Nemcsak nyári sláger: jegestea egész évben

Szerző: Budai Klára Dátum: 2025. 06. 05. 13:28

A jegestea szegmens korábban jellemző szezonális jellege mára komoly átalakuláson ment keresztül: a frissítő ital iránti kereslet már nem csupán a nyári hónapokban erős, hanem egész évben stabil növekedést mutat. A piaci szereplők ennek megfelelően új stratégiákkal, innovatív ízvariációkkal, formátumfejlesztéssel és egyre célzottabb kommunikációval igyekeznek megfelelni a változó fogyasztói elvárásoknak.

A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.

A jegestea kategória eladásai kedvezően alakultak az elmúlt időszakban: 2024-ben az éves volumen 7%-kal, míg az értékesítés értékben 9%-kal haladta meg az előző év eredményeit.

Kátai Moána
brand manager
Szentkirályi Magyarország

– 2025 első negyedévében is folytatódott a bővülés, a teljes szegmenst vizsgálva mind mennyiségben, mind forgalomban két számjegyű gyarapodást láthatunk. Mindez arra utal, hogy a jegestea iránti érdeklődés továbbra is lendületesen emelkedik, és a szektor tartósan pozitív pályán mozog – tájékoztat Kátai Moána, a Szentkirályi Magyarország brand managere az NIQ adataira hivatkozva.

A hipermarketek és az online csatornák átlag feletti fejlődése elsősorban a vásárlási kényelemnek és a széles választéknak tulajdonítható. A gyártói és saját márkák súlya dinamikusan változik, de az utóbbiak népszerűsége mérséklődni látszik. A megbízhatóságot és új élményeket kínáló brandek egyre inkább előtérbe kerülnek.

– A keresletet jelentős mértékben alakítják a fogyasztói szokások és az aktuális trendek is. Az egészségtudatosság térnyerése például elősegítette a csökkentett vagy hozzáadott cukor nélküli termékek elterjedését – fejti ki Kátai Moána.

Hozzáteszi: jellemző a folyamatos megújulás, főként az ízvilág és az összetevők terén. Bár még mindig a klasszikus ízek a legkedveltebbek, nyáron rendre megjelennek izgalmas újdonságok is, amelyek közül a bogyós gyümölcsös és egzotikus változatokat sokan részesítik előnyben.

– A 2024-es év egyik legnagyobb kihívását a gyártók számára a DRS visszaváltási rendszer bevezetése jelentette. Hatása idén is érezhető, kiváltképp az egyadagos kiszerelések esetében, ahol az egyszer használatos csomagolásra jutó visszaváltási díj kiemelkedően magas. Ez az árérzékeny fogyasztók döntéseit nagymértékben befolyásolja – jegyzi meg a szakember.

Íz, innováció, inspiráció

Az elmúlt 12 hónap adatait tekintve a Lipton jegesteák minden várakozást felülmúltak, volumenben a piaci átlagnál nagyobb növekedést értek el.

– Ezt az eredményt elsősorban az új epres zöld teánknak, a megújult promóciós stratégiának és a hatékony bolthelyi kommunikációnak köszönhetjük – avat be Kátai Moána.

A brand managertől megtudjuk: a 2024-es évük egyértelműen az epres zöld teáról szólt. Az új ízvariáns gyorsan a vevők szívébe lopta magát. 500 ml-es, illetve 1500 ml-es kiszerelésben is elérhető, így ideális választás egy rohanós hétköznapra, piknikhez, családi ebédhez vagy baráti összejövetelhez.

– Az alap gyümölcsös ízek kedvelői a Lipton jegesteák kínálatában Zero változatban is megtalálják kedvenceiket, többféle kiszerelésben – így akkor sem kell lemondaniuk az élvezetről, ha barackos fekete teá­ra vágynak, vagy citromos zöld teát keresnek – teszi hozzá a brand manager.

2025-ben a meglévő portfólió finomhangolását tervezik, hogy a fogyasztók változatlanul élvezhessék a jól ismert, szeretett termékeket.

– Az év hátralévő részében célzott kampányokkal szólítjuk meg a fogyasztókat, akik szívesen hangolódnak a melegebb évszakra.

Tartós hőség, hosszú szezon

Vecsei Márton
soft drink márkákért
felelős vezető
HELL ENERGY
Magyarország

Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. soft drink márkákért felelős vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a korábbi erőteljes áremelkedési trend, amelyet elsősorban a nemzetközi márkák okoztak, mostanra csillapodni látszik.

– Azáltal, hogy technikailag eltűnt a tavasz, és idén is egyből nyárba váltott az időjárás, a törzsközönségünket sem szeretnénk a kánikulában magára hagyni. Úgy látjuk, már márciustól fokozódik a kereslet, és egészen szeptember végéig ki is tart a lelkesedés – emeli ki Vecsei Márton.

A jegesteákat ősszel és az év végi ünnepek tájékán is keresik, így a december az elmúlt években rendre csúcsidőszaknak bizonyult.

Cukor nélkül, kompromisszummentesen

A HELL-nél 2024-ben különös gondot fordítottak a jegesteák értékesítésére, aminek eredményeként sokszorosan túlteljesítették a piac átlagos növekedését.

– Idén két új cukormentes variánssal bővítjük palettánkat: a Green Tea Fusion Zero egy különleges zöldtea-alapú frissítő, míg az Eperízű Rooibos Zero a természetes ízvilág kedvelőinek kínál alternatívát. Ezzel párhuzamosan visszatért a tavalyi év egyik favoritja is, a mangó-ananász ízesítésű jegestea – ismerteti Vecsei Márton.

A XIXO stratégiájának alapköve, hogy megfizethető áron nyújtson minőségi alternatívát, ezzel is garantálva a kedvező ár-érték arányt.

– Az utóbbi időszakban viszonylag stabil formátumhasználat volt jellemző, ezt kívántuk megbontani azzal, hogy 250 ml-es aludobozos termékeket vezettünk be. Ez a megközelítés 2025-ben még hangsúlyosabbá válik: az év elején megjelentek az új 500 ml-es aludobozos változatok is, amelyekkel nemcsak új célcsoportokat szólítunk meg, hanem hűséges fogyasztóink igényeire is választ adunk – nyilatkozza a HELL ENERGY Magyarország Kft. soft drink márkákért felelős vezetője.

Kommunikációjukban továbbra is a teljes médiatér aktiválására törekednek.

Bár még mindig a klasszikus ízek a legkedveltebbek, de nyáron rendre megjelennek izgalmas újdonságok is

Nyárra citrus, télre szilva

A Nestea forgalmának túlnyomó részét a citrom és barack ízek adják.

Peres Patrícia
senior brand manager
Maspex Olympos

– 2024-ben a már hosszú ideje piacon lévő 0,5 literes és 1,5 literes, PET-palackos kiszerelések mellé bevezettük a 330 ml-es aludobozos típust is ebből a két fő ízből. Emellett szerepel még választékunkban az egzotikus mangó-ananász és a tavaly bevezetett, frissítő körte-vanília, melyben a körte íz dominál. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy téli limitált kiadásunk, a havas szilva, évről évre töretlen sikernek örvend – vázolja Peres Patrícia, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere. – 2025-ben arra helyeztük a fókuszt, hogy a citrom és barack variánsok zero cukros verziójának, valamint a citrusízű zöld teának a receptúráját még finomabbá tegyük. A nyár folyamán televíziós és online kampánnyal támogatják a márkát, a közösségi médiában pedig egész évben aktívan jelen vannak.

Új szereplő, új irány

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa product Europa

A Viwa Product Europa Kft. 2024-ben új szereplőként jelent meg a jegestea szegmensben, elsőként egy organikus fehértea-alapú, mangó ízesítésű, vitaminokkal dúsított itallal lépett színre.

– Úgy véljük, a márkatermékek életképességének kulcsa a beltartalmi különlegesség és az összetett receptúra, amelyet esetünkben a hozzáadott vitaminok biztosítanak – emeli ki Kaszás Attila, a cég ügyvezetője.

Tapasztalataik szerint egyre szélesebb körű az érdeklődés a cukormentes alternatívák iránt, ezért kínálatukat úgy alakították ki, hogy megfeleljen ezeknek az elvárásoknak.

– Elsődlegesnek tartjuk, hogy az eladásainkat olyan helyszíneken erősítsük, ahol a fiatal korosztály van jelen: iskolákban, gimnáziumokban, egyetemeken és olyan értékesítési pontokon, amelyek felkapottak a körükben. Hiszünk abban, hogy ők a legfogékonyabbak az egészségtudatos és minőségi ajánlatokra. A forgalmi adataink alapján már most jelentősen jobb eredményeket látunk, mint 2024 első negyedévében – teszi hozzá Kaszás Attila.

Ígéri, hogy a jövőben is olyan funkcionális italok fejlesztésére koncentrálnak, amelyek túlmutatnak a hagyományos jegesteák kategóriáján. //

Lendületben a jegesteák

A 2024 márciusától 2025 februárjáig tartó időszakban a hazai fogyasztók több mint 43 milliárd forint értékben, összesen közel 125 millió liter jegesteát vásároltak, derül ki az NIQ kiskereskedelmi indexéből. Ez az előző, azonos időszakhoz képest 9%-os növekedést jelent mind értékben, mind mennyiségben.

Vendégszerző:
Horváth Zsófia
senior analytic
insights associate
NIQ

A gyártói és saját márkák között az értékbeli eladás 87:13% arányban oszlott meg. Azaz a gyártói márkás termékek az egy évvel korábbi 85%-os részesedés után tovább tudták növelni értékbeli dominanciájukat a kategóriában. Értékbeli eladásokat tekintve a gyártói márkák 12%-kal növekedtek, míg a saját márkás termékek eladásai 4%-kal visszaestek. Hasonló trend figyelhető meg a mennyiségi eladásokban is: a gyártói márkák 12%-os növekedést értek el, míg a saját márkák 3%-os csökkenést mutattak.

A jegesteatípusok piaci részesedését tekintve a fekete tea dominált, az értékbeli eladások háromnegyedét adva. A második helyen a zöld tea állt, értékben a piac egyötödét kitéve. A további teatípusok a fennálló 6%-os részesedésen osztoztak a jegesteák körében.

A különböző ízek közül a barack volt a legkeresettebb a fogyasztók körében, megelőzve a citromos jegesteákat. A barackízű jegesteák az értékbeli eladások negyedét tették ki, 12%-os értékbeli és 11%-os mennyiségbeli növekedéssel. A második helyen álló citrom értékben 22%-os piaci részesedést ért el, 7%-os növekedést mutatva fel mind értékben, mind mennyiségben. Említésre méltó még az eperízesítéssel rendelkező jegesteák teljesítménye, hiszen mind értékben, mind mennyiségben dinamikus növekedést mutattak. Ennek köszönhetően az értékbeli eladások kicsivel több mint 5%-át tették ki. 5% feletti értékbeli részesedéssel még a barack-hibiszkusz íz rendelkezett, a többi egyedi ízkombináció nem tudta ezt a számot meghaladni.

A light és cukros termékeket tekintve a piac háromnegyedét értékben a cukros jegesteák adták, míg a zéró és csökkentett cukortartalmú termékek a fennmaradó egynegyedet. A cukros termékek eladásai 3 milliárd forinttal, azaz 11%-kal növekedtek, míg a light termékek értékbeli eladásai 6%-os emelkedést mutattak.

Kiszerelésméretek szempontjából nézve a piacon az 1,1–1,5 literes termékek jártak az élen, és az értékbeli forgalom jelentős részét, közel háromnegyedét tették ki. Szignifikáns részesedéssel még a félliteres csomagolás bírt (18%), illetve a félliteresnél kisebb kiszerelés (8%). A csomagolásokat tekintve a műanyag dominált, a piac több mint 90%-át képviselve. //

 

Visszakapaszkodó volumen

A 2024-es évben az üdítőitalok között a jegestea a nyertes 10%-os volumennövekedéssel. A többi alkoholmentes hideg ital kategória közül a szénsavas üdítő is elért némi mennyiségi visszarendeződést, de az ásványvíz és a gyümölcslé tovább csökkent. A jegestea növekedése csak visszakapaszkodás a 2023-as mélypontról, így valójában a kategória mennyisége 2024-ben visszaállt a 2022-es szintre.

Szőke Albert - GfK

Vendégszerző:
Szőke Albert
szenior tanácsadó
YouGov Shopper

A volumennövekedés mögött elsősorban a kosárméret növekedése áll. Míg 2023-ban átlagosan 3,2 liter jegesteát vásároltunk egyszerre, addig 2024-ben 3,5 litert. Emellett a vásárlók aránya (penetráció) viszonylag stabil maradt, éves szinten továbbra is a háztartások 55-56%-a vett jegesteát. A vásárlási gyakoriság szintén stabil, átlagosan évi 12 alkalom.

A fogyasztás intenzitásának növekedéséhez valószínűleg hozzájárult a stabil ár. A jegestea átlagára a 2022 évi 212 Ft/l-ről 2023-ra 279 Ft/l-re nőtt, de 2024-ben megmaradt ezen a 279 Ft/l-es szinten, annak ellenére, hogy 2024 második felétől már az üvegdíj is beépült a fogyasztói árba.

Az üvegvisszaváltás (DRS) a jegestea vásárlási szokásait nem változtatta meg. 2024 első félévében (DRS előtt) hasonló volumennövekedét látunk mint 2024 második félévében (DRS után).

A jegestea kategóriára is igaz a diszkont csatorna folyamatos erősödése. 2024-ben a diszkont csatorna mennyiségi piacrésze közelíti a 42%-ot, értékben 38%. Mivel a diszontok teljes FMCG-ben 40%-os forgalomrészesedéssel bírnak, így pozíciójuk a jegestea kategóriában nagyjából átlagos.

//

Kapcsolódó cikkeink