Nincs meglepetés? De van!

Szerző: Hermann Zsuzsanna Dátum: 2024. 06. 01. 15:06

Első ránézésre nem sok minden változott tavaly óta a toplistában, de ha alaposabban végignézzük a számokat, megakad a szemünk itt-ott…

A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.

A Lidl elsőségén senki nem lepődik meg, hiszen olyan messzire elhúzta a toplista elejét, hogy egyértelmű volt, lekörözhetetlen lesz 2023-ban. Ugyanakkor érdemes megnézni, hogy bár a növekedése 18%, az ahhoz elég közeli infláció mellett, önmagában a tény, hogy 220 millió forinttal tovább nőtt, és már közel 400 millió forintra nyitotta az ollót a toplista 2. helyezettjével összevetve – káprázatos. Mondhatnánk, hogy nem csoda, hiszen évek óta a diszkontok és drogériák világát éljük, de nem mindegy, hogy milyen bázisról ugrunk tovább. Hiszen azért ezt a több mint 1400 milliárd forintot, ahogy mondani szokták, „nem a hangyák hordták össze”.

Hermann Zsuzsanna
ügyvezető-főszerkesztő,
Trade magazin

Na, de nézzük tovább. A top15 FMCG kiskereskedelmi lánc míg 2022-ben kicsivel haladta meg a 6900 milliárd forint bruttó forgalmat, addig ez a szám a jobban-rosszabbul teljesítőkkel együtt is 7900 milliárd körülire nőtt tavaly. Ami bár önmagában csodálatos és őrült szép szám, ám sajnos, ez 14%-os növekedés összességében, vagyis alatta marad az inflációnak. Ergo megerősíthetjük, amit előttünk már sokan sok helyen elmondtak: összességében nem mutatható ki piaci bővülés. Adó szempontjából ugyanakkor tisztességesen hozzájárulnak a toplistások a kasszához, hiszen a 15 láncból 8 mintegy 150 milliárd forintot tölt a perselybe. (A többi lánctól nem kaptunk adatot.)

A dobogón nincs változás, igaz, a Tesco forgalma negatív nullán áll, de még így is nagyszerű, hogy őrzi 3. helyét stabilan. A Lidl és a Tesco között biztos pont a SPAR, amely hatalmas beruházások mellett közel 16%-os bővülést ért el 2023-ban.

A magyar nagy láncok top hármasa között is hasonló a helyzet olyan szempontból, hogy a két hasonlóan teljesítő COOP és CBA mellett a Reál picike növekedéssel tartja magát. És itt történt egy előzés, hiszen tavaly még a Reál mögött állt az Auchan, idén már megelőzte a hazai láncot, az inflációt némileg meghaladó bővüléssel.

Ugyanakkor a toplista végére pillantva hatalmas fejlődéseket látunk a hazai láncok körében. A 2023. év legjobb eredményét a Napcsillag ecofamily lánc könyvelheti el magának nagyon büszkén, hiszen közel 30%-kal tudott bővülni, ami megsüvegelendő mindenképp. De nem sokkal maradt le a Kerekes és magyar drogériaként a Dél-100 a bővülés ütemét tekintve.

De ha már a drogériákat nézzük, szárnyalást látunk mindenhol. Bővülést tekintve akár a dm, a Rossmann, kiválóságok mind, ahogy noha sokkal alacsonyabb bázisról, de a Dél-100-nak sem kell szégyenkeznie. Ha külön drogéria toplistát csinálnánk, a Müller állna a 4. helyen ebből a szempontból, de bruttó forgalmát tekintve a 3. a drogériák között.

És ha már a diszkontokkal kezdtünk, zárjuk is a sort velük, hiszen a trió évek óta fantasztikus eredményeket ér el. Idén is Lidl, Aldi, Penny az egymás közötti sorrend, bár az idén tovább zárt egymáshoz az Aldi és Penny, 20–21% körüli bővüléssel.

Összességében elmondható, mindenki tette 2023-ban is a dolgát a tőle telhető legtöbbet letéve az asztalra, igaz, más-más fókuszokkal. Nagyon nehéz évet tudhatunk a hátunk mögött, és várnunk kell még egy évet, hogy meglássuk, vajon 2024 mennyivel tud többet, jobbat…

A következő oldalakon a toplistában szereplő kereskedők ábécésorrendben értékelik a tavalyi évet és hívják fel a figyelmet a számukra fontos, idei kulcsterületekre, majd pedig piackutatók elemzéseit olvashatjuk hasonló bontásokkal, akiket a szövetségek értékelése követ, ugyancsak a két év elemzésével.

Kívánom, hogy a sok változást, nehézséget jelentő 2022–2023. évek utána 2024. évvel már jussunk el odáig, hogy bátrabban merjük tervezni a 2025-öt, találjuk meg azokat a stabil pontokat, amelyekre ismét érdemes építkezni, mindenkinek a saját stratégiájának megfelelően.

//

Kapcsolódó cikkeink