Nielsen: a lefékező Európában is hasít a magyar kiskereskedelem

Dátum: 2019. 09. 13. 11:58

A Brexit okozta bizonytalanság kontinensszerte éreztette hatását a kiskereskedelemben is, ennek dacára Európában 3,4%-kal bővült a kiskereskedelem forgalma 2019 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Magyarországon ennek több mint kétszerese volt a bővülés mértéke: 7,7%, amivel a hazai kiskereskedelem forgalma ezüstérmes a kontinensen. Európában továbbra is Törökország vezet: 19,2%-kal nőtt, regisztrálta a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

Az európai gazdaság a lassulás jeleit mutatja, mely a gyenge gazdasági kilátásokból és a Brexit körüli bizonytalanságból ered, és a következő félévre várhatóan tartós trendnek bizonyul. Ennek dacára a második negyedévben nominálisan 3,4 százalékkal bővült a kontinens, Magyarország pedig kifejezetten lendületben van 7,7%-os bővüléssel. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő átlagos árszínvonal-növekedés hatása a vizsgált időszakban 5,6 százalékon állt, míg Európában ez az érték 2,9% volt. A Nielsen által mért kiskereskedelem Európában regisztrált 0,5%-os mennyiségi növekedése (Magyarországon ez a mutató 2,1%) a húsvéti szezonnak tulajdonítható, átmeneti bővülés, éves szinten volumenben stagnál a piac.

A hazai élelmiszerpiac, tovább gyorsulva az előző év végi 5% alatti teljesítmény után, értékben 8,1 százalékkal bővült. A vegyi áruk piaca, alulmúlva a korábbi stabil trendet, 5,8%-os növekedési ütemet tudhatott magáénak a második negyedévben.

„Továbbra is kitart a napi fogyasztási cikkek piacának erős dinamikája, a szektor kiemelkedően teljesít. Ha nem számítjuk a kiugró infláció miatt magas török adatot, listavezetők vagyunk európai összevetésben.” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A növekvő áraktól való félelem szignifikánsan erőteljesebb a vásárlók körében, mint akárcsak egy évvel ezelőtt, a piaci trendekben ugyanakkor ennek nem érződik a hatása. Az első féléves FMCG-növekedés szinte megegyezik a 2018-as adattal, a különbség az idei kisebb volumen- és nagyobb árszínvonalnövekedés-hatásban látható. ”

Az európai kontinens huszonegy vizsgált országának mindegyikénél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, az utolsó negyedévben ismét Törökországban mérték (+19,4%), őt követi Magyarország (+7,7%) és Lengyelország (+7,1%). A lista további alakulása: Csehország (+6,6%), Szlovákia (+4,6%) és Portugália (+4,2%). A lista végén sereghajtókként Finnország (0,3%), Svájc (0,7%), Egyesült Királyság (0,7%) és Belgium (1,0%) áll.

A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban
2019 második negyedéve 2018 második negyedévéhez viszonyítva, százalékban

 

Értékbeli változásÁrszínvonal változásMennyiségi változás
Európai átlag3,42,90,5
Finnország0,30,4-0,1
Svájc0,70,50,2
Egyesült Királyság0,71,2-0,4
Norvégia1,01,4-0,5
Belgium1,00,80,2
Írország1,11,4-0,3
Franciaország1,32,0-0,7
Dánia1,51,30,3
Spanyolország2,31,80,5
Németország2,41,41,0
Görögország2,8-0,23,0
Svédország3,22,11,1
Hollandia3,33,6-0,2
Ausztria3,62,21,4
Olaszország4,00,73,3
Portugália4,22,22,0
Szlovákia4,63,01,6
Csehország6,63,03,6
Lengyelország7,12,54,6
Magyarország7,75,62,1
Törökország19,424,9-5,4

(Nielsen)