Nielsen: Öt éves csúcson a magyar fogyasztók bizalma
Hat ponttal 61-re nőtt a magyar fogyasztók bizalmi indexe, ami az egyik legnagyobb mértékű javulás a világszerte felmért hatvanegy ország között.
Öt éves csúcsot ért el a magyarországi fogyasztók bizalmi indexe az idei harmadik negyedévben 61 ponttal. Így az index hat ponttal nagyobb, mint a második negyedévben. Ez az egyik legnagyobb mértékű növekedés a világszerte felmért hatvanegy ország között. A mostaninál nagyobb mutatót a magyar fogyasztók bizalmi indexe legutóbb 2010 második negyedévében ért el, akkor 65 ponttal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat negyedévenként végzett kutatása.
Összességében az európai bizalom már a harmadik egymás után következő negyedévben nőtt. Harminckét vizsgált ország közül egyik negyedévről a másikra huszonegyben lett nagyobb az index. Így a kontinens átlaga 79 pont után 81-re emelkedett.
A globális átlag a második negyedévi 96 pont után rekordot jelentő 99-re nőtt. Ez a legnagyobb mutató a Nielsen felmérésének 2005 óta tartó történetében.
Az index három összetevője közül a magyar válaszadók vásárlási kedve nőtt leginkább: A jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi lehetőségeit a válaszadók immár 21 százaléka tartja megfelelőnek arra, hogy megvegye, amit szeretne vagy amire szüksége van. Ez az arány még csak 17 százalékot ért el az előző negyedévben.
Hazánkban saját személyes pénzügyi kilátásairól a következő tizenkét hónapra vonatkozóan kisebb-nagyobb mértékű pozitív előrejelzést átlag 24 százalék adott, a második negyedévi 22 százalék után.
Javult, ha csak 1 százalékponttal is az index harmadik alkotó elemének mutatója: országunkban a munkahelyi kilátásokat jónak a következő tizenkét hónapban a megkérdezettek 14 százaléka látja. Ez 1 százalékponttal több, mint a második negyedévben.
„Globálisan folytatódik a gazdasági bizonytalanság időszaka, és ez megkeverte a bizalom trendjeit” – állapította meg Louise Keely, a Nielsen szenior elnökhelyettese, a Nielsen holdinghoz tartozó, fogyasztói kereslet változásait kutató Demand Institute elnöke. – „Annak ellenére, hogy az USA-ból különböző gazdasági jelzések érkeznek, a fogyasztók bizalma erősödött és a fogyasztók költése mozgatja a gazdaságot. Európában vegyesebb a bizalom, az ország-specifikus gazdasági körülmények különbségei következtében. Növekvő bizalom jelzi Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban, hogy javul a munkaerő piaca, viszont Oroszországban a bizalom zuhant, mivel hanyatlik a gazdaság. Latin-Amerikában szintén vegyes az összkép, de csökken a bizalom Brazíliában, amely a régió legnagyobb gazdasága”.
Ami Európát illeti, a világon az index legnagyobb növekedést elért tizenhárom országa közül tizenegy európai. Közéjük tartozik plusz hat ponttal Magyarország is. Más földrészt csak az éllovas USA képvisel plusz 18, valamint Egyiptom plusz 5 ponttal.
Földrészünkön kiemelkedően emelkedett a lengyelországi (80) és a portugáliai (66) index, tíz, illetve kilenc ponttal, a második negyedévhez viszonyítva. Németországban, Európa legnagyobb gazdaságában három ponttal nőtt az index és elérte a 100-at, ami az optimizmus határát jelenti a matematikailag 0-200 pont kiterjedésű skálán. Az Egyesült Királyságban immár a hetedik egymás után következő negyedévben erősödött a bizalom, plusz négy ponttal, immár 103-ra. Ez 2005, az index mérésének kezdete óta a legmagasabb brit mutató.
Az olasz index szintén a második negyedévhez képest négy ponttal, 57-re ment fel. A franciák tartják 66 pontjukat. Ezzel egy időben az északi országokban a bizalom kisebb lett a harmadik negyedévre. Finnországban a mínusz négy pont 62-t jelent. Az európai listavezető dánok 109-es indexe három ponttal kisebb a második negyedévinél. A norvégok és a svédek egyaránt 87 pontja egy-egy pontnyi csökkenéssel járt együtt.
Világszerte a fogyasztói bizalmi index legnagyobb arányú növekedését elért országok rangsora:
Ország | Index | Növekedés |
USA | 119 | 18 |
Lengyelország | 80 | 10 |
Portugália | 66 | 9 |
Hollandia | 97 | 7 |
Csehország | 95 | 7 |
Románia | 84 | 6 |
Szlovákia | 81 | 6 |
Magyarország | 61 | 6 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Régiónk néhány országában a fogyasztói bizalmi index a harmadik negyedévben:
Európai
átlag |
AT | CZ | HR | HU | PL | RO | SK | RS | SI |
81 |
86 |
95 |
64 |
61 |
80 |
84 |
81 |
58 |
65 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Rövidítések: AT=Ausztria, CZ=Csehország, HR=Horvátország, HU=Magyarország, PL=Lengyelország, RO=Románia, SK=Szlovákia, RS=Szerbia, SI=Szlovénia.
(Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
NIQ-leckék a modern trade világából
A volumenszámok egyre inkább kedvezőek, jövő évre mérsékelt növekedés várható.…
Tovább olvasom >MNB: lassú fordulat előtt a kereskedelmi ingatlanok piaca
A GDP várakozásoktól elmaradó növekedése még nem tudta érdemben támogatni…
Tovább olvasom >Júliusban alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >