NGM: negyvenkét hónapja bővül a kiskereskedelmi forgalom
A kiskereskedelmi forgalom már negyvenkét hónapja erősödik, a fogyasztás 2003. óta nem látott ütemben bővült 2016-ban a javuló foglalkoztatási mutatóknak és az alacsony inflációs környezetnek köszönhetően – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a statisztikai hivatal friss adataira reagálva.
A közlemény szerint nemzetközi összehasonlításban a magyar kiskereskedelmi forgalom növekedése decemberben éves alapon a tizedik legnagyobb növekedést érte el az Európai Unióban, ismét meghaladva annak 2,3 százalékos átlagát.
Tavaly decemberben 2,8, az év egészében 4,5 százalékkal nőtt Magyarországon a kiskereskedelmi forgalom a nyers adatok szerint.
Az NGM szerint különösen kedvező a decemberi 3 százalékos éves emelkedés a nemélelmiszer-kiskereskedelemben, mert jelzi, a háztartások válság során elhalasztott fogyasztása egyre inkább megjelenik, így a tartós fogyasztási cikkek egyre nagyobb súlyt képviselnek a fogyasztói kosárban. A kiskereskedelmi forgalom 2010 januárja óta 19,1 százalékkal, 2014 év elejétől pedig 16,1 százalékkal nőtt Magyarországon – ismertették.
A háztartások fogyasztási kiadása 5 százalékkal növekedhetett 2016-ban a masszív bértömeg-növekedésnek és az emelkedő lakossági bizalomnak köszönhetően, a decemberi makrogazdasági és költségvetési előrejelzéssel összhangban – írták.
Az NGM közleménye szerint a háztartások továbbra is erős megtakarítási hajlandóságát jelzi, hogy a rendelkezésre álló jövedelmük bővülése meghaladja a kiskereskedelemét. Ez azt is jelenti, hogy még van érdemi mozgásterük a korábban elhalasztott vásárlások miatt a jövőben a fogyasztásuk növelésére.
A tárca várakozása szerint az idén tovább folytatódik a kiskereskedelem bővülése és ezzel párhuzamosan a háztartások fogyasztásának növekedése, amelyet a kormányzat intézkedései – mint a novemberi bérmegállapodás is – támogatnak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Czomba Sándor: a foglalkoztatás bővítése hozzájárul a versenyképesség növeléséhez
Az Európai Unió Tanácsa féléves magyar elnökségének célkitűzése, hogy a…
Tovább olvasom >Éledező kiskereskedelem, hulló kkv-k: mit tehetnek a cégek?
A KSH adatai szerint az év első öt hónapjában javult…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 3,6 százalékkal nőtt
Májusban a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >További cikkeink
VOSZ Barométer – 2024. II. negyedév: kötelező optimizmus vagy valódi növekedés?
Az inflációs érzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben…
Tovább olvasom >Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >