóslat, miszerint az online kereskedelem elsöpörheti az offline értékesítést, bár nem reális, egyre-másra érkeznek a kereskedelmi cégekhez világszerte az online feltartóztathatatlan terjeszkedéséről szóló hírek és jelentések. Szakértők szerint az e-kereskedelem globális kereskedelemből való részesedése 2021-ben akár a 75 százalékot is elérheti, ami több száz milliárd dollárt jelent, az offline kereskedelemben rejlő digitális potenciál pedig már billió dollárban mérhető.
Egy friss tanulmány szerint a potenciális vásárlók többsége online tájékozódik a megvásárolni kívánt termékről még azelőtt, hogy azt valamely üzletben megvenné. Az online vásárlók nem elégednek meg a tisztán online vásárlási élménnyel, mert számukra fontos a termékkel való fizikai kontaktus is, viszont elutasítják a vásárlás módját nagyban korlátozó kizárólag offline beszerzést is. Itt jön a képbe az O2O, azaz „online to offline”, a sokcsatornás kereskedelem következő lépcsőfoka, amelynek jegyében a kereskedő offline üzleteiben és különböző online csatornáin összehangolt vásárlási élmény nyújt a fogyasztóknak. Eljött a perc tehát, amikor az e-kereskedelem már nem tekinthető a hagyományos kereskedelem riválisának, sokkal inkább kiegészítőjének, hiszen az online és offline kombinációja magasabb bevételt eredményez, mint önmagában egyetlen csatorna.
A fogyasztás terén zajló változásokat érző és megértő kereskedelmi láncok eleinte az online platformot a vásárló megszerzésére használták, hogy aztán onnan a valós boltba csábítsák át őket. Az offline vásárlást különböző előnyökkel igyekeztek ösztönözni az üzletben történő készpénzes fizetéstől és áruátvételtől kezdve a ki-, illetve felpróbáláson, az ingyenes szállításon át egészen az online áruvisszavételig.
Az O2O egyik nagy előnye az egyszerűbb és hatékonyabb márkázás az online felületeken való reklámozás, a közösségi média és a mobilplatformok használata révén, valamint ezek valós idejű adatelemzéssel, mesterséges intelligenciával való kombinációjával.
Nem elhanyagolható másik előnye e stratégiának, hogy ennek révén a vásárlói lojalitás és a bevétel egyszerre fokozható, növelhető. Azzal, hogy egy adott termékről/szolgáltatásról minden információ online elérhető, a vásárlókat gyors és okos döntések meghozatalához lehet hozzásegíteni. Cserébe, a vásárlók választásait, preferenciáit és szokásait online gyűjtő O2O lerövidítheti a termékfejlesztéstől az értékesítésig tartó időt.
Ma már a legnagyobbak, így az Amazon és az Alibaba is az O2O formátumban gondolkodik, mint az e-kereskedelem következő fejlesztési lépcsőfoka. Az Alibaba 2016-ban kijelentette, hogy az O2O koncepció a kiskereskedelem növekedésének kulcsa. Olyannyira, hogy nem kevesebbet, mint 8 milliárd dollárt invesztált országszerte üzletek létesítésébe. Ugyanebben az évben az Amazon bejelentette, hogy több mint 2000 élelmiszer- és vegyesboltot nyit az Egyesült Államokban, amelyekben nincs pénztár, és mesterséges intelligencia és érzékelők segítségével követik le a vásárlásokat. A Whole Foods is jól példázza az üzleti érdeklődés elmozdulását az online és offline csatornák kombinálása irányába.
A kereskedelem maga átalakulóban van, és ma már a napnál világosabb, hogy az O2O a kereskedelmi cégek körében az egyik legnépszerűbb stratégiává lett. Ebből a menetből pedig senki nem akar kimaradni!
Új formátum és instore digitális szolgáltatások az Ahold Delhaize-nél
Az Ahold Delhaize Belgiumban új üzletformátumot vezetett be, amely friss, azonnal fogyasztható és kiegyensúlyozott étrendre alapozott fogásokat, friss gyümölcsleveket és leveseket, valamint egy sor digitális szolgáltatást kínál. A vállalat az év végéig további kilenc azonos formátumú üzlet nyitását tervezi, amelyek száma 2019 végére 36-ra nő.
Az új koncepció alapján kialakított üzletben a látogatók akár vásárlás közben is feladhatják online rendeléseiket az üzlet területén kihelyezett kijelzők segítségével. Ezzel szélesebb, a boltban megtalálható 20 000-nél is több terméket képviselő árukínálatból válogathatnak.
PLMA Private Label Trade Show november 11–13. – Chicago, Egyesült Államok
November 11 és 13 között került megrendezésre a PLMA Private Label Trade Show Chicagóban. A 2018-as kiállításon több mint 50 ország képviseltette magát, közülük 30 nemzetközi pavilonnal. A show 1500 céget vonultatott fel több mint 2800 kiállítási standon, ami gyakorlatilag az élelmiszer- és nem élelmiszer-kereskedelemben elérhető valamennyi ismert termékkategóriát lefedte.
Online átláthatóság blockchain technológiával
Egyes európai kiskereskedelmi láncok belevágnak a blockchain technológia alkalmazásába. Az online ellátásilánc-rendszert Hollandiában az Albert Heijn, Olaszországban pedig a Carrefour vezette be. A technológia segítségével a vásárlók ellenőrizni tudják az egyes termékek származását és útját az üzletig.
A saját márkás narancslevének blockchainrendszerben való nyomonkövetését lehetővé tevő Albert Heijn ezzel biztosítja, hogy a láncban kapható termékek előállítása az emberek és állatok tiszteletben tartásával, valamint a környezet károsításának elkerülésével történt.
Online logisztikai központot nyitott a Rewe
Online élelmiszer-kereskedelmi tevékenységének kiszolgálása céljából új logisztikai központot nyitott a Rewe. A vállalat mintegy 80 millió eurót költött az általa Európa egyik legmodernebbjének nevezett logisztikai bázisra. A beruházást és annak volumenét a cég online élelmiszer-kereskedelmi forgalmának tavalyi évben látott fejlődésével indokolta, hiszen a meghaladta a 100 millió eurót. Az új rendszer működtetése költséghatékonyabb és rugalmasabb folyamatokat tesz lehetővé, ezzel együtt a Rewe reményei szerint az online vásárlókat friss hússal és sajttal is képes lesz ellátni.
EU – Terítéken a kettős élelmiszer-minőség
Az EU tagállamai a kettős minőségű élelmiszerek értékesítésének kívánnak véget vetni azzal, hogy a gyakorlat ellen irányuló keményebb intézkedések mellett szavaztak. Egy, az Európai Bizottság elé megfontolásra kerülő jelentés a fogyasztóvédelmi és élelmezési hatóságok, a fogyasztói érdekképviseletek és a Bizottság bevonásával határokon átnyúló és gyors, a potenciálisan nem megfelelő termékekről szóló információk egymás közti megosztásával kapcsolatos együttműködésre szólít fel.
A politikusok a gyártókat arra köteleznék, hogy termékeik csomagolásán egységes logót helyezzenek el, amely a fogyasztókat arról tájékoztatná, hogy az azonos márkájú termékek tartalma és minősége megegyezik az Unió valamennyi országában.
A gyártók válaszul jelezték, hogy egyes receptek megváltoztatásának legitim okai lehetnek.
Online is elérhető a Boots Kínában
Online üzletet nyit Kínában a Boots az Alibaba Tmall Global platformján. Induláskor vezető márkáit – így a No7, Soap&Glory és Boots Cucumber termékeket – kínálja a cég az állítása szerint „minőségi, nemzetközi szépségápolási márkákra vágyó” kínai fogyasztóknak. A Boots komoly lehetőséget lát termékeinek nemzetközi piacra dobásában és az Alibaba által fejlesztett innovatív technológiák alkalmazásában. A kínai jelenlét nem egészen új a cég számára, hiszen anyavállalata, a Walgreens Boots Alliance idén szerzett 40 százalékos kisebbségi részesedést. Kína legnagyobb patikaláncában, a GuoDa-ban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >