Nielsen: Megőrizte lendületét a hazai kiskereskedelem

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 06. 06. 11:55

Értékben 8,3 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2018 első negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ez több mint kétszeresen túlszárnyalja az európai átlagot, amely a vizsgált időszakban 3,7 százalékon állt. A magyar eredmény az európai rangsor második helyét jelenti, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült, állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

Folyamatosan emelkedik a hazai kiskereskedelem lendülete: A mennyiségi eladás 4,4 százalékkal nőtt a az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke mindössze 0,9 százalék volt. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 3,8 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,8 százalékkal emelkedtek.

A hazai élelmiszerpiacon a növekedés mértéke értékben 8,9% volt, míg a vegyi áruk piaca bővülési üteme kisebb mértéken, 5,8%-on áll.

„A húsvéti eladások idén az első negyedévben jelentkező hatása mindenképpen lökést adott a napi fogyasztási termékek piaca növekedésének, ugyanakkor az európai összevetésben is kiugró év eleji adat bizakodásra adhat okot az egész évre vonatkozóan – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. Az élelmiszerpiacon minden csatorna növelni tudta értékesítését, a vegyi áruk körében a hiperek és a szuperek is inkább csak stagnálnak; a piacot továbbra is a diszkontok és a drogériák uralják, kétszámgjegyű növekedéssel.”

Kontinensünk huszonhárom vizsgált országából huszonkettőnél nőtt a kiskereskedelem forgalma, az egyetlen negatív tartományban mozgó ország Svájc volt. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, ismét Törökországban mérték (+15,6%). Majd következik Magyarország (+8,3%), Lengyelország (+4,8%), Görögország (+4,6%) és Csehország (+4,6%). A sereghajtó a már említett Svájc (-0,6%), őt előzi Dánia (+0,6%), Finnország (+0,8%), Franciaország (+1,0%) és Szlovákia (+1,2%).

A Visegrádi Együttműködés országai közül Csehország és Lengyelország kiskereskedelmi piaca is erőteljes növekedést ért el az év első negyedévében, így hazánk mellett ők is a top5 legdinamikusabban bővülő piacának számítanak kontinensszerte, miközben Szlovákia erősen lelassult a 2017. negyedik negyedévében mért növekedésről (+7,5%)

Az Európai Unió 28 tagországának GDP-növekedése, miután 2017-ben a vártnál jobb eredményt értek el a tagállamok, 2018 év elejére lelassult. A legutóbbi negyedévben tapasztalt komótosabb gazdasági fejlődés (+0,4%) valamilyen mértékben a zord időjárásnak is tulajdonítható, ugyanakkor ez az adat a több éven átívelő, az Európai Központi Bank által indított monetáris serkentést követő normalizációs korszak kezdetét is jelezheti.

A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban
2018 első negyedéve 2017 első negyedévéhez viszonyítva, százalékban

 

Értékbeli változás Árszínvonal változás Mennyiségi változás
Európai átlag 4,7 2,8 0,9
Svájc -0,6 0,8 -1,4
Dánia 0,6 1,9 -1,3
Finnország 0,8 1,8 -1,0
Franciaország 1,0 2,0 -1,0
Szlovákia 1,2 3 -1,8
Belgium 1,4 2,1 -0,7
Hollandia 2,6 3,5 -0,8
Norvégia 2,8 2 0,8
Írország 2,9 0,3 2,6
Egyesült Királyság 3 2 1,0
Olaszország 3,1 0,7 2,4
Spanyolország 3,1 2,9 0,2
Svédország 3,2 2,6 0,6
Ausztria 3,3 1,5 1,8
Portugália 4,1 3,0 1,1
Németország 4,4 3,6 0,8
Csehország 4,6 3,7 0,9
Görögország 4,6 -0,1 4,7
Lengyelország 4,8 0,9 3,9
Magyarország 8,3 3,8 4,4
Törökország 15,6 13,4 2,3

(Nielsen)

Kapcsolódó cikkeink