Nyár tartósítva

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 06. 02. 02:02

Tavasszal nemcsak a gazdák nézegetik sűrűn az időjárás-előrejelzéseket, hanem a befőzőszerek piacának szereplői is. A gyártók innovációikkal igyekeznek megkönnyíteni a gyümölcsök és zöldségek útját a kamrapolcig, miközben a hektikus kereslet a kereskedők részéről is komoly odafigyelést igényel.

PT6_befoz1205_opt

Az időjárás, a gyümölcsmennyiség és a piaci árak – nagyjából ez a három tényező dönti el, hogy milyen lesz a nyár elején kezdődő befőzési szezon.

– Az otthon készült lekvárok, dzsemek, befőttek és szörpök nagy része saját gyümölcstermésből származik – mondja Varga Eszter, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. trade marketing és kategória menedzsere. – A háziasszonyok többsége azért készíti, hogy a kertben érett, biztos helyről származó gyümölcsök ízével és a dzsemekbe, befőttekbe, szörpökbe csempészett szeretettel télen is kényeztethesse családját. Megfelelő termés esetén kedvezőbben alakulnak a gyümölcsök piaci árai, ami jó hatással van azon fogyasztók befőzési kedvére is, akiknek nincs saját gyümölcsösük. Illetve jelentős befolyásoló szempont még az adott esztendőben a cukor piaci árának szintje.

Kereskedelmi szempontból a legfontosabb tényező a gyümölcsök érésének időpontja. Kiemelten jelentős a lakóhely közeli üzletek szerepe: a termékek iránti kereslet hirtelen, egyik napról a másikra jelentkezik. A termés egyik pillanatról a másikra beérik, a befőzőszerre azonnal szükség van.

– A befőzési termékek esetében a lojalitásnak is hatalmas szerepe van, hiszen a vásárlók többsége ragaszkodik a bevált termékekhez, de természetesen itt is fontos szempont az ár, illetve a promócióérzékenység. Ezt bizonyítja a vonzó áras multipack összecsomagolásaink esetén megfigyelhető forgalomnövekedés – fűzi hozzá Kamocsai Renáta, az Ed.Haas Hungaria Kft. marketingvezetője.

A trendek, mint például a városiasodás, valamint a generációváltások, ezt a kategóriát sem hagyták érintetlenül, mondja Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezetője.

– A tradicionális eltevő szokások változnak, vagy éppen elmaradnak – szögezi le. – A klasszikus kerteket sok helyütt díszkertek váltották fel. A minőségi gyümölcsár emelkedik, de a befőtt árai továbbra is alacsonyak, így nincs olyan változás, ami a fiatalokat nagy számban ösztönözné a befőzésre, tartósításra. Megjelent ugyan a fővárosban, azon belül is a belvárosban egy divathullám, amely szerint trendi lett ismét a saját lekvár, dzsem készítése, de ennek hatása a teljes keresletre egyelőre kicsi.

Újdonság az egyediség jegyében

A Dr. Oetker korszerű, a lehető legtöbb szempontot lefedő befőzőszer-kínálata kielégíti azokat a fogyasztói igényeket, miszerint a befőzés folyamata gyors, kényelmes, magasabb gyümölcstartalmú, takarékos és változatos legyen.

– Az egyes szegmensek közül a dzsemfix kategória a legerősebb, ezt követik a befőzőcukrok, befőtt-tartósítók és egyéb tartósítószerek – sorolja Varga Eszter. – A Dr. Oetker befőzőszerekben lévő természetes gyümölcspektin lehetővé teszi, hogy a hosszadalmas befőzési folyamat 1-3 percre rövidüljön. Így a gyümölcsök rostjai nem főnek szét, megőrzik az értékes vitaminokat és a gyümölcsök eredeti ízét. A széles választéknak köszönhetően a hagyományosan édes, akár sütésálló lekvároktól a cukortakarékos finomságokon át a házi befőttekig és szörpökig széles szortiment segítségével készülhetnek a gyümölcsös kincsek.

Ezen a piacon is egyre jobban utat tör az a szempont, hogy elérhetőek legyenek az egészségtudatosságra törekvő fogyasztók számára készülő termékek, mint a Dr. Oetker Befőzőcukor Fruktózzal és Édesítőszerekkel és a Dr. Oetker Befőzőcukor Sztíviával.

– A speciális, egyedi gyümölcsökhöz kifejlesztett termékek iránt egyre nagyobb igény mutatkozik – jegyzi meg Varga Eszter. – Erre reagálva a Dr. Oetker idén a Dzsemfix Almához és Narancshoz termékinnovációkat kínálja újdonságként a fogyasztóknak.

A cég 2017-ben is széles körű kommunikációval készül a nyári befőzőszezonra.

– Tematikus sajtómegjelenéseink, recept­szponzorációink mellett látványos és megújult display-kihelyezésekkel, láncspecifikus nyereményjátékkal, változatos POS-eszközökkel, szórólapokkal, befőzési naptárral segítjük a termékek elérhetőségét és az otthoni befőzés örömét – tekinti át a trade marketing és kategória menedzser. – Kedvező időjárás esetén akár egy-két nap alatt is kiugróan megnő a kereslet, hiszen a befőzés ideje a gyümölcsök éréséhez igazodik. Ezért is tanácsoljuk partnereinknek, hogy a termékek folyamatos elérhetősége érdekében biztosítsanak másodlagos kihelyezéseket, illetve folyamatos termék- és receptötleteket az eladótérben.

Befőzőszerek sok gyümölcshöz

Az egészségtudatosság fejlődését jól mutatja, hogy a zselésítőszerek esetében a Haas termékek közül a cukortakarékos verziók a legkedveltebbek. Ezek közül is a Haas Quittin 3:1 zselésítőszer a legkeresettebb, tudjuk meg Kamocsai Renátától.

– Ezt a trendet követve vezettük be tavaly a Haas Quittin Cukor Stop terméket, mely segítségével hozzáadott cukor nélkül is befőzhető a gyümölcs – jelzi a marketingvezető.

Az innováció a Haasnál folyamatos, minden évben valami újdonsággal jelentkeznek. Tavaly a „Szedd magad” földeken is jelen voltak különböző promóciókkal. Itt többek között piackutatást is végeztek a gyümölcsszedők között a befőzési szokásaikról. Az eredmények megerősítették megfigyeléseiket, miszerint a fogyasztók lojálisak, ragaszkodnak a már megszokott zselésítőszer-márkához. Azonban figyelik az akciókat is, így sokszor a kedvező árú multipack kiszerelést részesítik előnyben. Sokan pedig az eltevésre váró nagyobb mennyiségű gyümölcs miatt vásárolják a nagyobb kiszerelést.

– Ennek fényében talán nem meglepő, hogy idén a nagyobb mennyiségű, egyszerre minimum 4-5 kg gyümölcsöt eltevő háziasszonyok részére készültünk két új termékkel: az XXL Haas Quittin 3:1 zselésítőszerrel, melynek tartalma 3 tasak Haas Quittin 3:1 zselésítőszernek felel meg, illetve a praktikus, könnyen visszazárható, tégelyes csomagolású 80 g-os Haas Nátrium-benzoáttal – mondja Kamocsai Renáta.

Idén az online kommunikációra helyezik a hangsúlyt, ezen belül is a Facebook-jelenlétük lesz erős, ahol sok meglepetéssel készülnek a befőzőszezonra.

– Marketingaktivitásunk májusban a Haas „anno és most” kampánnyal kezdődött, melynek keretén belül a múltidézés segítségével világítunk rá a Haas Quittin termékek terén végbement fejlődésre. Akik figyelmesen követnek bennünket, nagy eséllyel indulnak nyereményjátékunkban. Júniusban pedig a Haas Natural termékcsalád vadonatúj kampányával összevontan szolgálunk sok érdekességgel a gluténmentes étkezésre odafigyelő befőző háziasszonyoknak.

Patinás márka megfiatalodva

A Kotányi Hungária a Horváth Rozi márkán keresztül van jelen a befőzéstartósítási termékszegmensben.

– A Horváth Rozi portfólió, és így a befőzési termékek is csomagolásukban idén megújulnak – informálja lapunkat Galácz Márta. – A fiatalosabb külső, a látványosabb termékfotók, a „Tradicionális ízeink újragondolva” szlogen szellemében megújult receptek együtt szolgálják a csomagolás és a márka frissességét. Kommunikációnkban nagy hangsúly fektetünk a közösségi médiára: a Horváth Rozi márka egy éve indult Facebook-oldala mostanában éri el a
40 000 követőt. Júniusban a hazai láncokban nyereményjátékkal támogatjuk a márkát. Ebben az összes termék részt vesz, de kommunikációjában a befőzési termékekre koncentrálunk.

A trade marketinget tekintve a megújult márkapozicionálásnak megfelelően frissül a szállítói oldalaik megjelenése, emellett in-store területen display-kihelyezéseket, bolti plakátokat is igénybe vesznek.

– Azt még elárulhatjuk, hogy az év második felében is számos meglepetéssel fogunk készülni vásárlóink, a márka rajongói számára – jelzi előre az ügyvezető.

Kapcsolódó cikkeink