Nielsen: továbbra is piacvezető a Tesco az élelmiszer-kiskereskedelemben
Szintén hagyományosan a negyedik helyet foglalja el a Spar, ezúttal 421,2 milliárd, az ötödiket pedig a Reál 370 milliárd forint éves forgalommal.
Újra a Tesco áll a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kiskereskedelmi láncok toplistájának élén, 2012-ben elért 709 milliárd forintos forgalmával. Utána, ahogyan évek óta, magyar tulajdonban lévő két lánc következik; a CBA 578,5, a Coop pedig 530 milliárd forint bevételt ért el tavaly. Többek között ezt tartalmazza a toplista, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslés alapján állított össze a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat.
Szintén hagyományosan a negyedik helyet foglalja el a Spar, ezúttal 421,2 milliárd, az ötödiket pedig a Reál 370 milliárd forint éves forgalommal.
– Ha a listán szereplő, egész évben működött láncok sorrendje a tavalyihoz képest nem is változott, azért némileg átrendeződött a piac – mutat rá Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója. – Hiszen mind a hipermarketek, mind a szupermarketek és diszkontok mezőnyéből eltűnt egy-egy lánc. Már nem szerepel a rangsorban a Cora, amelynek korábbi hét egységét megvette az Auchan, és ezzel áruházainak számát tizenkettőről tizenkilencre növelte. A Match és a Profi üzleteinek zöme pedig fokozatosan került a CBA vagy a Coop tulajdonába. Mindezek következtében tizenegyre csökkent az élelmiszert, háztartási vegyiárut, valamint kozmetikumot árusító nagy üzletláncok száma, és ezáltal erősödött a koncentráció.
Felhívja a figyelmet a Nielsen igazgatója arra, hogy amíg a toplista első öt helyezettje többféle üzlettípust működtet, addig az utánuk következők csak egy-egy csatornában érdekeltek.
Az élboly ötösfogata mögött a sorrend: Lidl, Auchan, Penny Market, Aldi, Drogerie Markt és Rossmann. Év közben a Match és a Profi hálózata tulajdonost is, nevet is változtatott.
Magyarországon tavaly a napi fogyasztási cikkek fogyasztói árának átlagos emelkedését meghaladó mértékben nőtt a Lidl, Aldi, Auchan, Penny Market és Spar bevétele, az előző évhez viszonyítva.
Táblázat. Az élelmiszert, háztartási vegyiárut, valamint kozmetikumot egész évben árusító kiskereskedelmi vállalatok forgalom szerinti rangsora 2012-ben. Milliárd forintban.
Sor-
szám |
Boltlánc | Forgalom |
1. | Tesco | 709,0 |
2. | CBA | 578,5 |
3. | Coop | 530,0 |
4. | Spar | 421,2 |
5. | Reál | 370,0 |
6. | Lidl | 291,0 |
7. | Auchan | 258,0 |
8. | Penny Market | 187,8 |
9. | Aldi | 85,0 |
10. | dm Drogerie Markt | 66,0 |
11. | Rossmann | 43,6 |
12. | Match | 32,6 |
13. | Profi | 25,7 |
Megjegyzés: A Tesco forgalma 2012. március-2013. februárra vonatkozik.
Forrás: A vállalatok saját közlése. A Nielsen becsülte az Aldi, Lidl, Match, Penny Market és Profi forgalmi adatát.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ezer vízügyi szakember dolgozik az aszály elleni küzdelemben
Országszerte ezer vízügyi szakember dolgozik az aszály elleni küzdelemben és…
Tovább olvasom >Hazánk újra mentes a magas patogenitású madárinfluenzától
Magyarország ismét madárinfluenzától mentesnek minősül az Állategészségügyi Világszervezet (WOAH) előírásai…
Tovább olvasom >Közép-Európa a non-food diszkontok célkeresztjében
Az Action, a Woolworth és a Tedi Közép- és Délkelet-Európában…
Tovább olvasom >