Nomura: a Tesco megelőzheti a régiós vetélytársakat

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 06. 29. 13:20

A Tesco-ról szóló legfrissebb elemzésében a társaság régiós piacait helyezte megvilágításba a japán befektetési bank, a Nomura.

Becslések szerint a cég piaci részesedése a magyar, a cseh, a szlovák, valamint a lengyel piacon összességében mintegy 10%-ot tesz ki, ami a versenytársakhoz képest relatíve magasnak számít, a konkurenciánál agresszívebb terjeszkedési politikának köszönhetően pedig tovább nőhet. A Nomura úgy véli, hogy a közép-európai piac a növekedés egyik fő motorja lehet a jövőben, főként, ha megvalósulnak az elkövetkező 5 évre kitűzött elképzelések.

Az elemzők becslései szerint Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban a Tesco összességében 9,7%-os piaci részesedéssel rendelkezik. Ezt egyedül a német Schwarz Group múlja felül, melynek a Kaufland hipermarketek és a Lidl üzletek révén piaci részesedése 10,2%-ra rúg. Miután azonban mindkét cég piaci részesedése abszolút értelemben alacsonynak számít, a Nomura a Tesco és a Schwarz esetében is további régiós terjeszkedést vár.


A fent említett piacok közül Lengyelország a legfontosabb, de egyúttal a verseny is itt a legerősebb. Sok nemzetközi szereplő van jelen, a Carrefour 5, a Metro tulajdonában lévő Real 4,1, a Kaufland 4, az Auchan 2,7, a Tesco pedig 6,3%-os piaci részesedéssel bír. Ezek közül azonban a Carrefour és a Real relatíve keveset költ beruházásokra, és az Auchan is csak szelektíven bővíti portfólióját.

A Tesco-nál viszont ott van a hipermarketek átalakítását célzó program (melynek révén egy normál hipermarketből 3 millió fontos befektetéssel jóval szélesebb termékkínálattal rendelkező extra áruházakra hoznak létre), továbbá a társaság elkötelezett a terjeszkedés mellett. A Nomura szerint emiatt a Tesco messze maga mögött hagyhatja majd a riválisokat. Eddig a Tesco mintegy 220 nagyobb üzletet tartalmazó portfóliójából 12 hipermarketet alakított át, ezek közül az a 8, mely több mint 8 hete üzemel, több mint 20%-os bevételnövekedésről adott számot.

A Tesco-nál a közép-európai térség a növekedés fontos motorja lehet a jövőben, a társaság európai részlegének vezetője, Trevor Masters azt a célt tűzte ki, hogy 5 éven belül az adózás utáni eredményszintet megduplázzák Európában a jelenlegi, relatíve alacsonynak számító 5%-ról. Ezt úgy kívánják elérni, hogy 15%-kal növelik az értékesítési helyek számát, 20%-kal a működési eredményszintet, az egy négyzetméterre jutó átlagos tőkeköltséget pedig 25%-kal csökkentik.

Mindezek ellenére a Nomura úgy véli az európai üzletág méretét tekintve 5 év múlva is kevesebb mint harmada lehet csak a brit operációénak. Ez persze azt jelenti, hogy a növekedésnek az ezt követő években is bőven lesz tere. A befektetési bank továbbra is optimista a Tesco kilátásait illetően, az elemzők változatlanul vételre javasolják a részvényeket – írja a portfolio.hu.

Kapcsolódó cikkeink