Nielsen: Megőrizte lendületét a hazai kiskereskedelem
Értékben 8,3 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2018 első negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ez több mint kétszeresen túlszárnyalja az európai átlagot, amely a vizsgált időszakban 3,7 százalékon állt. A magyar eredmény az európai rangsor második helyét jelenti, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült, állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Folyamatosan emelkedik a hazai kiskereskedelem lendülete: A mennyiségi eladás 4,4 százalékkal nőtt a az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke mindössze 0,9 százalék volt. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 3,8 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,8 százalékkal emelkedtek.
A hazai élelmiszerpiacon a növekedés mértéke értékben 8,9% volt, míg a vegyi áruk piaca bővülési üteme kisebb mértéken, 5,8%-on áll.
„A húsvéti eladások idén az első negyedévben jelentkező hatása mindenképpen lökést adott a napi fogyasztási termékek piaca növekedésének, ugyanakkor az európai összevetésben is kiugró év eleji adat bizakodásra adhat okot az egész évre vonatkozóan – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. Az élelmiszerpiacon minden csatorna növelni tudta értékesítését, a vegyi áruk körében a hiperek és a szuperek is inkább csak stagnálnak; a piacot továbbra is a diszkontok és a drogériák uralják, kétszámgjegyű növekedéssel.”
Kontinensünk huszonhárom vizsgált országából huszonkettőnél nőtt a kiskereskedelem forgalma, az egyetlen negatív tartományban mozgó ország Svájc volt. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, ismét Törökországban mérték (+15,6%). Majd következik Magyarország (+8,3%), Lengyelország (+4,8%), Görögország (+4,6%) és Csehország (+4,6%). A sereghajtó a már említett Svájc (-0,6%), őt előzi Dánia (+0,6%), Finnország (+0,8%), Franciaország (+1,0%) és Szlovákia (+1,2%).
A Visegrádi Együttműködés országai közül Csehország és Lengyelország kiskereskedelmi piaca is erőteljes növekedést ért el az év első negyedévében, így hazánk mellett ők is a top5 legdinamikusabban bővülő piacának számítanak kontinensszerte, miközben Szlovákia erősen lelassult a 2017. negyedik negyedévében mért növekedésről (+7,5%)
Az Európai Unió 28 tagországának GDP-növekedése, miután 2017-ben a vártnál jobb eredményt értek el a tagállamok, 2018 év elejére lelassult. A legutóbbi negyedévben tapasztalt komótosabb gazdasági fejlődés (+0,4%) valamilyen mértékben a zord időjárásnak is tulajdonítható, ugyanakkor ez az adat a több éven átívelő, az Európai Központi Bank által indított monetáris serkentést követő normalizációs korszak kezdetét is jelezheti.
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban
2018 első negyedéve 2017 első negyedévéhez viszonyítva, százalékban
Értékbeli változás | Árszínvonal változás | Mennyiségi változás | |
Európai átlag | 4,7 | 2,8 | 0,9 |
Svájc | -0,6 | 0,8 | -1,4 |
Dánia | 0,6 | 1,9 | -1,3 |
Finnország | 0,8 | 1,8 | -1,0 |
Franciaország | 1,0 | 2,0 | -1,0 |
Szlovákia | 1,2 | 3 | -1,8 |
Belgium | 1,4 | 2,1 | -0,7 |
Hollandia | 2,6 | 3,5 | -0,8 |
Norvégia | 2,8 | 2 | 0,8 |
Írország | 2,9 | 0,3 | 2,6 |
Egyesült Királyság | 3 | 2 | 1,0 |
Olaszország | 3,1 | 0,7 | 2,4 |
Spanyolország | 3,1 | 2,9 | 0,2 |
Svédország | 3,2 | 2,6 | 0,6 |
Ausztria | 3,3 | 1,5 | 1,8 |
Portugália | 4,1 | 3,0 | 1,1 |
Németország | 4,4 | 3,6 | 0,8 |
Csehország | 4,6 | 3,7 | 0,9 |
Görögország | 4,6 | -0,1 | 4,7 |
Lengyelország | 4,8 | 0,9 | 3,9 |
Magyarország | 8,3 | 3,8 | 4,4 |
Törökország | 15,6 | 13,4 | 2,3 |
(Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya tovább csökken: jelentés a GfK-tól
A GfK legfrissebb tanulmánya szerint az Európai Unió kiskereskedelmi kiadásainak…
Tovább olvasom >Több ezer eladó fog hiányozni a német kiskereskedelmi szektorból 2027-re
A német élelmiszer-kiskereskedelmi ágazatban 2027-re hatalmas hiány várható szakképzett munkaerőből,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >