Nielsen: javult a fogyasztók vásárlási kedve
Magyarországon a legutóbbi időszak újabb rekord szintjét érte el a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe. Ez főleg annak köszönhető, hogy javult a fogyasztók vásárlási kedve, és az előző felméréshez képest is többen látják többé-kevésbé pozitívan személyes pénzügyi helyzetüket a következő tizenkét hónap során.
Az idei második negyedévi felmérés során hazánkban két ponttal emelkedett a fogyasztói bizalmi index az első negyedévhez viszonyítva, és 56 pontra emelkedett. Ennél nagyobb mutatót hazánkban az elmúlt évek során, 59 pontot legutóbb 2010. negyedik negyedévében mértek.
Főleg két tényező járult hozzá, hogy nagyobb lett hazánkban az index. Egyrészt javult a fogyasztók vásárlási kedve. A jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi helyzetét a magyar megkérdezettek 15 százaléka látja kisebb-nagyobb mértékben megfelelőnek arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, vagy amire szüksége van. Ez a mutató 3 százalékponttal nagyobb, mint az előző negyedévi felmérés során.
Az index három összetevője közül legpozitívabban személyes pénzügyi helyzetüket ítélik meg a felmérésben részt vett magyar fogyasztók; 22 százalékuk tekint inkább derűlátóan az előttünk álló tizenkét hónapra, személyes pénzügyi helyzete szempontjából. Az arány 3 százalékponttal javult, az első negyedévhez képest.
Az index harmadik alkotóelemével, a munkahelyi kilátásokkal kapcsolatban is kedvezőbb lett valamelyest a mutató: A megkérdezést követő tizenkét hónapban a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé kedvezően a válaszadók 13 százaléka látja. Szemben az előző negyedévi 12, és a negyedik negyedévi 8 százalékkal.
Összességében az 56 pontos magyar fogyasztói bizalmi index elmarad az európai átlagtól, amely az első negyedévi 75 pontról 77-re emelkedett.
Földrészünk harminckét vizsgált országa közül huszonnégyben emelkedett, kettőben változatlan maradt, és csak hatban csökkent a fogyasztói bizalmi index az első negyedévi mutatóhoz viszonyítva.
Amelyik országban 100 pontnál kisebb az index, ott a fogyasztók inkább pesszimisták, míg 100 pont felett optimisták. Európában derűlátást a mutató egyetlen országban, a 106 pontos Dániában tükröz. Svájc is odatartozott az első negyedévben, de akkori 104-es indexe legutóbb 99-re csökkent.
– Egyenletesen javulnak a bizalom mutatói Európa egyes részein, és reményt keltően Észak-Amerikában, ami jelzi, hogy magára talál a fejlett országok gazdasága – állapítja meg Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. – A gazdaság kitartó fejlődésének szempontjából viszont kulcsfontosságú, hogy a munkaerő piac tovább erősödjön, ami alapvetően lényeges ahhoz, hogy növekedjenek a fogyasztók költései.
Közép- és Kelet-Európában Csehországban legnagyobb a fogyasztók bizalma, 76 ponttal. További sorrend: Románia 73, Szlovákia 72, Lengyelország 71, Bulgária 69, Ukrajna 61, Szerbia 51, Horvátország 50 és Szlovénia 49 pont.
Két déli EU-tag szomszédunk, Horvátország és Szlovénia csak a sereghajtó Portugáliát (48 pont) előzi meg.
Hetedik szomszédunk, Ausztria mutatója 85 pont, ami kettővel kevesebb, mint három hónappal korábban.
Figyelemre méltó régiónkban, hogy nagyot javult, 6 százalékponttal a románok, 5-tel az ukránok és a horvátok, 4-gyel pedig a szlovákok mutatója, egyik negyedévről a másikra.
A pénzügyi válságba került dél-európai régióban Görögországban a fogyasztói bizalmi index 55 pont a második negyedévben (plusz 2, az első negyedévhez képest). Olaszország 51 (+6), Spanyolország 62 (+1), Portugália 48 (-3).
Globálisan a hatvan felmért ország átlagos indexe 1 ponttal nőtt, 97 pontra, és közeledik az optimista zónához. Világszerte az optimizmus határát jelző legalább 100 pontot tizenkét ország éri el, élükön Indiával (128 pont) és Indonéziával (123), továbbá a Fülöp-szigetekkel (120). Említést érdemel, hogy utánuk Kína következik (111).
Néhány európai országban a fogyasztói bizalmi index alakulása:
Ország | 2014.
I. negyedév |
2014.
II. negyedév |
Globális átlag |
96 |
97 |
Európai átlag |
75 |
77 |
Magyarország |
54 |
56 |
Németország |
99 |
96 |
Egyesült Királyság |
87 |
90 |
Olaszország |
45 |
51 |
Ausztria |
87 |
85 |
Csehország |
75 |
76 |
Szlovákia |
68 |
72 |
Románia |
67 |
73 |
Horvátország |
45 |
50 |
Szlovénia |
48 |
49 |
Lengyelország |
70 |
71 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >