Nielsen: nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele
A kiskereskedelem bevétele 2 százalékkal nőtt a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer kategória értékesítéséből, 2012. december-2013. március között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. A legutóbbi négy hónap alatt a forgalom mintegy 440 milliárd forintot ért el. Mennyiség szempontjából 2 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Értéket tekintve az átlagosnál jóval nagyobb mértékű növekedést ért el többek között a vodka, táblás csokoládé, praliné, liszt és a margarin.
A bolttípusok piaci pozíciója annyiban változott, hogy némileg nőtt az élelmiszerek eladásának koncentrációja, egyik négyhónapos időszakról a másikra. Ugyanis az 51-200 négyzetméteres boltok részaránya az értékben mért forgalomból 1 százalékponttal csökkent, 16 százalékra; ezzel egyidőben a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna mutatója viszont 1 százalékponttal emelkedett, 36 százalékkal.
Hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltból a Nielsen idén január elsejei érvénnyel 17 206-ot tart nyilván; 1 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Ezek a kis boltok alkotják a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat zömét, 88 százalékát.
Az élelmiszerek teljes bolti bevételéből a legutóbbi december-márciusi időszak során 25 százalékkal részesedtek a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek; általában lakóhelyek közelében működnek, és a vásárlók többsége kényelmesen, gyorsan tudja megközelíteni őket.
Főleg milyen árucikkeket szereznek be a fogyasztók a hagyományos kiskereskedelmi egységekben? A Nielsen folyamatosan kilencven élelmiszer kategória kiskereskedelmi eladásait méri. Ebből az értékben legnagyobb forgalmú húsz kategória közül nyolc termékcsoport piaci részesedése haladja meg a 25 százalékos átlagot a 200 négyzetméteres és kisebb üzletekben. A nyolc, viszonylag nagy bevételt hozó termékcsoport a következő: feldolgozott hús, sör, szénsavas üdítőital, gyümölcslé, tejföl, ostyaszelet, vodka, valamint cukorka.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus | 2011. december-
2012. március |
2011. december-
2012. március |
2 500 nm felett | 31 | 31 |
401-2 500 nm | 35 | 36 |
201-400 nm | 8 | 8 |
51-200 nm | 17 | 16 |
50 nm és kisebb | 9 | 9 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket feltáró és szolgáltató globális vállalat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >