Nőtt a világ sörtermelése 2022-ben

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2023. 08. 23. 08:47

2022-ben a vártnál nagyobb mértékben nőtt a globális sörtermelés,kezd visszatérni a pandémia előtti szintre. A szakértők várakozásaival ellentétben a termelés 1,3%-kal 1,89 milliárd hektoliterre nőtt – jelentette be a világ legnagyobb komlókereskedője, a Barth Haas Nürnbergben.

 2022-ben a sörtermelés alig maradt el a pandémia előtti 1,91 milliárdos hektoliteres szinttől

Egy évvel ezelőtt a világ még a globális sörtermelés csökkenésére számított, mivel Oroszország és Ukrajna a világsörtermelésének mintegy 5%-át állítja elő – olvastuk a VIMOSZ legfrissebb hírlevelében.

Összességében azonban a sörtermelés alig maradt el a pandémia előtti 1,91 milliárdos hektoliteres szinttől. Németország évek óta az 5. helyen áll a világon a sörtermelés tekintetében. A tavalyi 2,8%-os, 88 millió hektoliterre történő növekedéssel átlagon felüli volt, de a lemaradás a 4 legnagyobb termelőhöz képest még mindig nagy: Kína áll az első helyen 360 millió hektoliterrel, majd az USA 194 millió, Brazília 147millió és Mexikó 141 millió hektoliterrel. Németországgal együtt ezek az országok adják a globálistermelés közel felét. A vállalati szinten messze a legnagyobb sörgyártó továbbra is a belga AB InBev. A számos országban működő különböző sörfőzdéiben előállított 518 millió hektoliter sörmennyiséggel még Kínát is felülmúlja. A globális komlótermés viszont a háború utánilegalacsonyabb szintre zuhant, a 2021-es évhez képest 19%-kal 107 000 tonnára esett vissza. A hőség, a szárazság és a heves zivatarok gondot okoztak a növényeknek. A Bart Haas szerint ez a második világháború vége óta a legnagyobb visszaesés.

Rossz a ”sörhangulat” azonban Németországban. A német sörfőzdék elégedetlenek 2023 elsőfelével. A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal jelentős forgalomcsökkenésről számol be. De azért van növekedés is. A németországi sörfőzdék sörértékesítése továbbra is csökken 2023 1.félévében 4,2 milliárd liter 2,9%-os csökkenést jelentett az előző év azonos időszakához képest. Ezzel folytatódik a hosszú távú csökkenő tendencia. A belföldi fogyasztás nagyobb mértékben csökkent, mint az export az 1. félévben. Tíz évvel korábban a sörgyárak félévkor még mintegy600 millió literrel többet adtak el. A hosszú távú csökkenés oka a lakosság egyre növekvő átlagéletkora, valamint az egészségesebb táplálkozás felé mutató tendencia. Ezzel szemben az alkoholmentes italok profitálnak. Ezekből a tavalyi év egészében 474 millió liter 396 millió Euróértékben készült. Ez azt jelenti, hogy az alkoholmentes sörök mennyisége 10 év alatt majdnem megduplázódott. A könnyű kevert söritalok, mint például a Radler, ebben az időszakban 24%-kal nőttek.

A holland Heineken is szenved az eladások visszaesésétől. Bár a Heineken az év első felébenprofitált az emelkedő árakból, a csoport az év egészét illetően pesszimista, tekintettel a csökkenőeladásokra. Az ázsiai-csendes-óceáni térség mellett a csoport az amerikai kontinensen és Európában is egyértelműen elmaradt a várakozásoktól. A Heineken az év első felében 120,1millió hektoliter sört értékesített, 5,6%-kal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A 2.negyedévben a mínusz tovább romlott az év 1. negyedévéhez képest. A holland cég a gyengegazdasági környezetet és az erőteljes áremeléseket okolta ezért. A csökkenő eladások ellenére az áremelések kifizetődtek. A cég forgalma az első félévben 6,3%-kal 17,4 milliárd euróra emelkedett. Dolf van den Brink vezérigazgató azonban az év második felében fordulatot vár az üzemi nyereségben, valamint az értékesítési hiány alacsony arányú javulását is várja.

Kapcsolódó cikkeink