Nielsen: kedvező trendek a babaétel- és babaápolási piacon

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 09. 08. 11:50

Babaételekből, valamint babaápolási cikkekből nálunk is egyre többet adnak el a kiskereskedelemben, és a kereslet bővülése beleillik a kedvező nemzetközi trendekbe. Hazánkban a babaételek bolti forgalma 12 százalékkal nőtt értékben legutóbb december-július között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. Pelenkánál és baba-törlőkendőnél szintén növekedést regisztrált mind értéket, mind mennyiséget tekintve a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe az idei első félévben, a tavalyi első hat hónaphoz képest.

nielsen

A Nielsen úgy becsüli, hogy babaételből és tápszerből közel 30 milliárd USA dollárért értékesít a világ kiskereskedelme 2015-ben. A pelenka világpiaca pedig várhatóan meghaladja a 29 milliárd dollárt. Ez óriási lehetőségeket kínál gyártóknak és kereskedőknek egyaránt.

Hazánkban kétszámjegyű növekedések babaételeknél
Magyarországon a babaételek éves piaca mintegy 10 milliárd forint. Ebből csaknem 60 százalékkal részesednek a nedves babaételek. Bolti forgalmuk érték szempontjából 11, mennyiséget tekintve 10 százalékkal emelkedett 2014. december-2015. július között, az előző hasonló periódushoz képest. A mintegy 40 százalékot képviselő száraz babaételek növekedésének mértéke pedig értékben 14, illetve mennyiségben 11 százalék.

Ha a pelenkát nézzük, évi kerekítve 18 milliárd forintos piacával harmadik legnagyobb a Nielsen által mért hetven háztartási vegyi áru és kozmetikum forgalom szerinti rangsorában. Csak a mosószer és a toalett papír előzi meg. A pelenka forgalma idén az első félév során értékben 3, mennyiségben pedig 1 százalékkal nőtt, tavaly január-júniushoz viszonyítva.

Baba-törlőkendőnél a hazai éves piac mintegy 5 milliárd forint. Bővült a bolti forgalom értékben is, mennyiségben is 9 százalékkal, a tavalyi első félévről az ideire.

Így a Nielsen által mért babaételek és babaápolási termékek éves piaca együtt mintegy 33 milliárd forint, a legutóbbi adatok szerint.

Babaételek vásárlásánál fő a tápérték és a biztonság
A fogyasztók márkaválasztásának megértése érdekében babaételeknél vagy babaápolási cikkeknél a Nielsen hatvan országban, köztük Magyarországon kutatást végzett olyan emberek körében, akik a legutóbbi öt év során vásároltak ilyen terméket. Az eredmények fontos ismereteket tartalmaznak a vásárlási döntések születéséről, valamint azokról az online és offline információs forrásokról, amelyek befolyásolják a beszerzés folyamatát.

Világszerte a megkérdezettek átlag több mint egyharmada a jó tápértéket (37%), és a biztonságos hozzávalókat valamint feldolgozást (36%) tartja legfontosabb tényezőnek, amikor eldönti, hogy melyik babaételt vegye meg.

Aztán a második vagy harmadik legfontosabb szempontra vonatkozó kérdésnél a márka iránti bizalmat nevezték meg legtöbben, a válaszadók 39 százaléka. A bio és a természetes alapanyagok szintén lényeges szerepet játszanak a vásárlási döntés során, különösen Európában és Ázsia/Óceániában, egyaránt 31 százalékos említéssel.

Egészséges, természetes – főleg kisgyermekeknek
„Általában a fogyasztók egyre inkább odafigyelnek az egészségre, és a természetes, minimális mértékben feldolgozott élelmiszereket keresik, ami persze fokozottan érvényesül, ha kisgyermekeikről van szó” – mutat rá Liz Buchanan, a Nielsen globális professzionális szolgáltatásainak igazgatója. – „Mind több szülő keres olyan élelmiszert, amely egészséges életre készíti fel a gyerekeit. Akkor is, ha többet kell érte fizetni. Arra számítunk, hogy ez a fogyasztói szegmens tovább növekszik, ha több szülő engedheti meg magának a drágább termékeket a fejlett országokban; amelyekben ugyan csökken a születések száma és a babáknak való árucikkek piaca telített, ezért növekedés főleg innovációktól és prémium termékektől várható. Fejlődő piacokon is fontosak lesznek az újdonságok, de inkább a nagyobb kereslet válik a növekedés igazi motorjává”.

Ma a babaételek világpiacán a forgalom 49 százalékát Ázsiában/Óceániában bonyolítják le, 27 százalék jut Európára, további 19 pedig Észak-Amerikára. De mindegyik régiónál gyorsabban növekszik Latin-Amerika és Afrika/Közel-Kelet.

Sok fejlődő országban gyors városiasodás, növekvő középosztály és munkavállaló nők emelkedő aránya bátorítja az embereket arra, hogy kényelem-orientált életstílusra váltsanak. Ez pedig növeli az igényt az előre elkészített babaételek iránt.

Nagy növekedés nadrágpelenkánál
Pelenkánál a globális kiskereskedelmi forgalom kevésbé koncentrált, mint babaételeknél. Az értékben mért teljes forgalom több mint fele jut pelenkából Észak-Amerikára és Európára (34% és 17%). Ázsia/Óceánia mellett Latin-Amerika is nagyjából egy-egy ötöddel részesedik (23% és 21%).
Legnagyobb szegmens a nadrágpelenka, amelynek tavaly világszerte átlag 7 százalékkal emelkedett a bolti forgalma, az előző évhez képest.

Legnagyobb mértékben nőtt viszont az értékesítés betétpelenkánál, 20 százalékkal. Annak ellenére, hogy szívóhatása kisebb, mint a nadrágpelenkáé. Az eladások kiemelten koncentrálódnak Európára és Ázsia/Óceániára.

Márkák és árak ádáz versenye
Bár a termékcsoport kiskereskedelmét globálisan kedvező trendek jellemzik, a piaci szereplők kénytelenek szembenézni néhány kihívással. Földünkön ugyanis 45 százalékkal csökkent a születések száma 1961 és 2013 között, a Világbank szerint.

Ráadásul ádáz verseny folyik a babatermékek piacán számos gyártói és kereskedelmi márkás termék között, amelyek különböző árakkal küzdenek az édesanyák figyelméért. Azonkívül a babáknak való árucikkekre fordítható vásárlóerő viszonylag kicsi.

„A nehézségek ellenére jókora lehetőségeket kínál a babaápolási termékek piaca” – hangsúlyozza Liz Buchanan. – „A fogyasztók mélyen érintettek ezekben a kategóriákban, és nagyon odafigyelnek azokra a termékekre, amelyeket gyermekeik számára vásárolnak. Ahhoz pedig, hogy valaki versenyelőnyt szerezzen ebben a néhány nagy márka által dominált termékkörben, feltétlenül fontos tudni, minek alapján döntenek a fogyasztók egy-egy árucikk mellett”.

Online vásárlási trendek

Babáknak való árucikkeket a fogyasztók világszerte inkább vesznek hagyományos boltokban, mint online. Ez azonban változik, ahogy egyre többen fordulnak az online felé általános vásárlási szándékaikkal. Versenyképesek az e-kereskedők áraikkal és a kényelmet illetően is. Hiszen felépítendő infrastruktúrába kevés tőkét kell fektetniük, és esetenként az ellátási lánc egyes elemeit is kihagyhatják. Azonkívül vonzó megoldást kínálnak nagyon elfoglalt szülők számára, akik kényelmesen vásárolhatnak amikor és ahol akarnak, az árut pedig gyakran díjtalanul odaszállítják nekik lakásuk bejárati ajtajához.

Milyen babáknak való termékeket vesznek a fogyasztók online? Globálisan a válaszadók legnagyobb része játékot (38%) és ruházati cikket (34%) nevez meg. Huszonhárom százalék mondja, hogy vásárolt már online pelenkát, tizenhét százalék pedig babaételt.

Ázsia/Óceánia vezet online vásárlás tekintetében, különösen pelenkánál és babaételnél. (Nielsen)

Kapcsolódó cikkeink