Némileg olcsóbb lett a tészta – stabil a forgalma
A tészta az egyik legkedveltebb élelmiszer Magyarországon. A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória – értékben mért – forgalom szerinti ranglistáján a tizenegyedik helyen áll. Megelőzi többek között a hűtött szeletes édességet, margarint és táblás csokoládét.A száraztészta éves kiskereskedelmi forgalma ugyanúgy meghaladja a 26 milliárd forintot 2008. december–2009. novemberben, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor stabilan 52 ezer tonna feletti bolti eladást regisztráltunk.
Miközben az élelmiszerek átlagára általában emelkedett az elmúlt évben, a tészta olcsóbb lett. Egy kilogramm száraztészta mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 509 forint, 2008. december–2009. novemberben. Ez 6 forinttal elmarad az egy évvel korábbi 515-től. A csökkenést elsősorban az magyarázza, hogy 2008-ban kiugróan nőtt a száraztészta alapanyagának ára, majd 2009-re stabilizálódott.
Az alacsonyabb átlagár további oka, hogy növekszik a kereslet az általában olcsóbb kereskedelmi márkák iránt. A láncok saját márkás tésztáinak mennyiségben mért részaránya 30 százalékról 33-ra emelkedett, egyik évről a másikra.
A vásárlási szokások változását jelzi továbbá, hogy a főleg diszkontokat és szupermarketeket magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése 30-ról 33 százalékra nőtt, 2008. december–2009. novemberben, mennyiséget tekintve.
Figyelemre méltó a hagyományos üzletek átlagon felüli részaránya a tészta bolti eladásából. Az 51–400 négyzetméteres üzletek mennyiségben is, értékben is tudták tartani 31, illetve 34 százalékos részarányukat, egyik évről a másikra. Az 50 négyzetméteres és kisebb boltok viszont számottevően veszítettek fontosságukból.
Legnépszerűbbek a négytojásos tészták, amelyek elviszik a forgalom majdnem felét, mind értékben, mind mennyiségben.
Érzékelhetően nőtt a nyolctojásos termékek forgalma, értékben 25 százalékról 27-re, egyik évről a másikra; főként a kereskedelmi márkás termékek terjedése következtében.
A tésztánál kiszerelésméretek szerint legnépszerűbb a 251–500 grammos. Értékben stabilan az összes eladás kétharmada jut rá. Utána a 250 grammos és kisebb csomagolás következik. Az 500 grammosnál nagyobb kiszerelés mutatója 5 százalék alatt marad, értékben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >