Nincsen ünnep csoki nélkül
A COVID második hulláma izgalmassá és hullámzóvá tette a tavaly év végi szezont az édességpiacon, azonban bebizonyosodott: a fogyasztók nem mondanak le róla, hogy minőségi csokoládétermékekkel lepjék meg magukat és szeretteiket. Ízekben a jól beváltat és az újat egyaránt keresik, ugyanakkor az egészségtudatosságuk egyre erősebb.
Szerző: Szalai László
Nem szűkölködött izgalmakban a tavaly év végi édességszezon a piac szereplői számára. Az őszi, bizakodásra okot adó előszezon után a második hullám felerősödése visszavetette az eladásokat, a Szenteste feloldása a korlátozások alól viszont az utolsó héten vásárlói rohamot eredményezett az üzletekben.
– Az édességpiacon általánosságban megfigyelhető trend, hogy a fogyasztók nagyon nyitottak az újdonságokra, keresik az innovációkat, új ízeket, minőségibb termékeket, amit a kínálatban is lekövetnek a gyártók – ismerteti a trendeket Horváth Lilla, a Nestlé Hungária brandmenedzsere. – Emellett az édesipari piacon is egyre fontosabbá válik az egészségtudatosság, ugyanakkor íz tekintetében itt kevésbé ismernek kompromisszumot a vásárlók.
Míg a húsvét évről évre kisebb jelentőséggel bír, az év végi szezon változatlanul erős mind az üreges, mind a táblás csokoládé, mind pedig a pralinéeladásokban.
– Az utolsó 4 hónap édességforgalma az első nyolcét felülmúló, ez a koncentráltság pedig az üzleti lehetőség mellett rengeteg szervezést és fegyelmet kíván minden szereplőtől (gyártás-raktározás-kiszállítás-partnerek-végfogyasztók) – hívja fel a figyelmet Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője. – Ezen belül is december 2-4. hetei kiemeltek, mivel az üzletekbe ilyenkor érkezik az igazi roham, a vásárlási láz okozta tömeg pedig komoly megterhelést jelent a vásárlóknak, de a partnerek munkatársainak is. Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a tervezett és időben ütemezett vásárlás sokat tud könnyíteni mindenki életén.
A szaloncukor a régió egyik karácsonyi édességspecialitása, amelynek fogyasztási szokásaiban kevés változás látható.
– Ahogy mondani szokták, „zseléország” vagyunk, ezután következik minden más íz – jegyzi meg Rácsai Marianna, a Lissé Édességgyár Kft. kereskedelmi vezetője. – Azonban a marcipános termékek eladásai évek óta észrevehetően emelkednek.
Rácsai Mariann az előre berendelt mennyiségekből úgy látja, hogy idén mintegy 25% növekedés várható a szaloncukor-forgalmukban.
Új szegmensbe lépve
A Nestlé minden évben az aktuális trendek figyelembevételével újítja meg szezonális portfólióját.
– Mióta a KITKAT márkával beléptünk a szezonális piacra is, a választékunkban például már gluténmentes termékeket is kínálunk, hogy minél szélesebb réteg számára tegyük elérhetővé a jól ismert és közkedvelt KITKAT ízvilágot – mondja Horváth Lilla.
Az üregespiacon továbbra is a Mikulás-figurák a sztárok, bár az egész édességpiacon tapasztalható prémiumizáció itt is tetten érhető, hívja fel a figyelmet a brandmenedzser. Ugyanis az akár plüssfigurával, játékokkal kiegészített, akár különböző édességekből álló ünnepi ajándékcsomagok egyre növekvő népszerűségnek örvendenek.
– Az idei év végén további újdonságokkal és renovációkkal is jelentkezünk mind a KITKAT, mind pedig a SMARTIES márka alatt, melyek a fent említett trendekre, keresletre reagálnak – informálja lapunkat Horváth Lilla. – A másik nagy dobásunk a BOCI márka alatt lesz elérhető: egy számunkra új szegmensbe lépünk be, érdemes lesz figyelni a boltok polcait, másodlagos kihelyezéseit!
Az ünnepi időszakra nagyobb szabású promócióval készülnek, amelyet ATL-kommunikációval fognak támogatni, benne TV- és online hirdetésekkel egyaránt, tudjuk meg tőle. A szezonban az eladáshelyi támogatás is fókuszba kerül. A marketingmunka középpontjában top márkáik (SMARTIES, KITKAT, BOCI) és az üreges portfólió áll majd.
Trendi és retro
A Szerencsinél az idei szezon a trendi újdonságok mellett egy „visszaszavazott” régi-új termékről is szól.
– Tavaly úgy gondoltuk, hogy a szaloncukrok között még mindig legnépszerűbb zselésből olyan sok van az országban, hogy a mi kínálatunkban elég a prémium belőle, és a másiktól elköszönünk. Elképesztő mennyiségű tiltakozó kommentáradatot és e-mailt kaptunk erre reakcióként – meséli el a hátterét Molnár Pál. – Én kereskedőként szeretem a matematikát, melyben az egyik bizonyítási forma az indirekt: esetünkben a valóság az ellenkezőjét bizonyította, amit mi gondoltunk. Örömmel ismerjük be tévedésünket, és kínáljuk idén is a Szerencsi Retro zselés szaloncukrot.
A 2021-es év végi szezonra speciálisan célzott termékkörrel készülnek. Többek között ünnepi ízvilágú fahéjas-szilvás táblás tejcsokoládéval. Továbbá az ajándékozási jelleget erősítve, az ünnepi kínálatban az üzletek polcain megjelennek díszdobozos táblás csokoládéik is két ízben (ét- és tejcsokoládé).
– A gluténmentes fogyasztás egyre nő, a táplálkozási intolerancia egyik fő vonala lett a gluténérzékenység. Az abszolút Szerencsi-vezértermék Retro csokoládékból ennek megfelelően az ünnepekre készül gluténmentes ostyával gyártott verzió, ét- és tejcsokoládéból egyaránt – említi meg egy másik innovációt a kereskedelmi vezető.
Hozzáteszi: a Szerencsi termékek ár-érték aránya továbbra is kimagasló, és ehhez igazodnak az újdonságok: megjelenésük, jellegük és ízviláguk prémium kategóriájú, középkategóriás áron.
Az ünnepi időszakban az elsődleges hangsúlyt a márkapromóció kapja.
Bejött a rizikó
A Lissé kockáztatott és nyert a tavalyi év végén. Mivel a szaloncukor legyártása már hónapokkal korábban elkezdődik, a bizonytalan helyzetben sok gyártó nem mert belevágni a termelésbe.
– Több bolthálózat nem vállalt garanciát arra, hogy az előre berendelt mennyiséget valóban megvásárolja, illetve visszaszállítási garanciát kértek – ecseteli az egy évvel ezelőtti helyzetet Rácsai Marianna. – A megmaradt készleteket pedig ünnepek után már csak jóval önköltségi ár alatt lehetne értékesíteni, ami óriási veszteséget okozna a gyártóknak.
A cég bátorságának eredménye az lett, árulja el lapunknak, hogy a 2019-es évhez viszonyítva 35%-os forgalomemelkedés könyvelhetett el.
– Mint minden évben, természetesen most is készültünk újdonságokkal, viszont a korábbi évekhez viszonyítva sokkal visszafogottabban – jelzi Rácsai Marianna. – Innovációk tekintetében minden esetben a piaci elvárás fontos számunkra (minősített, tanúsított alapanyagok, környezettudatos csomagolás stb.), továbbá a fogyasztási szokásokat, illetve az új trendeket vesszük figyelembe.
A termékfejlesztések egyik fókusza a „mentességen” van. Egyre több bolthálózat polcaira kerülnek fel ezek a termékeik, részben a Lissé márka égisze alatt, illetve kereskedelmi márkás termékként.
– 2020 őszén vágtunk bele az online értékesítésbe, amivel nagy sikert arattunk. Ezt a jövőben fejleszteni, bővíteni szeretnénk. Amellett ugyanis, hogy ezzel a platformmal a Lissé márkát építjük, eddigi tapasztalataink alapján ezen az online felületen a speciális (cukor-, laktózmentes, vegán) célcsoportokat is sokkal intenzívebben elérjük – emeli ki a kereskedelmi vezető.
Erős marketinggel készülnek
Sikeres karácsonyi szezonja volt a 2020-as a Lindtnek.
– A figurák és az adventkalendárok piacán két számjegyű, a pralinépiacon pedig közel három számjegyű növekedést értünk el, aminek köszönhetően a Lindor lett a piacvezető pralinémárka a hipermarketekben – nyújt információt Balogh Máté, a Lindt & Sprüngli (CEE) s. r. o. Magyarországi Fióktelepének értékesítési igazgatója. – A csatornák tekintetében a növekedés motorja a hipermarketek voltak, ugyanakkor kifejezetten sikeres ünnepi időszakot zártunk mind a négy Lindt márkaboltunkkal is. A 2020 szeptemberében indított Lindt Webshop szintén kedvező fogadtatásra talált fogyasztóink körében, olyannyira, hogy a legnagyobb kihívást a rendelések időbeli kiszolgálása jelentette. Kiemelném még a B2B (céges ajándék) szegmenst, ahol 2020-ban első ízben komoly eredményeket értünk el nagyvállalatok megrendeléseinek egyedi csomagolású kiszolgálásával.
Piaci innovációk tekintetében a már bizonyított választékot fejlesztve, hangolva készülnek 2021 karácsonyára, számos újdonsággal készülnek a klasszikus Lindt minőségben.
– Az év végén soha nem látott marketingkampányt fogunk indítani, melynek része lesz egy Lindor-bevezetés erős, 10 hetes karácsonyi TV-kampánnyal támogatva, valamint idén először a Mikulás előtti időszakban is új Lindt Santa TV-reklámmal támogatjuk a figura szegmensünket – sorolja Balogh Máté. – Az eladáshelyi végrehajtás idén is kulcsfontosságú, ugyanakkor a digitális tér jelentősége is erősödő, kiváltképp, hogy a Lindt Webshop kapcsán a tavalyi kiugró eladások duplázásával számolunk.
Elismert alapíz, merész újítások
A Chocco Garden az idei szezonra megújítja dobozos szaloncukrai csomagolását, a cég „védjegyét” jelentő türkiz színt természetesen megtartva.
– A disztribúció során a fő hangsúlyt a zselés szaloncukorra helyezzük, amely egymást követő 3 évben nyerte el az Év szaloncukra díjat a kategóriájában – mondja Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. ügyvezető igazgatója. – Egyedi termékünk a banánhabos szaloncukor, amely mellé az év végére már eperhabos variánst is kínálunk a különleges ízek kedvelőinek. A prémium kategóriában két karamellás változattal jelenünk meg: egy sós-karamellás és egy toffee ízesítésű szaloncukorral.
A figurák között az idei innovációjuk az egészségtudatos trendeket szem előtt tartva egy cukormentes mikulás lesz, tudjuk meg az ügyvezető igazgatótól. A praliné szegmensben is jelen vannak párna alakú és fémdobozos desszertekkel, amelyektől szintén forgalomnövekedést várnak az ünnepek alatt.
A szaloncukorgyártást igyekeznek ősszel úgy megszervezni, hogy szezontermékeik minél frissebben kerüljenek az üzletekbe. Továbbá a disztribúciójuk is szélesedik itthon is, többek között a SPAR-listázottságoknak köszönhetően is. De a fókusz továbbra is az export, mivel Közép-Kelet-Európa egyetlen klasszikus rágógyára is a Chocco Garden tulajdonában van. A 6 éves Chocco Garden forgalmának több mint 70%-át ma már az export jelenti: termékei immár több mint 30 országba jutnak el.
– A szezonális szortimentet szponzorációs spotokkal tervezzük népszerűsíteni, és az online térben is igyekeznek minél aktívabbak lenni – zárja gondolatait Sánta Sándor. //
Kapcsolódó cikkeink
Lassan újra lehet tervezni
A májusi Trade magazin BusinessMeetup&Dinner rendezvényen Noszek Péterrel, a Nestlé…
Tovább olvasom >Hogyan tovább? – FMCG-piaci exkluzív, vállalati döntéshozóknak
A Trade magazin idén is megrendezte hagyományos, vállalatvezetőknek szóló, félnapos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >