Növekvő készletek, emelkedő devizahitelek
Az FMCG-szektort sem kerülte el a recesszió az elmúlt időszakban – nyilatkozta lapunknak Tari István, az Erste Bank, Budapest kereskedelmi szektor területi igazgatója. A piac láthatóan megállt, a nominálnövekedés alig 1-2 százalékot ért el.Mint Tari Istvántól megtudtuk, a recessziós jelek ellenére a kereskedelmi láncok erőteljes kínálatipont-erősítésbe fogtak, magyarán már most terjeszkednek a jövőbeni forgalom reményében.
– Egy-egy bolt csak 2-3 év után válik be, tehát most érdemes megnyitni. Amikor látszik, hogy középtávon növekedhet a kereslet. Így jó eséllyel akkor már nyereséget hoz – magyarázza az igazgató.
Természetesen az egyes láncok merőben eltérő stratégiát alkalmaznak. Az egyik diszkontlánc viszonylag stabil és külföldi szállítói bázisra támaszkodik, ahol a magyar beszállítók és az őket finanszírozó bank szerepe maximum a friss pékárura és az ásványvízre korlátozódik. Hasonló stratégiát követ például az a hipermarketlánc, amelyik egyre erőteljesebben saját márkás, külföldön gyártott termékekkel veszi fel a versenyt a többiekkel.
– Mindkét lánc törekvése jól mutatja, hogy megpróbálnak függetlenné válni a magyar beszállítóktól, akik viszont nem képesek 60 napot is meghaladó fizetési határidőt adni a vevőiknek. Nem így például egy ausztrál szállító, aki egy egész földrészre szállít, s egy ekkora tétel esetén lényegtelen a magyar fizetési határidő. Ez a globális beszállítói láncok csapdája – mondja az Erste Bank igazgatója –, hiszen csak azok a szállítók képesek versenyben maradni, akik akár hitel, akár más pénzügyi eszköz révén biztonságos pénzügyi háttérrel rendelkeznek.
Viszont egyre nehézkesebb a napi fizetési forgalom finanszírozása, hiszen ha csak 1 millió forintnyi áru cserél gazdát, a meghosszabbodott fizetési határidők miatt ennek a forgóeszközigénye akár több tízmillió forint is lehet, s mindez egyetlen üzlethez kötődik.
Az utóbbi évek egyik szintén nem túl biztató jelensége, hogy a forint árfolyam-ingadozása miatt megnövekedett az árfolyamkockázat is, fedezeti üzletek kötésére azonban az ügyfeleknek általában nincs elegendő pénzük. A magyar kamatokat a forintadósságok keresleti viszonyai tartják magasan, így egyre többen devizában adósodnak el. Az árfolyamváltozás azonban az előbb említett okok miatt kockázatossá teszi az ilyen hiteleket is.
L. M.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >