Növekvő globális és uniós kereslet a tejpiacon
A tejpiacon világszinten és az Európai Unióban is növekvő kereslet mutatkozik – mutatott rá az Agrárgazdasági Kutató Intézet főigazgatója kedden, Velencén a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács VII. nemzetközi tejágazati konferenciáján.
Juhász Anikó nyitóelőadásában hangsúlyozta, hogy a kereslet növekedése a sajt és a vaj esetében lassabb ütemű, a tejszínnél gyorsabb, miközben a folyadéktejnél az uniós kereslet csökken.
Elmondta, hogy a globális kereslet növekedésének nagy részét Kína, India, az Egyesült Államok és Afrika szubszaharai régiója generálja. Megjegyezte, hogy ezek távoli piacok, ráadásul alapvetően más termékeket keresnek, mint amit a magyar tejtermelők előállítanak.
A főigazgató közölte, hogy a feldolgozott tejtermékek növekedési üteme 2,5 százalékos a világon, ami leginkább Indiának köszönhető. A globális fogyasztási növekedés motorjának nevezte a fagyasztott pizzára szórható sajttermékeket, illetve Afrika esetében a tejzsírral kevert sovány tejport, amit lisztként alkalmaznak a háztartások.
Juhász Anikó beszélt a tejelő tehéntartás nemzetközi mutatóinak alakulásáról is, amit 110 tagország adatai alapján állítottak össze. Ezek alapján a munkaerő költsége Nyugat-Európában magasabb, mint keleten, de az alapanyagköltségeknél fordított az arány és az egy tehénre jutó hozamban is fejlődésre van szükség Kelet-Európában.
Mint mondta, a világpiac több tejzsírt szeretne, amihez fajtaváltásra van szükség. Nyugat-Európában már elkezdődött ez a folyamat, próbálják támogatásokkal is ösztönözni a gazdákat a váltásra. A fajtákkal szembeni elvárások a hosszabb ideig termelésben tarthatóság, a betegségekkel szembeni kisebb érzékenység és természetesen a nagyobb zsírtartalmú tej.
Mélykuti Tibor a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke a jövő kihívásai között a magyarországi tejfogyasztás növelését, hiszen míg Magyarországon fejenként 160-165 liter az éves tejfogyasztás, addig például Finnországban ez a mutató 400 liter. Fontosnak nevezte a tisztességtelen piaci szereplők jelenlétének, továbbá az élelmiszerhamisítások és az áfacsalások megszüntetését az ágazatban.
Úgy vélte, mindezekre jó megoldás lehet a tej és az alapvető tejtermékek áfájának csökkentése. Jelezte, hogy szorgalmazzák az UHT tejek, a vajkészítmények és a félkemény sajtok forgalmi adójának mérséklését, hiszen egyrészt 12-13 százalékos árcsökkenést és ezzel a fogyasztás várható növekedését eredményezné, másrészt a csalásokat és az élelmiszerhamisítást is jelentősen csökkentené.
Mélykuti Tibor örömének adott hangot amiatt, hogy a terméktanácsba belépett a kiskereskedelmi áruházláncok többsége, s ezzel sikerült a magyar UHT tej arányát a 2011-ben tapasztalt 10-20 százalékról 2016-ra 85 százalék fölé emelni a boltok polcain.
Benedicte Masure a 23 tagállamot tömörítő Európai Tejipari Szövetség főtitkár-helyettese elmondta, hogy Magyarország még nem tagja a tömörülésnek, de tárgyalnak a csatlakozásról.
Előadásában rámutatott, hogy az EU-ban 700 ezer gazdálkodó tart tejelő marhát és évente 160 millió tonna tejet állítanak elő. Az unióban 12 ezer tejfeldolgozó üzem van, amelyekben a tejipari feldolgozás területén mintegy 300 ezer embert foglalkoztatnak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Drágult a tej, csökkent a túró: átalakulóban a hazai tejtermékpiac
A hazai tejtermékek ára 2025 első felében jelentős éves drágulást…
Tovább olvasom >Csökkenő árbevétel mellett is javuló eredmények: nehéz év után stabilizálódik az Alföldi Tej Kft.
Lélegzethez jutott az Alföldi Tej Kft. 2024-ben: bár a vállalat…
Tovább olvasom >A trappista sajt fogyasztását ösztönző kampány indult
Az Agrárminisztérium (AM) és az Agrármarketing Centrum (AMC) is csatlakozott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >