Nemsokára Black Friday: más lesz
Más lesz ez a Black Friday. A karácsonyfa mellett máshol is lesznek meglepetések. Nem várható olyan nagy ugrás, mint korábban: a járvány óvatosságra int. És a nyári hónapokban lejjebb is csúszott a webáruházas vásárlás. A Black Friday slágereiből, műszaki cikkből, játékból, könyvből pedig gödörben van még a piac – írja a blokkk.com.
Kép: blokkk.com
2020-ban a hagyományos számolgatások és naptár lapozgatása alapján november 27 pénteki napján lesz a Black Friday. Korábban szép számmal akadt olyan webáruház, aki a verseny hevében korábban kezdte, így Black Friday napokból eddig nem volt hiány. Most szűkülhet a napok száma.
Például az EDigitál már évek óta egy héttel beelőzte a többieket, most kérdés, hogy az új tulajdonosa, az eMAG mit enged neki. A Media Markt többször is megnyomta a gombot az előző esztendő novemberében, háromszor is, ha jól számoltuk, nehogy valamelyik pénteken hiányozzon a névsorból.
A Black Friday világszerte nagyot dob a családok webáruházas költekezésén, hiszen a jókora leárazások nagy csáberőt jelentenek, szerte a világban és karácsony előtt is kell a
És maszkocskában ajándékot válogatni egészen más, főleg ha az orrunkra is ráhúzzuk. Az ajándékok nagyobb részét a hagyományos boltokban vesszük meg, így otthon ugyan nem kell maszkocskát viselni, de az emléke a fotel kényelmében és biztonságában is kerülgetheti a vásárlót. Még akkor is, ha éppen a biztonságos vásárlás miatt keresgél a weben. A járvány miatti óvatosság könnyen faraghat a webes vásárlás lendületéből is.
A Black Friday 2020-ban más lesz: az óvatosság és a pénztárca is diktál
A járvány a tavaszi hónapokban már dobott egyet a webáruházakon, de hát ez nem volt nehéz mutatvány, hiszen az iparcikkes boltok március közepétől már csak 15 óráig lehettek nyitva (a legtöbben pedig általában délután indulnak vásárolni), 28-tól pedig be kellett zárniuk, ezt követően a vidékiekbe május 4-től, a fővárosiakba és a Pest megyeiekbe 18-tól lehetett menni. Ebben a két hónapban aki tornacipőt, vagy könyvet akart venni, annak maradt a web. Tehát ez egy kényszerpálya volt a vásárlók számára, de a piac az piac, a webáruházak bevétele pedig pokoli nagyot ugrott. Az élelmiszereseké, drogériáké pedig a spájzolás és az óvatosság, a tömeg, sorállás kerülése miatt.
A webáruházak már nyilván elkészítették az akciós reklámjaikat, nem lehet azt az utolsó pillanatra hagyni. De hát azért az elmúlt nyári hónapok fejleményei is óvatosságra is intenek, ráadásul fut felfele a második hulláma a járványnak.
A döntő mozzanat vásárláskor a pénztárca, megnézni, mennyi pénz is lapul benne. Nos, a statisztika szerint 2020-ban is nőttek a bérek, annak, aki kapott, De hát a kifizetett bértömeg csak az infláció nyomában kullogott. A bérek, keresetek tömege (tehát nem a szintje, hanem az összege annak, amennyit összesen számfejtettek) az első hét hónapban csak kullogott az infláció nyomában, a növekedés 3% alatt volt (a legalább öt főt foglakoztatók körében). A statisztika jövedelemszámlái alapján pedig teljesebb körben 5% az első félévi bér-, keresettömeg növekmény. Még jó, hogy a hiteltörlesztési moratórium azért sokaknak mentőövet jelent a napi költekezésben is.
Így hát eleve többet kell számolgatniuk a háziasszonyoknak az ajándékvásárlási listán, mint korábban.
De másik oldalról a webáruházak számára az akció egy lemondás a bevétel egy részéről, bízva abban, hogy ennek a reklámnak a költségei a későbbi nagyobb forgalomban megtérülnek (illúziója ne legyen senkinek: az akciós árengedmény veszteségeit be kell hozni valahol máshol, nincs olyan vállalkozás, amelyik veszteségre hajtana).
Igaz az is, hogy a tavaszi járványos felfutás hozott egy nem várt forgalmat és pénzt a webáruházaknak (meg költségeket is), de utána a növekedés ütemét nézve visszaült a piac a korábbi szintre, sőt, a nyári hónapokban még alá is csúszott.
És a webáruházak költségei nem csekélyek. A logisztika hagyományosan drága mulatság, a kínált főleg iparcikkes termékkör beszerzését még a gyenge forint szépen drágítja.
2018-ban 35%, 2019-ben 39% volt a webáruházak növekedése éves szinten, a nyári hónapokban 30-40% között. Hát ehhez képest kisebb volt a lendület 2020 júliusában és augusztusában. És az egymást követő júniusi, júliusi, augusztusi hónapokban csekély mértékben, de értékben, pénzben folyamatosan csökkentek a webes vásárlások:
webpiac | 2019 | 2020 | 2020/2019 |
január | 53 | 69 | +30% |
február | 49 | 64 | +31% |
március | 55 | 83 | +49% |
április | 56 | 114 | +104% |
május | 62 | 92 | +49% |
június | 56 | 77 | +37% |
július | 62 | 75 | +20% |
augusztus | 58 | 73 | +24% |
KSH, érték: milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex |
2019 novemberében 87,5 milliárd forint bolt a Black Friday hónapjában a webáruházas költekezés. Decembert ez meg is szorította, mindössze egy milliárddal húzott nagyobbat az év utolsó hónapja.
A járvány miatti óvatosság a családi költekezésben, az iparcikkes hagyományos vásárlások mélyrepülése mellett most valószínűleg erősebb hónap lesz a Black Friday akciókkal tűzdelt november a decemberinél. De a növekedés üteméből a korábbiakhoz képest előreláthatóan faragni fog a járvány.
Most is tegyük a helyére a webáruházakat: a pénzünk nagyobb részét így is a hagyományos boltokban költjük el
A webáruházi vásárlások részaránya márciusban, áprilisban és májusban nagyot ugrott, majd a nyári hónapokban, júniusban, júliusban és augusztusban a 10% alá csúszott vissza. Oda, ahonnan a pánikvásárlások előtt volt:
web | bolt | web/bolt | |
január | 69 | 717 | 9,6% |
február | 64 | 742 | 8,6% |
március | 83 | 829 | 10%↑ |
április | 114 | 698 | 16,3%↑ |
május | 92 | 783 | 11,7%↓ |
június | 77 | 830 | 9,3%↓ |
július | 75 | 861 | 8,7%↓ |
augusztus | 73 | 853 | 8,6%↓ |
I-VIII. hó | 646 | 6.313 | 10,2% |
KSH, KSH, érték: milliárd forint, web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem web és üzemanyag nélkül, kerekített adatok |
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >30 százalékos kedvezmény kell a sikerhez a Black Friday-on
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak…
Tovább olvasom >Készülődés az ünnepi csúcsra: így működnek a futárszolgálatok a karácsonyi időszakban
Az ünnepi szezon közeledtével a webáruházak és futárszolgálatok felkészülnek az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >