Nyolcvanadszor zöldült ki januárban a német főváros
Lassan már megszoktuk: ha január, akkor a német fővárosban valóban zöldell a hét – idén közel tíz Celsius fokban. Az élelmiszer-gazdaság kiemelkedő seregszemléjének helyszíne, egyben a nemzetközi agrárpolitikai vezetés egyik legfőbb találkozóhelye is Berlin, ahová hetven országból mintegy ötezer újságíró akkreditálta magát. Ez évben
partnerországként Lettország jelent meg.
A rekordszámokkal büszkélkedő rendezvény egy híján 90 éves Az idei vásárra 1658 kiállító érkezett (ebből negyven százalék külföldről), s csaknem 70 ország mutatkozott be.
Az új német agrárminiszter, Christian Schmidt megnyitó beszédében hangsúlyozta:
„Az EU és az USA tervezett szabadkereskedelmi megállapodásáról szóló tárgyalásokkal kapcsolatban nem engedünk a szigorú élelmiszer-biztonsági előírásokból a Transzatlanti Kereskedelmi és Befektetési Partnerség (TTIP) szerződésben. A mezőgazdaság sokszínűsége nem luxus, hanem életfontosságú szükségszerűség. Ennek érdekében a genetikai értékeinket tartósan meg kell őrizni és hatékonyabban kihasználni.”
Tíz magyar kiállító 300 négyzetméteren
A Grüne Woche nemzetközi vásáron Magyarország 1972 óta vesz részt, idén immáron 43. alkalommal. A német piac jelenleg is hazánk agrártermékeinek egyik legnagyobb felvevőpiaca, ezáltal a magyar versenypozíció jövőbeni jelentős javulására számítanak a szervezők. A megnyitó ünnepségen a díszvendégek sorában vett részt Fazekas Sándor agrárminiszterünk és Budai Gyula, az Oroszország által elrendelt embargóból fakadó külgazdasági intézkedésekért felelős miniszter is, és információink szerint számos ország tárcavezetőjével, illetve szakpolitikussal folytattak kétoldalú megbeszéléseket.
A Magyar Turizmus Zrt. és az Agrármarketing Centrum Vezérigazgatósága szervezésében tíz kiállító állított ki a hungarikumok széles skálájával, több mint 300 négyzetméteren prémium termékekkel: például fűszerkrémekkel, kürtöskalácsokkal, marcipándesszertekkel, vadhús- és mangalica-készítményekkel.
GFFA: fókuszban az élelmiszer-biztonság
A Nemzetközi Zöld Hét politikai kísérőrendezvényeként az idén hetedik alkalommal tartották meg az agrárminiszterek csúcstalálkozóját, a Globális Élelmezési és Mezőgazdasági Fórumot (GFFA), mintegy hetven fővel. Az idei tanácskozás egyik fő témája az élelmezés-biztonság volt, ami nagy kihívás minden országnak, hiszen a következő fél évszázadban nagyjából hatvan százalékkal kellene növelni az élelmiszer-termelést, hogy ne legyen éhínség. A magyar álláspont szerint a kihívásra a válasz mindenekelőtt a családi gazdaságok fejlesztése, s a helyi termékek forgalmazásának és fogyasztásának ösztönzése, ami a szállítási költségek csökkenése révén megfizethetőbbé teszi az élelmiszert.
A kiállítás időtartama alatt közel 300 kísérőrendezvényt tartottak – egyebek mellett – az élelmiszer-biztonságról és az úgynevezett fair kereskedelemről. Az érdeklődők a biotermékek piacának továbbra is dinamikus fejlődéséről szóló konferenciák és fórumok résztvevői lehettek.
A rendezvényen több mint 400 ezer látogatót regisztráltak, akiknek közel harminc százaléka volt szakmai érdeklődő. A nagyközönség főként családos, kikapcsolódni és vásárolni szándékozó fogyasztókat jelent. Ezt szem előtt tartva emelték ki a szervezők a tájegységekhez kapcsolódó jellegzetes élelmiszer-ipari termékeket, innen irányítva a figyelmet az egyedi élelmiszerexport-kínálatra és a gasztronómiára. A hangsúly továbbá a minőségi, és legfőképp a biztonságos élelmiszerekre, a hagyomány és a korszerűség ötvözetére került.
Bár a rendezvény, mint fogyasztói vásár elsősorban nem a közvetlen üzletkötések helye, a megjelenés kiváló alkalmat adott hazánknak is arra, hogy egy olyan komplex képet mutassunk be a magyar élelmiszer-gazdaságról, amelyet egyre inkább erősíteni szeretnénk a nemzetközi szakmai és fogyasztói körökben.
Szalay Attila
Kapcsolódó cikkeink
„Az idei év legfontosabb feladata a tudásátadás” – Interjú Papp Zsolttal, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökével
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara 2025-ben kiemelt célként tűzte ki az…
Tovább olvasom >Magyar ételkülönlegességeket is lehet kapni a szingapúri Food and Hotel Asia kiállításon
Idén is megnyílt Szingapúrban a Food and Hotel Asia (FHA)…
Tovább olvasom >Top 10 légitársaság, ahol a fedélzeti étkezés gasztronómiai élmény – Íme, a Food & Wine rangsora
A „repülős kaja” kifejezés sokáig egyet jelentett a középszerűség szinonimájával,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar torma virágzik – mégis nehéz helyzetben vannak a termelők
Bár 2024-ben tovább nőtt a magyar tormaexport volumene, és a…
Tovább olvasom >Erős Pistás pogácsával rukkolt elő az Univer és a Lipóti Pékség
Omlós, mégis nagy erő van benne, egyesíti a túrós-tejfölös könnyedséget…
Tovább olvasom >Nem áll meg 2025-ben sem a SPAR fejlődése: két budapesti áruház újult meg 580 millió forintból
Mintegy 580 millió forintos beruházással megújult két budapesti SPAR szupermarket.…
Tovább olvasom >