Némileg olcsóbb lett a tészta – stabil a forgalma
A tészta az egyik legkedveltebb élelmiszer Magyarországon. A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória – értékben mért – forgalom szerinti ranglistáján a tizenegyedik helyen áll. Megelőzi többek között a hűtött szeletes édességet, margarint és táblás csokoládét.A száraztészta éves kiskereskedelmi forgalma ugyanúgy meghaladja a 26 milliárd forintot 2008. december–2009. novemberben, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor stabilan 52 ezer tonna feletti bolti eladást regisztráltunk.
Miközben az élelmiszerek átlagára általában emelkedett az elmúlt évben, a tészta olcsóbb lett. Egy kilogramm száraztészta mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 509 forint, 2008. december–2009. novemberben. Ez 6 forinttal elmarad az egy évvel korábbi 515-től. A csökkenést elsősorban az magyarázza, hogy 2008-ban kiugróan nőtt a száraztészta alapanyagának ára, majd 2009-re stabilizálódott.
Az alacsonyabb átlagár további oka, hogy növekszik a kereslet az általában olcsóbb kereskedelmi márkák iránt. A láncok saját márkás tésztáinak mennyiségben mért részaránya 30 százalékról 33-ra emelkedett, egyik évről a másikra.
A vásárlási szokások változását jelzi továbbá, hogy a főleg diszkontokat és szupermarketeket magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése 30-ról 33 százalékra nőtt, 2008. december–2009. novemberben, mennyiséget tekintve.
Figyelemre méltó a hagyományos üzletek átlagon felüli részaránya a tészta bolti eladásából. Az 51–400 négyzetméteres üzletek mennyiségben is, értékben is tudták tartani 31, illetve 34 százalékos részarányukat, egyik évről a másikra. Az 50 négyzetméteres és kisebb boltok viszont számottevően veszítettek fontosságukból.
Legnépszerűbbek a négytojásos tészták, amelyek elviszik a forgalom majdnem felét, mind értékben, mind mennyiségben.
Érzékelhetően nőtt a nyolctojásos termékek forgalma, értékben 25 százalékról 27-re, egyik évről a másikra; főként a kereskedelmi márkás termékek terjedése következtében.
A tésztánál kiszerelésméretek szerint legnépszerűbb a 251–500 grammos. Értékben stabilan az összes eladás kétharmada jut rá. Utána a 250 grammos és kisebb csomagolás következik. Az 500 grammosnál nagyobb kiszerelés mutatója 5 százalék alatt marad, értékben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >