Nielsen: az enyhe lassulás dacára is vezet a régióban a hazai kiskereskedelem
Az európai gazdaság lelassulása idehaza is éreztette hatását: a kontinens kiskereskedelmének növekedési üteme átlagosan -2,1%-kal, míg Magyarországon -2,7%-kal csökkent 2018 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Ennek dacára a hazai utolsó negyedéves 5,5%-os bővülés az előkelő második helyezést jelentette a régióban. Európában továbbra is Törökország vezet: 24,2%-kal nőtt, regisztrálta a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Globálisan behúzta a kéziféket a gazdaság, ez leképeződött a magyar kiskereskedelmi mutatókban is. A értékbeli eladás 5,5 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest, Európában ez az érték 2,3% volt. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő árszínvonal-növekedés a vizsgált időszakban 1,0 százalékon állt, míg Európában ez az érték 2,7% volt.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 4,9 százalékkal bővült. A vegyi áruk piaca viszont erős lendületben maradt és 7,9 százalékos növekedési ütemet tudhatott magáénak.
„A tavalyi utolsó negyedéves és főként a decemberi eladások nagyon magas bázist jelentettek, emiatt is lassult az idei negyedik negyedévre a kiskereskedelmünk lendülete. Ezen túl a év közepén rekordszinten, 80 ponton tetőző fogyasztói bizalom is lecsökkent az év végére, 75 pontra.” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Éves szinten viszont még így is túl tudta szárnyalni a 2017-es növekedést a piac: meghaladva az 5,9%-os értékbeli növekedést, tavaly 7,2%-kal bővült éves szinten, ami messze felülmúlja az európai átlagot.
Az európai kontinens huszonegy vizsgált országa közül húsznál bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, az utolsó negyedévben ismét Törökországban mérték (+24,2,0%), őt követi Magyarország (+5,5%) és Lengyelország (+4,3%). A lista további alakulása: Norvégia (+2,7%), Svédország (+2,5%) és Spanyolország (+2,2%). A lista végén sereghajtókként Svájc (-0,4%), Németország (+0,0%) és Belgium (+0,2%) áll.
A 2018-as évben a lassuló globális gazdasági környezet és a várható kereskedelmi háborúk működtek közre az eurózóna csupán +1,9%-os bővülésében a 2017-es +2,4%-kal szemben. Emellett a német és olasz piacok gazdasági növekedése is lefékezett, különösen a gyártás és az export tekintetében. Az Eurostat szerint az infláció is lassabban emelkedett, +1,6%-on állt éves szinten. A Nielsen adatai emellett több nagyobb országban a fogyasztói bizalom csökkenését mutatják, ami javarészt a bizonytalan politikai klímának tulajdonítható.
2018-ban az európai FMCG-piac átlagos növekedési üteme +3,1%-on állt, ami azonos a 2017-es mértékkel. Ugyanakkor az utolsó negyedévi változás negatívba fordulva -0,4%-on állt. Ez a legalacsonyabb érték 2017 első negyedéve óta. Emögött, többek közt, a nagyobb országok, mint pl. az Egyesült Királyság alacsonyabb vásárlási hajlandósága húzódik. A nyugat-európai diszkontok növekedése +2%-ra lassult, ez így jelenleg megegyezik a szuper- és hipermarketek bővülésének mértékével, állapította meg a Nielsen.
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban (2018 negyedik negyedéve 2017 negyedik negyedévéhez viszonyítva, százalékban)
Értékbeli változás | Árszínvonal változás | Mennyiségi változás | |
Európai átlag | 2,3 | 2,7 | -0,4 |
Svájc | -0,4 | 1,2 | -1,6 |
Németország | 0,0 | 1,2 | -1,2 |
Belgium | 0,2 | 1,6 | -1,3 |
Ausztria | 0,3 | 0,4 | -0,1 |
Franciaország | 0,5 | 1,1 | -0,6 |
Görögország | 0,6 | 0,8 | -0,2 |
Dánia | 0,7 | 0,4 | 0,3 |
Csehország | 0,7 | 2,5 | -1,8 |
Egyesült Királyság | 0,8 | 1,1 | -0,3 |
Írország | 1,3 | 0,5 | 0,8 |
Olaszország | 1,4 | 0,3 | 1,2 |
Szlovákia | 1,6 | 2,8 | -1,2 |
Hollandia | 1,7 | 2,3 | -0,5 |
Finnország | 1,7 | 1,9 | -0,2 |
Portugália | 1,8 | 1,6 | 0,2 |
Spanyolország | 2,2 | 2,4 | -0,2 |
Svédország | 2,5 | 1,5 | 0,9 |
Norvégia | 2,7 | 3,2 | -0,5 |
Lengyelország | 4,3 | 2,7 | 1,6 |
Magyarország | 5,5 | 4,5 | 1,0 |
Törökország | 24,2 | 26,9 | -2,7 |
(Forrás: Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >A hazai kiskereskedelem egyik fő motorja a gyógyszerkereskedelem
A gyógyszeripar nagyon fontos iparág a magyar gazdaságban – hangsúlyozta…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >