Nielsen: továbbra is piacvezető a Tesco az élelmiszer-kiskereskedelemben

Dátum: 2013. 06. 14. 12:20

Szintén hagyományosan a negyedik helyet foglalja el a Spar, ezúttal 421,2 milliárd, az ötödiket pedig a Reál 370 milliárd forint éves forgalommal.

Újra a Tesco áll a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kiskereskedelmi láncok toplistájának élén, 2012-ben elért 709 milliárd forintos forgalmával. Utána, ahogyan évek óta, magyar tulajdonban lévő két lánc következik; a CBA 578,5, a Coop pedig 530 milliárd forint bevételt ért el tavaly. Többek között ezt tartalmazza a toplista, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslés alapján állított össze a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat.
Szintén hagyományosan a negyedik helyet foglalja el a Spar, ezúttal 421,2 milliárd, az ötödiket pedig a Reál 370 milliárd forint éves forgalommal.

– Ha a listán szereplő, egész évben működött láncok sorrendje a tavalyihoz képest nem is változott, azért némileg átrendeződött a piac – mutat rá Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója. – Hiszen mind a hipermarketek, mind a szupermarketek és diszkontok mezőnyéből eltűnt egy-egy lánc. Már nem szerepel a rangsorban a Cora, amelynek korábbi hét egységét megvette az Auchan, és ezzel áruházainak számát tizenkettőről tizenkilencre növelte. A Match és a Profi üzleteinek zöme pedig fokozatosan került a CBA vagy a Coop tulajdonába. Mindezek következtében tizenegyre csökkent az élelmiszert, háztartási vegyiárut, valamint kozmetikumot árusító nagy üzletláncok száma, és ezáltal erősödött a koncentráció.

Felhívja a figyelmet a Nielsen igazgatója arra, hogy amíg a toplista első öt helyezettje többféle üzlettípust működtet, addig az utánuk következők csak egy-egy csatornában érdekeltek.

Az élboly ötösfogata mögött a sorrend: Lidl, Auchan, Penny Market, Aldi, Drogerie Markt és Rossmann. Év közben a Match és a Profi hálózata tulajdonost is, nevet is változtatott.

Magyarországon tavaly a napi fogyasztási cikkek fogyasztói árának átlagos emelkedését meghaladó mértékben nőtt a Lidl, Aldi, Auchan, Penny Market és Spar bevétele, az előző évhez viszonyítva.

Táblázat. Az élelmiszert, háztartási vegyiárut, valamint kozmetikumot egész évben árusító kiskereskedelmi vállalatok forgalom szerinti rangsora 2012-ben. Milliárd forintban.

Sor-

szám

BoltláncForgalom
1.Tesco709,0
2.CBA578,5
3.Coop530,0
4.Spar421,2
5.Reál370,0
6.Lidl291,0
7.Auchan258,0
8.Penny Market187,8
9.Aldi85,0
10.dm Drogerie Markt66,0
11.Rossmann43,6
12.Match32,6
13.Profi25,7

Megjegyzés: A Tesco forgalma 2012. március-2013. februárra vonatkozik.
Forrás: A vállalatok saját közlése. A Nielsen becsülte az Aldi, Lidl, Match, Penny Market és Profi forgalmi adatát.