Magazin: Növekvő vízfogyasztás, csökkenő hulladéktermelés
A 2018-as évben az ásványvízágazat összesen mintegy 1260 millió liter palackozott ásványvizet értékesített. Ez az összes alkoholmentes ital forgalmának több mint 50%-a. Ezenkívül néhány százalékban palackozott forrásvíz, gyógyvíz, ivóvíz és különböző anyagokkal dúsított ásványvíz is van forgalomban. Az ásványvízágazat szereplői számára a legjelentősebb kihívást a csomagolással kapcsolatos problémák megoldása jelenti, kutatásaik, fejlesztéseik is elsősorban erre a területre irányulnak.
Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára arról tájékoztat, hogy az ásványvizekre vonatkozó hazai szabályozás az elmúlt években nem változott. A külső világpiaci hatások közül a legjelentősebbnek a körforgásos gazdaságról, illetve az egyes műanyag termékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló uniós jogszabályok által előírt kötelezettségeket tartja, amelyekre az ásványvízágazatnak is fel kell készülni a megadott határidőkig.
– Bár az elmúlt időszakban az ásványvízágazat kevés támogatási forráshoz jutott, termelési színvonala világszínvonalú, a nagy nemzetközi cégek technológiai színvonalához a hazai cégek is felzárkóztak – mutat rá Bikfalvi Istvánné, akitől azt is megtudjuk, hogy az ásványvízfogyasztás az elmúlt években tapasztalt tendenciának megfelelően 2018-ban is emelkedett, az egy főre eső fogyasztás elérte a 126 liter/fő/év értéket. Ezzel az értékkel Európa első öt ásványvízfogyasztó országa között vagyunk. A fogyasztás több mint felét a szénsavmentes ásványvíz teszi ki, amely iránt a kereslet folyamatosan növekszik.
– Ásványvíz esetében termékfejlesztésről nem lehet beszélni, a természetes ásványvíznek éppen az az egyedülálló értéke, hogy eredeti állapotban, változtatás nélkül kerül a palackba, úgy, ahogyan a természet megalkotta. Azonban a víz kategóriában a természetes ásványvíz mellett egyre növekvő igény van a különböző funkcionális anyagokkal dúsított, ízesített vizek iránt is – jelzi a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára.
Egyre elterjedtebb a rePET-csomagolás
Az ágazat előtt álló kihívásokat – a többi alkoholmentes italt előállító ágazathoz hasonlóan – a csomagolással kapcsolatos problémák jelentik. Az ásványvíz számára a legelőnyösebb csomagolóanyag a PET-palack. A kiürült PET-palack rendkívül értékes másodlagos nyersanyag. Ennek megfelelően már egyre nagyobb százalékban használnak a PET-palackok gyártásához újrahasznosított, ún. rePET-alapanyagot, így csökkentve a felhasznált műanyag, illetve a keletkezett hulladék mennyiségét.
– Az újrahasznosítás feltétele a kiürült palackok szelektív gyűjtése. Az ásványvíz- és üdítőital-palackozók a környezetvédelmi termékdíj rendszerén keresztül éves szinten több milliárd forinttal járulnak hozzá az italcsomagolások minél nagyobb arányú szelektív gyűjtéséhez. A hatékony szelektív gyűjtés egyik feltétele a lakosság aktív részvétele a folyamatban. Szükség van a fogyasztók szemléletének formálására, ezért az érintett cégek az állami szerepvállalás mellett saját marketingeszközeikkel is ösztönzik a csomagolóanyagok körforgását, azaz a vállalatok saját kommunikációs kampányt indítanak és tartanak fenn a szelektív gyűjtés ösztönzésére – fejti ki Bikfalvi Istvánné. – A legújabb kutatások szerint az újrahasznosított PET-granulátumok felhasználásával készült PET-palack ökológiai lábnyoma, környezetterhelése az egyik legalacsonyabb, összehasonlítva más csomagolóanyagokkal. A hazai ásványvíz- és üdítőital-palackozók számára is az a feladat, hogy fokozatosan, minél nagyobb mennyiségben használják ezt az alapanyagot, teljesítve így a körforgásos gazdaságra, és a műanyagok környezeti hatásának csökkentésére vonatkozó előírásokat. A műanyag hulladék csökkentésének másik lehetősége a csomagolóanyag mennyiségének a csökkentése. Az ásványvizet és a többi alkoholmentes italt gyártó cégek az elmúlt években fokozatosan csökkentették a műanyag palackok súlyát, és mára elérték, hogy az ásványvizes és egyéb alkoholmentes italospalackok átlagsúlya 20%-kal csökkent a 2010-es értékekhez képest. //
Kapcsolódó cikkeink
Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >6-os pakk, 2024 – A nap képe
A kanadai sziklagleccserből származó Rök víz arculatához a fenntarthatóság gondolata…
Tovább olvasom >Vákuumcsomagolással csökkenti a műanyagfelhasználást a Sainsbury’s
Az Egyesült Királyságban elsőként váltja le hagyományos műanyag tálcás csomagolását…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >