Növelné az Aldi nemzetközi előnyét a Lidl-lel szemben
Igyekszik lépést tartani az Aldi a Lidl nemzetközi terjeszkedési terveivel. A Lidl legfontosabb nemzetközi piacain, az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban, hatalmas volumenű beruházási programokat indított a vállalat kereskedelmi lábnyoma és piaci részesedése növelése érdekében. Ugyanakkor ellensúlyoznia kell a Lidl vezető szerepét Közép- és Kelet-Európa rendkívül jövedelmező feltörekvő piacain is, valamint olyan stratégiai területeken, mint a vásárlói hűség vagy a saját márkák saját gyártása.
Újabb lépést tesz az Aldi az Egyesült Államokban azért, hogy lefedettsége országos legyen. A vállalat 9 milliárd amerikai dollárt különített el arra, hogy 2028 végéig további 800 üzletet nyisson a meglévő 2360 lokáción túl. A beruházás a jelenlegi északkeleti és középnyugati területen 330 új üzlet nyitására , a tavaly augusztusban megszerzett 400 délkeleti Winn-Dixie és Harvey szupermarket többségének átalakítására, valamint terjeszkedésre irányul új területeken, például Kaliforniában és Phoenixben. Az Egyesült Királyságban, ahol piaci részesedését tekintve a Lidl az Aldi sarkában van, szintén félmilliárd fontos üzlethálózat-fejlesztési programot jelentett be a német diszkontlánc az idei üzleti évre.
Eközben a versenytárs Lidl, amely egyelőre még nem olyan vonzó az amerikai vásárlók körében, mint amire a lánc 2017-es piacra lépésekor számított, igyekszik jobban alkalmazkodni a helyi piaci valósághoz. A vezetői csapat nemrégiben történt bővítésével a kiskereskedő amerikai kiskereskedelmi szakértelemmel gyarapodott. Négy új vezető csatlakozott az amerikai vezetőséghez. A csúcson az új beszerzési ügyvezető alelnök és CCO, Miguel Paradela 25 éves tapasztalatot a Lidl spanyolországi vállalatánál szerzett, ahol a diszkont a nála többszörösen nagyobb, árorientált Mercadonával szemben tevékenykedik. A többi új vezető is komoly tapasztalattal rendelkezik az amerikai kiskereskedelemben, és mindegyiküknek átfogó ismeretei vannak a rivális filléres boltokról (az ún. dollar boltokról), egy olyan formátumról, amely a Lidl radarján Európában csak nemrégiben jelent meg. Ketten közülük a Save-A-Lot amerikai diszkont szupermarketláncnál is dolgoztak, amelyet 2021 nyaráig Kenneth McGrath, a Lidl jelenlegi nemzetközi vezérigazgatója vezetett.
Növeli előnyét az Aldi US (Aldi és Lidl üzletek száma az Egyesült Államokban az egyes üzleti évek végén)
Megjegyzés: A Lidl üzleti éve a tárgyévet követő februárban zárul
Forrás: vállalati adatok, saját kutatás
Az Aldi és a Lidl globális sakkjátszmát játszik, és a magas infláció és kamatlábak az Aldina kedveznek. A külső finanszírozástól való mérsékeltebb függőség miatt az Aldi továbbra is képes piacirészesed-szerzésbe invesztálni a legfontosabb piacain. A Lidl az elmúlt tizenkét hónapban lelassította expanziós programját annak érdekében, hogy árversenyképességébe fektethessen.
Az Aldinak meg kell fékeznie a Lidl Európán kívüli terjeszkedését, mert a Schwarz Csoport diszkontja Európában stratégiailag jobb helyzetben van, mint a két Aldi. A Lidl szinte teljesen lefedte a közép- és kelet-európai feltörekvő piacokat, és az ukrajnai háború negatív gazdasági hatásai ellenében e régiót egyfajta „fejőstehénként” használhatja más európai és nemzetközi tevékenységei számára. A Lidl jelenléte a Baltikumban és Lengyelországban hosszabb távon ugródeszkaként szolgálhat Ukrajna és esetleg Kelet-Európa más részei felé. A Lidl ukrajnai megbízott vezetőjét, Adam Miszczyszynt a diszkontlánc vezérigazgatójává nevezték ki Csehországban, a keletet és nyugatot összekötő közép-európai országban. Eddig az Aldi Süd Egyesült Államokbeli, Egyesült Királyságbeli, ausztráliai és kínai jelenlétével ellensúlyozta a diszkont viszonylag gyenge jelenlétét Európa e feltörekvő piacain
Ugyanakkor a Lidl anyavállalata, a Schwarz Csoport a fő termelési területeken vertikálisan integrált. A Schwarz Produktion, a holding termelési ága ásványvízgyárakat, kávépörkölő üzemeket, valamint csokoládét, aszalt gyümölcsöket, háztáji termékeket és jégkrémeket előállító gyárakat foglal magába. A PreZero hulladékkezelő szervezet, egy saját felhő- és kiberbiztonsági üzletág, valamint a Tailwind Shipping Lines hajózási társaság révén a a cégcsoport sokkal integráltabb, mint az Aldi. A két Aldi az elmúlt fél évszázadban kávépörkölő üzemeket működtetett, és csak 2022-ben merészkedett az ásványvíz-előállítás területére.
A Lidl kezében újabb ászt jelent a Lidl Plus vásárlói hűségprogram. Bár a diszkont egyelőre nem kínál dedikált egyéni akciókat, a személyre szabottság irányába tartó fejlődésben a Lidl mégis egy lépéssel az Aldi előtt jár. Ha igaz, amire iparági források utalnak, miszerint a személyre szabott Lidl Plus ajánlatok még az idén több országban is bevezetésre kerülhetnek, a Schwarz-diszkont képes lesz nyomást gyakorolni a versenytársakra anélkül, hogy olyan nagymértékű befektetéseket kellene eszközölnie az árrésbe mint korábban.
Minden bizonnyal ez az egyik oka annak, hogy az Aldi Nord és az Aldi Süd Németországban és nemzetközi szinten is megkezdte az üzleti területek integrációját. A saját márkák, az IT-rendszerek és az üzleti folyamatok összehangolása mind-mind a két Aldi jövőbeni lehetséges újraegyesítésére utal. Mivel a két vállalat földrajzilag – Németországban és nemzetközi szinten egyaránt – különböző piacokon tevékenykedik, az egyesülés valószínűleg nem ütközne ellenállásba az illetékes versenyhatóságoknál. Az így létrejövő kereskedelmi és működési szinergiák hozzájárulnának a Lidllel szembeni versenyképesség globális megszilárdításához.
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Ezrek tüntettek Londonban a farmokra kivetett örökösödési adó ellen
Ezrek tüntettek kedden Londonban a mezőgazdasági vállalkozásokra kivetett örökösödési adó…
Tovább olvasom >Tovább erősödnek hazánk agrárkapcsolatai az Egyesült Királysággal
Tovább kell erősíteni az együttműködést a mezőgazdaság és a kereskedelem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >