Nielsen: a férfiak többet takarítanak, mint gondolnánk
A por és a piszok továbbra is a fogyasztók ellensége világszerte. Nem meglepő tehát, hogy sok időt fordítunk arra, hogy otthonainkat és ruháinkat tisztán, rendben tartsuk. A Nielsen új globális felmérése a takarítási és mosási szokásokról megállapítja, hogy a magyar válaszadók 19 százaléka naponta takarít, 27 százaléka pedig hetenként. Naponta mos 17 százalék, hetenként kétszer vagy többször pedig 50 százalék. De a kulturális hagyományok, a termékek elérhetősége, új szerek kifejlesztése, pénzügyi feltételek egyes országok között eltérnek, és emiatt különböznek a fogyasztók lehetőségei.
A magyar megkérdezettek 45 százaléka mondta azt, hogy a női családfő végzi a takarítás nagy részét. De szó sincs arról, hogy ebben a férfiak ne vennének részt. Ugyanis a válaszadók 38 százaléka szerint a női és férfi családfők megosztják a felelősséget otthonuk tisztán tartásáért. További 11 százalék pedig úgy válaszolt, hogy többnyire a férfi családfő takarít. Más családtagot nevezett meg 5, fizetett takarítási szolgáltatót 1 százalék.
Mindehhez lényegében hasonlítanak a globális és az európai átlagok is. Szembetűnik azonban, hogy nálunk a többi ország középértékénél többen mondták, hogy nők és férfiak megosztják lakásuk takarításának felelősségét. Viszont az otthoni takarítás nagyobb részét a nemzetközi átlagnál valamivel kevesebb magyar férfi végzi.
„Téves az a feltételezés, hogy a lakás tisztán tartása csak a nők dolga” – állapítja meg Sarah Peters, a Nielsen globális ügyfélkapcsolati vezetője. – „Ugyan a nő kulcsszereplő marad a családi otthon takarításával kapcsolatban, de ahogy a házi munkában egyre több férfi játszik aktív szerepet, úgy azt a kínálati oldalon célszerű figyelembe venni a marketing stratégiákban; új termékek fejlesztésétől kezdve a marketing üzenetekig. Ehhez jobban meg kell ismerni, hogy nők és férfiak milyen módon viszonyulnak a takarításhoz, és azt, hogy a jelenlegi piaci kínálatból mi hiányzik”.
Azok vásárolják háztartásuk számára a takarító szereket, akik végzik is ezt a munkát. A magyar válaszadók szerint itt szintén legnagyobb a női családfők aránya (53%). A két nem családfői között a beszerzés megosztását a megkérdezettek 29 százaléka mondta, férfi családfőket 12, más családtagot 5, fizetett szolgáltatót pedig 1 százalék.
Magyarországon a Nielsen takarítószerek nyolc kategóriáját méri. Együttes forgalmuk több mint 25 milliárd forintot ért el múlt évben; 5 százalékkal többet, mint tavalyelőtt.
Hol szerezték be a takarításhoz szükséges termékeket a felmérést megelőző tizenkét hónap alatt? A kérdésre a világ minden részében első sorban modern kiskereskedelmi láncokat neveztek meg a válaszadók; globálisan átlag 77 százalékos arányban. Itt a magyarok aránya 74 százalék.
Már az e-kereskedelem is fontos Ázsiában és Óceániában. Abban a régióban az online lehetőséget a megkérdezettek 37 százaléka vette igénybe a felmérést megelőző tizenkét hónap során. Szemben a 23 százalékos globális átlaggal. Legnépszerűbb az online vásárlás az online kutatás résztvevői között Indiában (48%), Kínában (43%) és Dél-Koreában (43%).
„A disztribúció kulcsszerepet játszik abban, hogy a fogyasztók egy új árucikket kipróbáljanak, ami pozitívan hat az eladott mennyiségre” – mutat rá Sarah Peters. – „Jelenleg a takarítószerek eladásából az online kereskedelemre még csak kis rész jut, de gyorsan növekszik, különösen Ázsiában. A régió gazdasága mind jobban fellendül, ami növeli a háztartási takarító szerek eladását is. Egyúttal pedig szoros kapcsolatot hoz létre és tart fenn a hagyományos bolti valamint csak online kiskereskedők között, akik együtt használhatják ki a növekedést”.
Nem okoz meglepetést, hogy hatékonyság és érték vezeti a takarító szerek jellemzőinek fontossági sorrendjét. Világszerte tíz válaszadó közül hatan mondták azt, hogy amikor eldöntik, melyik terméket vásárolják meg, nagyon fontos számukra, hogy az milyen jól tisztít. Több mint a megkérdezettek fele, 54 százaléka szerint a jó ár/érték arány nagyon fontos. Kapcsolódik a hatékonysághoz a vásárlási döntési folyamatban a termékkel szerzett korábbi tapasztalat – ami tízből négy megkérdezett számára nagyon fontos. Alig kisebb, 37 százalék azok aránya, akiknek a megbízható márkanév számít sokat.
De nem célszerű figyelmen kívül hagyni a másodlagos jellemzőket sem. Tízből majdnem hárman képviselik azt a véleményt (29%), hogy a könnyen használható és tárolható csomagolás nagyon fontos. Lényeges 28 százalék számára, hogy a kiszerelés mérete feleljen meg családjaik igényeinek. Azon kívül a fogyasztók egy része környezettudatos: Világszerte átlag minden negyedik megkérdezett figyel oda a természetes összetevőkre. Majdnem ugyanannyian pedig a környezetre nem ártalmas, fenntarthatóságot szolgáló csomagolást említették, mint vásárlási döntésük jelentős szempontját.
Magyarországon a mosószerek és öblítők együttes kiskereskedelmi forgalma mintegy 55 milliárd forintot ért el tavaly. Hat százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt.
Mosószerek vásárlásánál szintén a teljesítmény számít a vásárlás leginkább meghatározó kritériumának. Tízből hatan keresik azt a mosószert, amely legjobban eltávolítja a szennyeződéseket. Több mint a válaszadók fele (54%) nézi, hogy minél hatékonyabb legyen egy termék; például a vele való mosás igényeljen minél kevesebb vizet. És 46 százalék részesíti előnyben azokat a mosószereket, amelyeket használhat különböző anyagokhoz is.
Világszerte a megkérdezettek átlag jó egyharmada (35%) igyekszik venni olyan mosószert, amely nem tartalmaz erős vegyszereket. Környezetbarát mosószerek használatára pedig 32 százalék törekszik. (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Mikroműanyagok az üveges italokban
Egy friss francia kutatás szerint az üvegpalackos italok több mikroműanyagot…
Tovább olvasom >A görög szupermarketekben a legolcsóbb az élelmiszer Európában
A görög IELKA kutatóintézet friss jelentése alapján nyolc európai ország…
Tovább olvasom >A vegánok gyakrabban vásárolnak élelmiszert, mint a húsfogyasztók
A vegánok és vegetáriánusok lényegesen gyakrabban járnak élelmiszert vásárolni, mint…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekordszinten a vállalatvezetők elköteleződése a fenntarthatóság iránt
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a vállalatvezetők hozzáállása…
Tovább olvasom >Kismértékben emelkedett a FAO élelmiszerár-indexe júniusban a hús, tejtermékek és növényi olajok drágulása miatt
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint az élelmiszer-alapanyagok…
Tovább olvasom >Mitől tízszereződhet meg egy-egy bor ára?
Kevesebben vannak világszerte, mint ahány ember járt az űrben, számuk…
Tovább olvasom >