Nyáron is mindenhol ott volt a fogyasztóvédelem
A fogyasztóvédelemért felelős minisztérium és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok egész nyáron éberen őrködtek a magyar fogyasztók védelme érdekében – erősítette meg hétfői összegzésében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
A közlemény szerint a kereskedelmi egységek egész évben tartó, folyamatos vizsgálata mellett már májustól megkezdődött a turisztikai szempontból kiemelt fontosságú helyek, így az italüzletek, zenés szórakozóhelyek, büfék, pecsenyesütők és más vendéglátóhelyek ellenőrzése is.
A fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai a különböző fesztiválokon és rendezvényeken is a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva folytatták ellenőrzéseiket, emellett vizsgálták a taxikra vonatkozó rendelkezések betartását is. Ellenőrizték a naptejeket, napszemüvegeket, kalandparkokat és játszótereket is. A vizsgálatok hozzájárulnak, hogy a fogyasztók megfelelő minőségben és biztonságban, a szabályok maximális betartása mellett jussanak hozzá az egyes termékekhez és szolgáltatásokhoz.
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium hangsúlyozza, hogy az ellenőrzések a nyári időszakot követően sem zárulnak le, sőt a családok védelme érdekében az év végéig intenzíven folytatódnak tovább.
Az ellenőrzés alá vont közel 400 vendéglátóhely 37 százalékánál találtak kivetnivalót a fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai, a vizsgált mintegy 100 közterületi vagy alkalmi árusnál ez az arány 28 százalék volt.
A fesztiválokon vizsgált 66 egység közül pedig minden ötödik árusnál volt felfedezhető valamilyen jogsértés. Leggyakrabban az eladási ár vagy egységár hiánya, a felszolgálási díj nem megfelelő feltüntetése, a nyugtaadási kötelezettség elmulasztása és többletszámolás miatt került sor hatósági fellépésre.
Az ellenőrzött 76 személytaxi-szolgáltató esetén a kifogásolási arány mindösszesen 8 százalék volt, azokban az esetekben azonban, ahol próbautazásra is sor került, az arány 17 százalék. Leginkább a pályaudvaroknál és az idegenforgalmi szempontból frekventált területeken tartott ellenőrzések kapcsán, volt szükség eljárás lefolytatására, elsősorban a nem megfelelő díjszabás, illetve a taxaméter elindításának hiánya miatt.
Az NGM beszámolt arról is, hogy a fogyasztóvédelemért felelős minisztérium akkreditált Élelmiszer és Vegyipari laboratóriuma vizsgált olyan kozmetikai termékeket, amelyek az UV sugárzás káros hatásai ellen védenek. A 20 darab vizsgált termék mind a mikrobiológiai, mind az analitikai vizsgálaton megfelelt.
Az analitikai vizsgálatok a termékben lévő penészgátlók jelenlétére és határérték alatti mennyiségének vizsgálatára terjedtek ki. Hiányosságokat a címkék ellenőrzése során tapasztalt a hatóság, ebből a szempontból 9 termék nem felelt meg az előírásoknak. Ez azonban egyik esetben sem érintett termékbiztonságot, kifogás például a címke olvashatósága, illetve a termék felhasználására vonatkozó óvintézkedések feltüntetésével kapcsolatos hiányosságok miatt merült fel ezekben az esetekben.
A fogyasztóvédelmi szakterület munkatársai a Sziget Fesztiválon is jelen voltak, ahol napszemüvegeket vizsgáltathattak be velük a fesztiválra látogatók. A mérés folyamatát is megtekinthették az érdeklődők, miközben hasznos információkra tehettek szert a napszemüvegek áteresztése szempontjából jelentkező egészségkárosodási kockázatokkal kapcsolatban.
A kormányhivatalok piacfelügyeleti munkatársai nyáron is ellenőrizték a szórakoztatási célú berendezéseket és a szórakoztatási célú sporteszközöket termékbiztonsági szempontból. A kalandparkokban, vidámparkokban, kondiparkokban és a játszótereken is a fogyasztók biztonságának megóvása és a balesetek megelőzése az alapvető cél, ezekkel kapcsolatban a vizsgálati eredmények összesítése folyamatban van.
Az NGM hangsúlyozta: a kormányzat elkötelezett a magyar családok védelme iránt, amelynek részét képezi az is, hogy az állampolgárok a megérdemelt pihenésüket fogyasztói problémáktól mentesen tölthessék. Ezért a Nemzetgazdasági Minisztérium szakmai irányításával a fogyasztóvédelmi hatóság a jövőben is folyamatosan végez ellenőrzéseket a kereskedelem minden szegmensében a visszaélések megelőzése és a fogyasztói jogok széles körű védelme érdekében, szükséges esetben pedig szigorúan fellép az esetleges jogsértésekkel szemben.
Kapcsolódó cikkeink
Stratégiai megállapodást kötött a KSH és az NGM
Stratégiai megállapodást kötött a KSH és az NGM az adatgyűjtési…
Tovább olvasom >Nagy Márton Matt Doocey-val Új-Zéland turizmusért felelős miniszterével egyeztetett
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hivatalában fogadta szerdán Matt Doocey-t Új-Zéland…
Tovább olvasom >NGM: nyáron tovább nőtt a SZÉP-kártya népszerűsége
A 2024-es év eddigi eredményei is megerősítik, hogy a SZÉP-kártya…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/10. száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 168 oldalon jelent meg. Alább, a levél…
Tovább olvasom >TheVR Mekis kedvence: influenszer ihlette menü a McDonald’s-ban
Október 14-től Magyarországon is elérhetővé válik a McDonald’s új, TheVR…
Tovább olvasom >Rekordmagasságba emelkedett a vaj ára Európában: kihívások előtt a pékségek és cukrászdák
Európában történelmi rekordot döntött a vaj ára, ami komoly kihívások…
Tovább olvasom >