Nielsen: tavaly a csokinyúl értékben megelőzte a tojást

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 04. 15. 13:11

A húsvéti szezonális édességek kiskereskedelmi forgalma évek óta lassan csökken. Bolti eladásuk az előző évhez képest, a 2010-es ünnepi időszakban egy százalékkal kisebb, mintegy 2,7 milliárd – állapította meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

A húsvéti szezonális édességek forgalma mennyiségben 8 százalékkal mintegy 820 tonnára csökkent.

Legnépszerűbbnek évekig a csokoládétojás bizonyult. Tavaly azonban a nyúl –értékben – megelőzte. A tojás piacrésze ugyanis 38 százalékra csökkent, míg a nyúlé 40-re emelkedett. értéket tekintve. Utánuk a más ajándékot is tartalmazó édességcsomagok következnek 8 százalékos részaránnyal, majd a hagyományos csomagok és a csokoládéból készült kacsa/bárány/csibe 7-7 százalékkal.

Gyorsan átalakult ez a piac, hiszen csokoládé fajta szerint mennyiségben a húsvéti figurák kétharmada készült nugátból 2004-ben. Tavaly viszont már tejcsokoládéra jutott majdnem kétharmad rész, – 62 százalék. A nugátos figurák mutatója pedig 28 százalékra csökkent. A két drágább szegmens, az étcsokoládé mutatója 7, míg a tej, illetve a fehércsokié 1 százalék.

A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy az elsősorban nugátra koncentráló kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat.

A tejcsokoládé jóval drágább, mint a nugát. A tavalyi húsvét hónapjában, áprilisban egy kilogramm tejcsokoládéból készült húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3924 forint volt, míg nugátból csak 1872 forint.

Az értékesítésben egyre nagyobb a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna szerepe. Piaci részesedése 30 százalékról 36-ra nőtt tavaly húsvétkor, az előző évi ünnepi időszakhoz képest, mennyiséget tekintve. A bolttípusok között nagyobb lett az 51-200 négyzetméteres hagyományos üzletek részaránya is; 9 százalékról 11-re nőtt – írja a Nielsen.

Kapcsolódó cikkeink