Nielsen: Visszafogottá tette az európai fogyasztókat a zavaros gazdasági környezet

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 11. 16. 18:13

Visszafogottá tette az európai fogyasztókat a zavaros gazdasági környezet. Magyarország mellett további tizenkét fejlett európai országban adtak el kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot a harmadik negyedévben, mint tavaly július-szeptember során. Hazánkban mínusz 2 százalékot regisztrált ebből a szempontból a Nielsen piackutató vállalat.

Nálunk napi fogyasztási cikkekből 3 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele, negyedéves összehasonlításban. Ugyanakkor azonban az átlagárak 5 százalékkal nőttek. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen huszonegy fejlett európai országban végzett aktuális elemzése.

Az összes vizsgált ország élelmiszer-kiskereskedelmében az átlagár 4 százalékkal növekedett. Ez a legutóbbi három év során a drágulás legmagasabb aránya.

Legnagyobb mértékben nőttek az átlagárak Törökországban 9, Finnországban 6, míg Magyarországon és Szlovákiában 5-5 százalékkal idén július-szeptemberben, a múlt évi hasonló periódussal szemben.

A mennyiségi eladásoknál átlag plusz 1 százalékot regisztráltak a piackutatók a földrészünk vizsgált országaiban.

Jelentősen a mennyiségi eladások csak három országban emelkedtek; Törökországban 4, Belgiumban és Norvégiában 3-3 százalékkal, a tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva

Összességében a huszonegy európai ország élelmiszer-kiskereskedelmének forgalma, értéket tekintve 5 százalékkal növekedett, az idei és tavalyi harmadik negyedévet összevetve. .

„Az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma a közeljövőben attól függ, hogy az árak emelkedése mekkora mértékben befolyásolja a mennyiségi eladásokat” – állapítja meg a Nielsen elemzése. – „Szintén lényeges tényező, hogy a gazdasági környezet milyen módon hat a fogyasztók érzelmeire”.

A válságos mediterrán régióban a görög és olasz piacon egyaránt 2 százalékkal kevesebb napi fogyasztási cikket adtak el. Az átlagárak mindkét országban 3 százalékkal emelkedtek.

Spanyolországban 2 százalékkal nőtt a mennyiségi eladás, és átlag 2 százalékkal drágult az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum.

Portugáliában a mennyiségi eladás 1 százalékkal csökkent, és 1 százalékkal lett nagyobb az átlagár.

A visegrádi országok közül az átlagárak emelkedtek Csehországban és Lengyelországban 3-3, Szlovákiában 5 százalékkal, ahogyan Magyarországon is.

A mennyiségi mutató Szlovákiában stagnálást jelez, Lengyelországban mínusz 1, Csehországban pedig mínusz 2 százalékot, Magyarországhoz hasonlóan.

Kapcsolódó cikkeink