Környezetbarát mintaprojekt indult útjára
A Földművelésügyi Minisztérium, a CO-OP Hungary Zrt. és a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. egy háromoldalú „Környezetügyi Partnerségi Keretmegállapodást” írt alá, amelynek keretében „Környezetbarát mintaprojektet” indítottak el közösen, az ökocímkével rendelkező termékek népszerűsítését vállalva.
Az 1. képen a jelenlévők balról jobbra:
Tóth Géza, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója
Csepeli Lajos, a CO-OP Hungary Zrt. Igazgatóságának elnöke
V. Németh Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkára
Barta Géza, a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója
A Földművelésügyi Minisztérium kiemelt céljának tekinti az ökocímkés minősítésű termékek forgalmának növelését, ezért a termelők és a fogyasztók megnyerésére irányuló kommunikációs kampányok mellett további eszközök alkalmazását is ösztönzi. Egy ilyen eszköz a Földművelésügyi Minisztérium, a CO-OP Hungary Zrt. és a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. között létrejött „Környezetügyi Partnerségi Keret-megállapodás” keretében a „Környezetbarát mintaprojekt” lefolytatása. A projektben részt vevő COOP Üzletlánc vállalta, hogy kereskedelmi célú és saját felhasználásra szánt beszerzéseiben a környezetbarát minősítéssel rendelkező termékek arányának a növelésére törekszik.
„Az Európai Uniós Ökocimke rendszer a fenntartható termelést és fogyasztást szolgálja, hiszen olyan termékek kaphatják meg, amelyek anyag- és energiatakarékosak, valamint életciklusukban kevésbé károsak a környezetre. Az együttműködéstől azt reméljük, hogy ezen termékek nagyobb figyelmet kapnak, láthatóbbá válnak, amely által egy fenntartható világban környezetbarát kereskedelem alakulhat ki – emelte ki V. Németh Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkára.
„Hazánkban jelenleg 18 regisztrált gyártó 884 terméke rendelkezik a EU Ecolabel címkével, míg a Környezetbarát termék védjegyet 17 regisztrált 323 terméke birtokolja” – tette hozzá az államtitkár.
Fontos, hogy a lakosság jelentős hányada megismerje az ökocímkével rendelkező termékek előnyeit, igényt támasszon elérhetőségükre, valamint a környezetbarát termékek keresletének hatására a kereskedelmi egységek bővítsék a védjegyes termékek választékát, növelve ezáltal eladásukat is. Így a mintaprojekt elsődleges célja az ökocímkék kereskedelmi „láthatóságának” növelése, ezen keresztül pedig az ökocímkével minősített termékek keresletének és kínálatának egyidejű bővítése. Cél továbbá, hogy ennek eredményeként a kereskedelmi egységek elkötelezetté váljanak a környezetügy iránt, és mind tevékenységüket, mind kereskedelmi politikájukat ezen szempontok figyelembevételével folytassák.
„Az idén októberben induló Környezetbarát mintaprojekt a Földművelésügyi Minisztérium kezdeményezésére jött létre, amelytől 14 hónap után konkrét eredményeket várunk. A tapasztalatok ismeretében egy kereskedelmi feltételrendszert dolgozunk ki, melyek alapján üzleti egységek is pályázhatnak Ökocimke minősítésre” – emelte ki Barta Géza, a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.
„A COOP korábban is elkötelezett volt a környezetvédelem és környezeti terhelések csökkentése mellett. Az elmúlt években tartó boltmegújítás révén a Coop Gazdasági Csoport többmilliárd forintot fordított üzletei megújítására és zöldmezős üzletfejlesztésekre, ami technológiai szempontból jelentős újításokat eredményezett. A mintaprojekt keretében az azonos ár/érték arányú termékek közül a környezetbarát védjeggyel rendelkező termékeket részesítjük előnyben, az ökocímkés termékeket népszerűsítjük saját kommunikációs eszközrendszerünkön (promóciók, kereskedelmi aktivitások, stb.) keresztül – hangsúlyozta Csepeli Lajos, a CO-OP Hungary Zrt. Igazgatóságának elnöke.
Majd hozzátette:”hálózatunkban jelenleg három termékkör rendelkezik ezzel a minősítéssel, babaápolási cikkek, háztartási papíráruk és tartós elemek. Bízunk benne, hogy ez az együttműködés legalább olyan sikeres lesz, mint a minőségi magyar termékekért végzett erőfeszítésünk.”
A nemzeti „Környezetbarát Termék” védjegyet és az uniós EU ökocímkét a Földművelésügyi Minisztérium ítéli oda azoknak a magyarországi gyártóknak és szolgáltatóknak, amelyek komoly erőfeszítéseket tesznek a környezetbarát termékek fejlesztésére, gyártására és jó példával járnak a felelős környezettudatos szemléletmód és vállalatirányítás kialakításában. Az ilyen termékek elterjedésével csökkenthetők a termelésnek és a fogyasztásnak a környezeti elemekre, az egészségre, az éghajlatra és a természeti erőforrásokra gyakorolt káros hatásai.
Az egyes kereskedelmi üzletek szolgáltatásának környezetbarát minősítésének igényén túl, a projekt eredményeként megjelenhetnek az ISO 14001 vagy EMAS minősítést megszerző kereskedelmi egységek. Mindezeken túl a mintaprojekt a kereskedelemben dolgozók és a fogyasztók környezeti tudatosságának fejlesztését is célul tűzte ki.
Kapcsolódó cikkeink
A fenntarthatósági-környezeti elvárásokat értékelik legtöbbre a fiatalok
A fenntarthatóságot és a környezeti értékek védelmét várják el a…
Tovább olvasom >Növeli-e a visszaváltható csomagolás a fenntarthatóságra való törekvést?
Az elmúlt pár évben már nem telik el úgy nap,…
Tovább olvasom >Szeptember 11-én rajtol a XVIII. Coop Rally
Az idei Coop Rally egy olyan időszakban kerül megrendezésre, amikor…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >