Környezetbarát mintaprojekt indult útjára
A Földművelésügyi Minisztérium, a CO-OP Hungary Zrt. és a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. egy háromoldalú „Környezetügyi Partnerségi Keretmegállapodást” írt alá, amelynek keretében „Környezetbarát mintaprojektet” indítottak el közösen, az ökocímkével rendelkező termékek népszerűsítését vállalva.
Az 1. képen a jelenlévők balról jobbra:
Tóth Géza, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója
Csepeli Lajos, a CO-OP Hungary Zrt. Igazgatóságának elnöke
V. Németh Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkára
Barta Géza, a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója
A Földművelésügyi Minisztérium kiemelt céljának tekinti az ökocímkés minősítésű termékek forgalmának növelését, ezért a termelők és a fogyasztók megnyerésére irányuló kommunikációs kampányok mellett további eszközök alkalmazását is ösztönzi. Egy ilyen eszköz a Földművelésügyi Minisztérium, a CO-OP Hungary Zrt. és a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. között létrejött „Környezetügyi Partnerségi Keret-megállapodás” keretében a „Környezetbarát mintaprojekt” lefolytatása. A projektben részt vevő COOP Üzletlánc vállalta, hogy kereskedelmi célú és saját felhasználásra szánt beszerzéseiben a környezetbarát minősítéssel rendelkező termékek arányának a növelésére törekszik.
„Az Európai Uniós Ökocimke rendszer a fenntartható termelést és fogyasztást szolgálja, hiszen olyan termékek kaphatják meg, amelyek anyag- és energiatakarékosak, valamint életciklusukban kevésbé károsak a környezetre. Az együttműködéstől azt reméljük, hogy ezen termékek nagyobb figyelmet kapnak, láthatóbbá válnak, amely által egy fenntartható világban környezetbarát kereskedelem alakulhat ki – emelte ki V. Németh Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkára.
„Hazánkban jelenleg 18 regisztrált gyártó 884 terméke rendelkezik a EU Ecolabel címkével, míg a Környezetbarát termék védjegyet 17 regisztrált 323 terméke birtokolja” – tette hozzá az államtitkár.
Fontos, hogy a lakosság jelentős hányada megismerje az ökocímkével rendelkező termékek előnyeit, igényt támasszon elérhetőségükre, valamint a környezetbarát termékek keresletének hatására a kereskedelmi egységek bővítsék a védjegyes termékek választékát, növelve ezáltal eladásukat is. Így a mintaprojekt elsődleges célja az ökocímkék kereskedelmi „láthatóságának” növelése, ezen keresztül pedig az ökocímkével minősített termékek keresletének és kínálatának egyidejű bővítése. Cél továbbá, hogy ennek eredményeként a kereskedelmi egységek elkötelezetté váljanak a környezetügy iránt, és mind tevékenységüket, mind kereskedelmi politikájukat ezen szempontok figyelembevételével folytassák.
„Az idén októberben induló Környezetbarát mintaprojekt a Földművelésügyi Minisztérium kezdeményezésére jött létre, amelytől 14 hónap után konkrét eredményeket várunk. A tapasztalatok ismeretében egy kereskedelmi feltételrendszert dolgozunk ki, melyek alapján üzleti egységek is pályázhatnak Ökocimke minősítésre” – emelte ki Barta Géza, a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.
„A COOP korábban is elkötelezett volt a környezetvédelem és környezeti terhelések csökkentése mellett. Az elmúlt években tartó boltmegújítás révén a Coop Gazdasági Csoport többmilliárd forintot fordított üzletei megújítására és zöldmezős üzletfejlesztésekre, ami technológiai szempontból jelentős újításokat eredményezett. A mintaprojekt keretében az azonos ár/érték arányú termékek közül a környezetbarát védjeggyel rendelkező termékeket részesítjük előnyben, az ökocímkés termékeket népszerűsítjük saját kommunikációs eszközrendszerünkön (promóciók, kereskedelmi aktivitások, stb.) keresztül – hangsúlyozta Csepeli Lajos, a CO-OP Hungary Zrt. Igazgatóságának elnöke.
Majd hozzátette:”hálózatunkban jelenleg három termékkör rendelkezik ezzel a minősítéssel, babaápolási cikkek, háztartási papíráruk és tartós elemek. Bízunk benne, hogy ez az együttműködés legalább olyan sikeres lesz, mint a minőségi magyar termékekért végzett erőfeszítésünk.”
A nemzeti „Környezetbarát Termék” védjegyet és az uniós EU ökocímkét a Földművelésügyi Minisztérium ítéli oda azoknak a magyarországi gyártóknak és szolgáltatóknak, amelyek komoly erőfeszítéseket tesznek a környezetbarát termékek fejlesztésére, gyártására és jó példával járnak a felelős környezettudatos szemléletmód és vállalatirányítás kialakításában. Az ilyen termékek elterjedésével csökkenthetők a termelésnek és a fogyasztásnak a környezeti elemekre, az egészségre, az éghajlatra és a természeti erőforrásokra gyakorolt káros hatásai.
Az egyes kereskedelmi üzletek szolgáltatásának környezetbarát minősítésének igényén túl, a projekt eredményeként megjelenhetnek az ISO 14001 vagy EMAS minősítést megszerző kereskedelmi egységek. Mindezeken túl a mintaprojekt a kereskedelemben dolgozók és a fogyasztók környezeti tudatosságának fejlesztését is célul tűzte ki.
Kapcsolódó cikkeink
860 milliárdos árbevételt ért el 2024-ben a Coop
Mintegy 4 százalékos növekedésnek köszönhetően 860 milliárd forintos árbevételt ért…
Tovább olvasom >NAV: Nem adóköteles a visszaváltási díj a magánszemélyek számára
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közleményt adott ki a…
Tovább olvasom >Ismét állami gondoskodásban nevelkedő gyermekeket segített a Coop
Csaknem 60 tonnányi, Coop saját márkás alapélelmiszereket tartalmazó adományt nyújtott…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >