Nielsen: nőtt a recept nélküli fogyasztó szerek forgalma
Újra nőtt a vény nélkül kapható fogyasztó szerek kiskereskedelmi forgalma, és mintegy 2,2 milliárd forintot ért el 2013. július-2014. június között. Ez 6 százalékkal több, mint az előző tizenkét hónap alatt. Egyebek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat.
A fogyasztó szerek kiskereskedelmi eladásában kiemelkedő szerepet játszik a patikán kívüli piac. Ugyanis több mint 50 százalékkal részesedtek a gyógyszertárakon kívüli üzletek a legutóbbi két tizenkét hónapos időszak mindegyikének kiskereskedelmi forgalmából. Legutóbb július-június között a többi recept nélkül kapható szer (OTC termék) átlagánál jóval magasabb arány, 51 százalék jutott patikán kívüli üzletekre a fogyasztó szerek értékben mért forgalmából, míg a gyógyszertárakra 49 százalék.
– Egyre inkább a kapszula és tabletta formátumú termékeket keresik a vásárlók mind a gyógyszertárakban, mind a patikán kívüli üzletekben – hangsúlyozza Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. – A kapszula és tabletta formájú termékek aránya az értékben mért teljes eladásból 65 százalékról 73-ra emelkedett, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Ezzel egy időben viszont kisebb lett az ízesített (például eper, csoki, vanília) por állagú termékek és a folyékony, főleg shake formátumú fogyasztó szerek súlya. Együttes, értékben mért piaci részesedésük 30 százalékról 23-ra csökkent.
Kiszerelés méret szempontjából kapszula és tabletta formájú recept nélkül kapható fogyasztó szereknél a 60 vagy annál kevesebb darabot tartalmazó dobozok kiskereskedelmi eladása valamivel több, mint 1 milliárd forintot ért el 2013. július-2014. június között. Ez 49 százalékkal több, mint az előző hasonló időszakban. A nagyarányú növekedést a kategóriába újonnan belépő szereplők generálták. Ezzel egy időben a 60 darabosnál nagyobb egységek forgalma 700 millió forint alá került, és 14 százalékkal marad el az egy évvel előbbitől.
Csak a patikán kívüli üzletekben játszanak szerepet a kereskedelmi márkás fogyasztó szerek. Forgalmuk 100 millió forint alatt maradt a legutóbbi három év mindegyike során. Így a teljes piacból 3, 4 majd legutóbb újra 4 százalékos részesedést értek el.
Ami a tévében való reklámozást illeti: A Nielsen által szpot szinten vizsgált, recept nélkül kapható gyógyhatású készítményekre a piaci szereplők – hivatalos listaáron – idén január-június között mintegy 75 milliárd forintot költöttek. Ez 35 százalékkal több, mint a tavalyi hasonló időszakban. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.
Fogyasztó szerek reklámjára – szintén listaáron – 4,2 milliárd forintot fordítottak a vállalatok az idei első félév alatt; a tavaly január-június között mért összeg több mint dupláját, szám szerint 212 százalékát.
Recept nélkül kapható fogyasztó szerek – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából az egyes szegmensek piaci részesedése. Százalékban.
Szegmens | 2011. július-
2012. június |
2012. július-
2013. június |
2013. július-
2014. június |
Kapszula |
47 |
51 |
60 |
Tabletta |
15 |
14 |
13 |
Pezsgő tabletta |
1 |
1 |
1 |
Folyékony (főleg shake) |
8 |
5 |
2 |
Por (eper, csokoládé, vanília ízesítéssel) |
25 |
25 |
21 |
Rágótabletta |
4 |
4 |
3 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
(Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >