Németországban fej-fej mellett az Aldi és az Edeka a legnagyobb bio kereskedő címért folytatott küzdelemben

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2024. 08. 27. 09:31

A német élelmiszer-kereskedők egyre bővítik bioválasztékukat, a diszkontok és a szupermarketek pedig fokozzák együttműködésüket a biogazdálkodó szövetségekkel. A szegmensben élen járó Alnatura belépő áras bio saját márkájának a bevezetése a kiskereskedelmi szektor egészében ösztönzőleg hat a saját márkák fejlesztésére.

Az Edeka egyes üzleteiben bevezette a ‘Naturkind’ shop-in-shop koncepciót

Fej-fej mellett halad a diszkontkereskedő Aldi és a szupermarketeket üzemeltető Edeka a kiskereskedelmi bio szegmens vezető pozíciójáért vívott versenyben Németországban. Az Aldi a Nielsen értékesítési adataira hivatkozva azt állítja, hogy ő bonyolítja a legnagyobb biotermék-forgalmat, ugyanakkor az Edeka a GfK piackutatására hivatkozva tartja magát a szegmensben piacvezetőnek.

Mint azt a német Lebensmittel Zeitung megírta, az Edeka Csoport 2023-ban „Edeka Bio” sajátmárkás cikkeinek számát 485-re növelte, ám idén a kereskedő tovább kívánja bővíteni sajátmárkás kínálatát ebben a szegmensben. Az Aldi Süddel közvetlen versenyben álló az Edeka Südwest, a hét németországi regionális Edeka-egység egyike, a márkás termékekkel együtt átlagosan 3600 bioterméket kínál.

Az Aldi Süd 2023-ban mintegy 600 bio cikkelemet tartott a standard, a szezonális és a promóciós termékeket is beleszámítva. A diszkont meglévő „Gut Bio” választékán kívül tavaly bevezette „Nur Nur Natur” bio saját márkáját, amely a kiskereskedő szerint teljes forgalmából való részesedését 2024 eleje óta megduplázta.

Alap lesz az „Organic Plus”

Bár a német kiskereskedők a bio szegmensben nagymértékben támaszkodnak saját márkáikra, a legnagyobbak mindegyike együttműködik olyan bioélelmiszer-ipari szövetségekkel is, amelyek tanúsítási szabványai meghaladják az uniós minimumkövetelményeket.

Az Aldi Süd és az Aldi Nord 2023 óta dolgozik együtt a Naturlanddal, akárcsak a Rewe Group diszkontlánca, a Penny, amely szintén tavaly lépett partnerségre a szövetséggel. (A Penny testvérmárkája, a Rewe már több mint 15 éve működik együtt a Naturlanddal.) Ezzel szemben a Lidl – akárcsak testvérvállalata, a Kaufland – már 2018-ban partnerei között jelölte a Biolandot.

Az Edeka üzletek nemcsak, hogy a biotermékek legszélesebb választékát kínálják, de az elmúlt négy év mindegyikében egy-egy biogazdálkodói társulás árucikkeivel bővítette szortimentjét. A kiskereskedő 2020-tól a Demeterrel, 2021-től a Biolanddal, 2022-től a Naturlanddal és 2023-tól a Biokreis-szal dolgozik együtt. Hogy a szegmensben tovább növelje hitelességét és a bio szaküzletek, így az Alnatura vagy a Denns Biomarkt vásárlói bázisát is magához vonzza, az Edeka 2022-ben elindította a Naturkind shop-in-shop bio koncepciót, és ugyanezen a néven különálló bioboltokat is nyitott Németország-szerte.

A vezető Alnatura belépő árszintű saját márkát hozott létre

A biotermékek nem csak a diszkontok számára váltak stratégiai fontosságúvá ahhoz, hogy a szupermarket-versenytársaktól a tehetősebb vásárlói szegmenseket elhódítsák. A szegmensben élen járó Alnaturára nehezedő költségnyomás okán más élelmiszerkereskedők számára is versenyképesebbé vált a saját márkás termékek fejlesztése. A vállalati bolthálózatot működtető Alnatura nagykereskedői minőségében az „Alnatura” márkájú termékeket olyan kiskereskedőknek is értékesíti, mint az Edeka és a Rewe. A 2022-es negatív értékesítési dinamikára válaszul a vállalat 2023-ban „Prima! Alnatura” név alatt új belépő árszintű saját márkát vezetett be, amelyet azonban csak saját üzleteiben tett elérhetővé, más kiskereskedelmi partnerek számára nem. Ennek eredményeképpen számos élelmiszerkereskedő fokozta a sajátmárkás fejlesztéseket a szegmensben.

A GfK piackutató becslése szerint a bioélelmiszerek és -italok forgalma Németországban 2022-ben 4%-kal csökkent. Piaci felmérések szerint a fogyasztók a bio márkákról az olcsóbb alternatívákra, például az élelmiszerüzletek saját márkáira váltanak.

Kapcsolódó cikkeink