Nielsen: 75 milliárdért vettünk tavaly sajtot
Értékben is, mennyiségben is nőtt a gyümölcsjoghurt, tejföl, túró és vaj kiskereskedelmi eladása a Nielsen piackutató vállalat által mért nagy forgalmú tejtermék kategóriák közül, tavaly, az előző évhez képest. A négy termékcsoport együttes évi forgalma mintegy 95 milliárd forint.
A kedvező piaci trendek egyik lényeges oka, hogy a tejtermékek beleillenek az egészséges életmódra és jó közérzetre törekvő étkezési szokások mindinkább erősödő trendjébe – áll a Nielsen közleményében.
Sajtnál mennyiségben mínusz 2 százalékot regisztráltak, éves összehasonlításban; érték szempontjából pedig plusz 5 százalékot, és így a bolti forgalom meghaladta a 75 milliárd forintot tavaly. A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forgalom szerinti rangsorában a feldolgozott hús és sör után a sajt a harmadik.
Értékben a sajt bolti eladásából 47 százalékot vittek el a trappistát is magában foglaló félkemény sajtok. Sorrendben utánuk a kördobozos részaránya 11, a friss szegmensé 9, szeletelté és krémsajté 8-8 százalék.
Ami az átlagárakat illeti: Egy kilogramm sajt mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 2008. november-decemberben 1 479 forint, majd rá egy évre, amikor a fogyasztók az olcsóbb termékek felé fordultak, akkor 1 406, majd a vásárlások újabb irányváltása következtében tavaly november-decemberben 1 554 forint.
Gyümölcsjoghurtból értékben 7 százalékkal nőtt a bolti eladás, és tavaly meghaladta a 30 milliárd forintot. Mennyiségben plusz 3 százalék a mutató. E szegmensben erősek a gyártói márkák. Tavaly május-június óta mindegyik kéthónapos periódusban 88-89 százalék jutott rájuk a mennyiségi eladásból. Az átlagárak hullámoztak a recesszió következtében. Egy kilogramm gyümölcsjoghurt mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára 2008. november-decemberben 537 forint, rá egy évre 528, míg tavaly a hasonló periódusban 565 forint.
A tejföl többek között azért kerülhetett be a legnagyobb forgalmú tíz Nielsen-kategória közé, mert a fogyasztók egy része ritkította látogatásait vendéglátóhelyeken, és inkább otthon főz. Értékben a forgalomnál plusz 5 százalékot regisztráltak a piackutatók, egyik évről a másikra. Így az éves piacméret csaknem eléri a 30 milliárd forintot. Mennyiséget tekintve évi 60 millió liter felett mozog a piac, amely 1 százalékkal bővült tavaly, éves összehasonlításban.
Tejfölnél is hullámvonalat ír le az átlagárak alakulása. Egy liter tejföl mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 2008. november-decemberben 503 forint, tavalyelőtt a hasonló periódusban 468, múlt évben pedig 524 forint.
Túróból értékben 3, mennyiségben 7 százalékkal többet adtak el az élelmiszerboltok tavaly, mint egy évvel korábban. Az éves piacméret meghaladja a 15 milliárd forintot. Vajból értékben 6, mennyiségben 2 százalékkal nőtt a kiskereskedelem forgalma, egyik évről a másikra. A piac mérete mintegy 12 milliárd forint.
Ugyanakkor a kisebb forgalmú kefirnél értékben az eladás 4, mennyiségben 3 százalékos csökkenését regisztrálták tavaly. Az éves piac csaknem elérte a 8 milliárd forintot. Natúr joghurtnál értékben mínusz 6, mennyiségben mínusz 4 százalék a bolti eladás tavalyi trendje. Az éves forgalom közel 6 milliárd forint.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >