Nielsen: 3,4 százalékkal nőtt a magyar kiskereskedelem forgalma 2017 első negyedévében
Értékben 3,4 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 első negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Az európai 0,2%-os első negyedévi átlaggal szemben ez kifejezetten magas, egyedül Törökország és Szlovákia fejlődött dinamikusabban. A kontinens így továbbra is „fékezett habzású” lendületet mutat, alacsony növekedésű piac, alig kimutatható emelkedéssel. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Az első negyedévben negatív tartományban mozgott a mennyiségi eladás: az 2016 utolsó negyedévi enyhe, 0,4%-kos emelkedést követően 1 százalékot csökkent Magyarországon. A tendencia Európa-szerte hasonló: a kontinensen átlagosan 0,7 százalékos csökkenés következett be. Nálunk az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,4 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában átlagosan 0,9 százalékkal emelkedtek az átlagos egységárak.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 3,6%-kal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 2,6%-kal. Egy év után először történik meg, hogy az élelmiszerpiac növekedése túlszárnyalja a vegyi árukét.
„A tavalyi első negyedéves visszafogott növekedés után a negyedik negyedévre elért lendületet tartani tudta a magyar kiskereskedelem. Figyelembe véve, hogy egy sor kategória – az édességek, alkoholos italok és szárazáruk – esetében a húsvéti hatás idén majd csak a második negyedévben érvényesül – ez egy nagyon biztató eredmény” – mondta Homonnai Balázs, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatokért felelős vezetője.
Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2017 első negyedévében ismét Törökországban mérték (+11,6%). Majd következik Szlovákia (+3,9%), Magyarország (+3,4%), Ausztria (+2,8%) és Csehország (+2,3%). Sereghajtó Görögország (-7,3%), előtte áll Finnország (-6%), Németország (+1,5%), Egyesült Királyság (-1,5%) és Dánia (-1,2%). Az öt nagy nyugat-európai piac közül Spanyolország (+2,2%) és Olaszország (+0,2) mozgott a pozitív tartományban, míg Franciaországnál negatív a mérleg (-0,8%).
Európában a gazdasági növekedés mértéke 1,9%-on állt, amely javulás 2016 első és utolsó negyedévéhez képest. Az elemzők további erősödésre számítanak, a legnagyobb országokban (Egyesült Királyság, Németország és Olaszország) közelgő választásokból fakadó bizonytalan politikai helyzet dacára. Ugyanakkor az árszínvonal stabilan +0,9%-os mutatója arra utal, hogy 2017 első három hónapjában alacsony inflációs nyomás érvényesült a kiskereskedelemben. Az öt legnagyobb gazdaság továbbra is a leglassabban fejlődő piacnak számít, és a lendületet még mindig Kelet-Európa viszi előre.
Régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Szlovákia (+3,9%), Ausztria (+2,8%), Csehország (+2,3%) és Lengyelország (+0,5%). (forrás: Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >Egyre nagyobb a kereslet a mentes termékek iránt – változnak a vásárlói szokások
Folyamatosan nő a speciális étrendet követők száma, de a tudatos…
Tovább olvasom >JÖN! Egy hét múlva újra itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia
Egy hét múlva ismét itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megérkezett az Egyesült Királyságba a Planet A Foods kakaómentes csokoládéja
A németországi Planet A Foods belépett az Egyesült Királyság piacára,…
Tovább olvasom >35 új Charter üzletet nyit a Consum 2025-ben
A spanyol Consum fogyasztói szövetkezet tovább bővíti Charter franchise hálózatát,…
Tovább olvasom >MBH Bank: javuló gazdasági kilátások, bővülő beruházások, ugyanakkor átmenetileg növekvő infláció várható 2025-ben
Reálbér-emelkedés, stabilizálódó beruházások és a fogyasztás további élénkülése várható 2025-ben,…
Tovább olvasom >