Stabilizálódott a koncentráció

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 05. 05. 09:00

Az ét- és olívaolaj kategóriák együttesen közel 35 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le az elmúlt tizenkét hónapban. Mindkét esetben értékbeli növekedést regisztrálunk, míg mennyiség szempontjából az olívaolaj mérlege pozitív.

AZ ÉTOLAJ kiskereskedelmi forgalma meghaladta a 30 milliárd forintot 2016. február– 2017. január között. Ez hatszázalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest, állapítja meg a Nielsen kiskereskedelmi indexe. Mennyiség szempontjából 2 százalékos csökkenést regisztráltunk.

Stabilizálódni látszik az étolaj bolti eladásának koncentrációja: a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletekben a piaci részesedés 72 százaléka valósul meg, ez egyezik az előző tizenkét hónapos adatokkal.

A gyártói márkák pozíciója tovább gyengült: a 2015-ös 52%-ról 47%-ra csökkent a részesedésük 2016-ra.

A Nielsen által szpotszinten vizsgált tévécsatornákat alapul véve, olajra és zsírra a piaci szereplők reklámköltése – hivatalos listaáron – a múlt évben meghaladta a 800 millió forintot, ez két és félszerese a 2015-ös költéseknek. A valós költés jellemzően alacsonyabb szokott lenni a különféle kedvezmények miatt.

AZ OLÍVAOLAJ éves piacmérete meghaladja a 4 milliárd forintot a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint. A bolti forgalom értéket és mennyiséget tekintve 6 százalékkal nőtt a 2016. február–2017. januári időszak során, az előző hasonló időszakhoz képest.

Az olívaolajok esetében nőtt a koncentráció: a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek – értékben mért – piaci részesedése 87 százalékon áll. A 200 négyzetméteres és ennél kisebbeké pedig 9-ről 8 százalékra változott.

A gyártói márkák piaci helyzete értéket tekintve csökkent: piaci részesedésük tavaly 36 százalék volt, ami 6 százalékponttal kisebb a tavalyelőtti értéknél.

Kapcsolódó cikkeink