Németországban fej-fej mellett az Aldi és az Edeka a legnagyobb bio kereskedő címért folytatott küzdelemben
A német élelmiszer-kereskedők egyre bővítik bioválasztékukat, a diszkontok és a szupermarketek pedig fokozzák együttműködésüket a biogazdálkodó szövetségekkel. A szegmensben élen járó Alnatura belépő áras bio saját márkájának a bevezetése a kiskereskedelmi szektor egészében ösztönzőleg hat a saját márkák fejlesztésére.

Az Edeka egyes üzleteiben bevezette a ‘Naturkind’ shop-in-shop koncepciót
Fej-fej mellett halad a diszkontkereskedő Aldi és a szupermarketeket üzemeltető Edeka a kiskereskedelmi bio szegmens vezető pozíciójáért vívott versenyben Németországban. Az Aldi a Nielsen értékesítési adataira hivatkozva azt állítja, hogy ő bonyolítja a legnagyobb biotermék-forgalmat, ugyanakkor az Edeka a GfK piackutatására hivatkozva tartja magát a szegmensben piacvezetőnek.
Mint azt a német Lebensmittel Zeitung megírta, az Edeka Csoport 2023-ban „Edeka Bio” sajátmárkás cikkeinek számát 485-re növelte, ám idén a kereskedő tovább kívánja bővíteni sajátmárkás kínálatát ebben a szegmensben. Az Aldi Süddel közvetlen versenyben álló az Edeka Südwest, a hét németországi regionális Edeka-egység egyike, a márkás termékekkel együtt átlagosan 3600 bioterméket kínál.
Az Aldi Süd 2023-ban mintegy 600 bio cikkelemet tartott a standard, a szezonális és a promóciós termékeket is beleszámítva. A diszkont meglévő „Gut Bio” választékán kívül tavaly bevezette „Nur Nur Natur” bio saját márkáját, amely a kiskereskedő szerint teljes forgalmából való részesedését 2024 eleje óta megduplázta.
Alap lesz az „Organic Plus”
Bár a német kiskereskedők a bio szegmensben nagymértékben támaszkodnak saját márkáikra, a legnagyobbak mindegyike együttműködik olyan bioélelmiszer-ipari szövetségekkel is, amelyek tanúsítási szabványai meghaladják az uniós minimumkövetelményeket.
Az Aldi Süd és az Aldi Nord 2023 óta dolgozik együtt a Naturlanddal, akárcsak a Rewe Group diszkontlánca, a Penny, amely szintén tavaly lépett partnerségre a szövetséggel. (A Penny testvérmárkája, a Rewe már több mint 15 éve működik együtt a Naturlanddal.) Ezzel szemben a Lidl – akárcsak testvérvállalata, a Kaufland – már 2018-ban partnerei között jelölte a Biolandot.
Az Edeka üzletek nemcsak, hogy a biotermékek legszélesebb választékát kínálják, de az elmúlt négy év mindegyikében egy-egy biogazdálkodói társulás árucikkeivel bővítette szortimentjét. A kiskereskedő 2020-tól a Demeterrel, 2021-től a Biolanddal, 2022-től a Naturlanddal és 2023-tól a Biokreis-szal dolgozik együtt. Hogy a szegmensben tovább növelje hitelességét és a bio szaküzletek, így az Alnatura vagy a Denns Biomarkt vásárlói bázisát is magához vonzza, az Edeka 2022-ben elindította a Naturkind shop-in-shop bio koncepciót, és ugyanezen a néven különálló bioboltokat is nyitott Németország-szerte.
A vezető Alnatura belépő árszintű saját márkát hozott létre
A biotermékek nem csak a diszkontok számára váltak stratégiai fontosságúvá ahhoz, hogy a szupermarket-versenytársaktól a tehetősebb vásárlói szegmenseket elhódítsák. A szegmensben élen járó Alnaturára nehezedő költségnyomás okán más élelmiszerkereskedők számára is versenyképesebbé vált a saját márkás termékek fejlesztése. A vállalati bolthálózatot működtető Alnatura nagykereskedői minőségében az „Alnatura” márkájú termékeket olyan kiskereskedőknek is értékesíti, mint az Edeka és a Rewe. A 2022-es negatív értékesítési dinamikára válaszul a vállalat 2023-ban „Prima! Alnatura” név alatt új belépő árszintű saját márkát vezetett be, amelyet azonban csak saját üzleteiben tett elérhetővé, más kiskereskedelmi partnerek számára nem. Ennek eredményeképpen számos élelmiszerkereskedő fokozta a sajátmárkás fejlesztéseket a szegmensben.
A GfK piackutató becslése szerint a bioélelmiszerek és -italok forgalma Németországban 2022-ben 4%-kal csökkent. Piaci felmérések szerint a fogyasztók a bio márkákról az olcsóbb alternatívákra, például az élelmiszerüzletek saját márkáira váltanak.
Kapcsolódó cikkeink
Az AI és a saját márkák révén nőtt az Eroski nyeresége
A spanyol Eroski kiskereskedelmi lánc a 2025-ös pénzügyi év első…
Tovább olvasom >A Coop Italia saját márkás termékeivel erősít a horvát Tommy
Stratégiai együttműködést kötött a horvát Tommy kiskereskedelmi lánc és az…
Tovább olvasom >Meginduló piac, változó fogyasztói térképen
A fogyasztói optimizmus erősödik, a volumenek lassan visszatérnek – de…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >