Nielsen: hatéves rekordon a fogyasztók bizalma
Hét ponttal, kimagasló mértékben nőtt a magyar fogyasztók bizalmi indexe a másodikról a harmadik negyedévre, és ez a mostani 64 pont már a globális pénzügyi válság előtti időszakot idézi. Ennél nagyobb indexet nálunk a közelmúltban csak 2010-ben mért a Nielsen hatvanhárom országban végzett kutatásai során.
A magyarországihoz hasonló vagy nagyobb arányú növekedést a második negyedévről a harmadikra még hat országban mértek: Horvátországban (73-as index), az Egyesült Királyságban (106), Észtországban (84), Brazíliában (84), valamint Thaiföldön (108) és Hongkongban (95).
Ha az európai fogyasztói bizalom átlag 81 pontjának tükrében a visegrádi négyek többi országának és Romániának a mutatóit nézzük, akkor listavezető a csehek 99 pontos indexe (+1 a második negyedévhez képest). Következik Lengyelország 91 ponttal (+4), Románia 87 ponttal (+1), valamint Szlovákia 81 ponttal, ahol a mutató az előző felméréshez viszonyítva változatlan maradt.
A bizalmi index három összetevője közül a magyar fogyasztók a harmadik negyedév során legoptimistábban – mint mindig – személyes pénzügyi kilátásaikat ítélik meg. Azokat ugyanis a válaszadók 24 százaléka látja kitűnőnek vagy jónak a következő tizenkét hónap során. Ez az arány a második negyedévben 19 százalékot ért el.
Jelentősen javult hazánk fogyasztóinak vásárlási kedve. A második negyedévi 17 százalék után a megkérdezettek 23 százaléka tartja a felmérés időszakát megfelelőnek arra, hogy beszerezze mindazt, amire szüksége van, ha figyelembe veszi az árakat és saját pénzügyi lehetőségeit.
A munkahelyi kilátásokat pozitívnak a megkérdezést követő tizenkét hónapban a magyar válaszadók 19 százaléka tartja; ez az arány 4 százalékponttal nagyobb, mint a második negyedévben.
„Befolyásolja a fogyasztók hangulatát az is, hogy mi aggasztja őket. Ebből a szempontból a magyarok az európai átlagtól eléggé eltérően ítélik meg helyzetüket a harmadik negyedévben” – állapítja meg Barta Mónika, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. – „Nálunk adóssága okozza a legnagyobb gondot első vagy másod sorban a legtöbb válaszadónak (24%), majd az egészség (23%). Utána egyaránt 19 százalék mondja a munkahelyek biztonságát, bevándorlást, terrorizmust és a gazdaság helyzetét. A fogyasztói bizalom javulása tükrözi, hogy a kiskereskedelmi forgalom idén eddig az inflációt jóval meghaladó mértékben emelkedett”.
Ha az európai fogyasztók átlagát nézzük, akkor legnagyobb arányban továbbra is a terrorizmus miatt aggódnak. Azt ugyanis, hogy első vagy második legnagyobb gondjuk a terrorizmus, tíz válaszadóból átlag majdnem hárman (29%) mondták. Ez új rekordot jelent földrészünkön, és öt százalékponttal több, mint a második negyedév során. Utána következik a gazdaság helyzete, amit a megkérdezettek átlag 19 százaléka említett. További sorrend: munkahelyek biztonsága (18%), egészség (17%), energia számlák emelkedő összege áramnál, gáznál, fűtésnél, stb.(14%), adósság, háború, élelmiszer árak emelkedése (mindháromnál 11%), és csak azután jön a bevándorlás (9%) az átlagos mutatók európai rangsorában.
Földrészünk huszonhat országában erősödött a fogyasztói bizalom a vizsgált harmincnégy piac közül. A munkahelyi kilátások megítélésében legoptimistábbak továbbra is Németország válaszadói maradtak: 60 százalékuk látja a helyzetet a következő tizenkét hónap során kitűnőnek vagy jónak. Ugyanebben a témában az Egyesült Királyságban tíz százalékponttal 46-ra emelkedett a pozitív vélemények aránya, nyolccal Svédországban és Hollandiában 42-re, illetve 41-re, héttel-héttel Lengyelországban 37-re, Svájcban pedig 56-ra. Az európai átlag itt 32 százalék.
„Nehézkesnek látszanak az európai gazdaságok, és terjed a pesszimizmus az európai növekedés folytatódásával kapcsolatban, bár az infláció újabban emelkedett a kontinensen” – mondja Louise Keely, a Nielsen szenior elnökhelyettese. – „Ez azonban a fogyasztói bizalmat egyelőre nem érinti. Aminek lényeges oka lehet, hogy a munkaerő piac sok helyen továbbra is erősödik, és azért más irányokban is javulhat a helyzet”.
Világszerte átlagosan stabil maradt a fogyasztói bizalom; az átlag 99 pontos index eggyel nagyobb a második negyedévinél, és ugyanakkora, mint tavaly július-szeptember között. Viszont egyes országok mutatói drámaian eltérnek egymástól, és kifejezik a figyelemre méltó gazdasági különbségeket, állapítja meg a Nielsen jelentése a kutatási eredményekről. Például Európában az indexek a dániai 107 és az ukrajnai 50 pont közt mozognak, miközben az optimizmus száznál kezdődik. Még jobban szóródnak a bizalom számai Ázsiában és Óceániában, a 133 ponttal világelső India, valamint a globális rangsorban utolsó Dél-Korea 46 pontja között. (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Egyre nagyobb a német fogyasztók hazai élelmiszerekbe vetett bizalma
A német fogyasztók 89%-a biztonságosnak vagy nagyon biztonságosnak tartja az…
Tovább olvasom >NGM: fogyasztói bizalom és hatékony jogérvényesítés a European Consumer Summit fókuszában
A fogyasztói bizalom erősítése, a digitális piac biztonságának garantálása és…
Tovább olvasom >NGM: februárban több mint 3 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom – folyamatos a fogyasztói bizalom erősödése
Az év első két hónapjában a kiskereskedelmi forgalom volumene 4…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >