Nielsen: a lefékező Európában is hasít a magyar kiskereskedelem
A Brexit okozta bizonytalanság kontinensszerte éreztette hatását a kiskereskedelemben is, ennek dacára Európában 3,4%-kal bővült a kiskereskedelem forgalma 2019 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Magyarországon ennek több mint kétszerese volt a bővülés mértéke: 7,7%, amivel a hazai kiskereskedelem forgalma ezüstérmes a kontinensen. Európában továbbra is Törökország vezet: 19,2%-kal nőtt, regisztrálta a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Az európai gazdaság a lassulás jeleit mutatja, mely a gyenge gazdasági kilátásokból és a Brexit körüli bizonytalanságból ered, és a következő félévre várhatóan tartós trendnek bizonyul. Ennek dacára a második negyedévben nominálisan 3,4 százalékkal bővült a kontinens, Magyarország pedig kifejezetten lendületben van 7,7%-os bővüléssel. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő átlagos árszínvonal-növekedés hatása a vizsgált időszakban 5,6 százalékon állt, míg Európában ez az érték 2,9% volt. A Nielsen által mért kiskereskedelem Európában regisztrált 0,5%-os mennyiségi növekedése (Magyarországon ez a mutató 2,1%) a húsvéti szezonnak tulajdonítható, átmeneti bővülés, éves szinten volumenben stagnál a piac.
A hazai élelmiszerpiac, tovább gyorsulva az előző év végi 5% alatti teljesítmény után, értékben 8,1 százalékkal bővült. A vegyi áruk piaca, alulmúlva a korábbi stabil trendet, 5,8%-os növekedési ütemet tudhatott magáénak a második negyedévben.
„Továbbra is kitart a napi fogyasztási cikkek piacának erős dinamikája, a szektor kiemelkedően teljesít. Ha nem számítjuk a kiugró infláció miatt magas török adatot, listavezetők vagyunk európai összevetésben.” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A növekvő áraktól való félelem szignifikánsan erőteljesebb a vásárlók körében, mint akárcsak egy évvel ezelőtt, a piaci trendekben ugyanakkor ennek nem érződik a hatása. Az első féléves FMCG-növekedés szinte megegyezik a 2018-as adattal, a különbség az idei kisebb volumen- és nagyobb árszínvonalnövekedés-hatásban látható. ”
Az európai kontinens huszonegy vizsgált országának mindegyikénél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, az utolsó negyedévben ismét Törökországban mérték (+19,4%), őt követi Magyarország (+7,7%) és Lengyelország (+7,1%). A lista további alakulása: Csehország (+6,6%), Szlovákia (+4,6%) és Portugália (+4,2%). A lista végén sereghajtókként Finnország (0,3%), Svájc (0,7%), Egyesült Királyság (0,7%) és Belgium (1,0%) áll.
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban
2019 második negyedéve 2018 második negyedévéhez viszonyítva, százalékban
Értékbeli változás | Árszínvonal változás | Mennyiségi változás | |
Európai átlag | 3,4 | 2,9 | 0,5 |
Finnország | 0,3 | 0,4 | -0,1 |
Svájc | 0,7 | 0,5 | 0,2 |
Egyesült Királyság | 0,7 | 1,2 | -0,4 |
Norvégia | 1,0 | 1,4 | -0,5 |
Belgium | 1,0 | 0,8 | 0,2 |
Írország | 1,1 | 1,4 | -0,3 |
Franciaország | 1,3 | 2,0 | -0,7 |
Dánia | 1,5 | 1,3 | 0,3 |
Spanyolország | 2,3 | 1,8 | 0,5 |
Németország | 2,4 | 1,4 | 1,0 |
Görögország | 2,8 | -0,2 | 3,0 |
Svédország | 3,2 | 2,1 | 1,1 |
Hollandia | 3,3 | 3,6 | -0,2 |
Ausztria | 3,6 | 2,2 | 1,4 |
Olaszország | 4,0 | 0,7 | 3,3 |
Portugália | 4,2 | 2,2 | 2,0 |
Szlovákia | 4,6 | 3,0 | 1,6 |
Csehország | 6,6 | 3,0 | 3,6 |
Lengyelország | 7,1 | 2,5 | 4,6 |
Magyarország | 7,7 | 5,6 | 2,1 |
Törökország | 19,4 | 24,9 | -5,4 |
(Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Erősödik a kiskereskedelem: de hol mennyit keresnek és költenek a magyarok?
A magyar kiskereskedelem fokozatosan erősödik, de az adatok szerint még…
Tovább olvasom >A portugál fogyasztók túlnyomó többsége továbbra is szereti a fizikai boltokat
Bár a portugál fogyasztók 22%-a vásárol online, túlnyomórészt továbbra is…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,1, az előző havit 0,6 százalékkal haladta meg
2024. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >