Nőtt a nagy üzletek súlya az élelmiszerek kiskereskedelmében
Mintegy 1620 milliárd forint forgalmat ért el az élelmiszerek kiskereskedelme 2015. december–2016. november között, a Nielsen által mért kilencven termékkategóriából; 2 százalékkal többet, mint az előző évi hasonló időszaka során. Mennyiség szempontjából 1 százalékkal csökkent a bolti eladás, állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.
A legnagyobb forgalmú húsz élelmiszer-kategória közül tizenötnek nőtt az értékben mért eladása, egynek stagnált, négynek pedig csökkent. Átlag felett, 4–8 százalék közötti mértékben emelkedett a következők forgalma: sajt, gyümölcslé, édes keksz, kutyaeledel, étolaj, energia- és sportital, valamint macskaeledel.
– Sajtnál a forgalom nagyon nőtt az olcsóbb szegmensekből, élükön a népszerű trappistával valamint goudával, és ez kihat az egész kategóriára. Az energia- és sportital bolti eladásának trendjei kezdettől fogva átlag felett alakulnak, és a jelek szerint kedvelőinek tábora még mindig jelentősen növekszik – mondja Kapronczai Balázs, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
Ami a bolttípusok súlyát illeti, amíg a hipermarketek piaci részesedése a korábbi években csökkent, addig ez a tendencia megállt. Piaci részesedésük az értékben mért eladásból legutóbb december–november között ugyanúgy 26 százalékot ért el, mint egy évvel korábban.
– Egyre inkább keresik a kényelmes vásárlás lehetőségeit a fogyasztók. Ezt tükrözi, hogy a szervezett kiskereskedelem lakóhely közeli 401–2500 négyzetméter közötti szupermarketjeinek és diszkontjainak forgalma az átlagosnál jobban növekszik – tájékoztat Kocsis Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
Összességében nőtt a koncentráció. A korábbi években ugyanis a 400 négyzetméteresnél kisebb üzletek piaci részesedése stabilan tartotta magát. Részarányuk azonban most csökkent, 35 százalék után 34 lett, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Ezzel egy időben a 400 négyzetméternél nagyobb egységek mutatója 65-ről 66 százalékra emelkedett.
Kapcsolódó cikkeink
A portugál fogyasztók túlnyomó többsége továbbra is szereti a fizikai boltokat
Bár a portugál fogyasztók 22%-a vásárol online, túlnyomórészt továbbra is…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,1, az előző havit 0,6 százalékkal haladta meg
2024. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >MNB: átmenetileg emelkedik, de 2025-ben a három százalékos sávban alakulhat az infláció
A következő hónapokban átmenetileg emelkedik, 2025 egészében azonban jobbára a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mere Magyarországon: árlista már van, bolt még nincs
A Mere orosz kiskereskedelmi lánc hivatalosan még nem nyitott boltot…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: a GDP-adatok mellett az emberek életét befolyásoló mutatók is kedvezően alakultak
A bruttó hazai terméken (GDP) túl emberi életek vannak, az…
Tovább olvasom >A GDP 2 százalékkal növekedhet 2025-ben
A jelenlegi kilátások szerint 2025-ben 2,3-2,4 százalék körüli GDP-bővüléssel lehet…
Tovább olvasom >