Nem lesz zökkenőmentes az erős ügyfél-hitelesítés indulása

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 08. 20. 14:44

Vészesen közeledik az erős ügyfél-hitelesítés (SCA) szeptember 14-i indulása, de az már most látszik, hogy nem lesz zökkenőmentes. A jogszabályalkotó Európai Bizottság az Európai Bankhatóság hatáskörébe helyezte a végső döntést, amire azért volt szükség, mert az elmúlt hónapokban egyre több ország jelezte: az online kereskedők és az őket kiszolgáló online fizetési rendszerek (illetve a szolgáltató bankok) egyáltalán nem állnak még készen a szigorú, kétlépcsős hitelesítés bevezetésére. Ráadásul a felkészültség országonként eltérő: a svédek, ahol 99% feletti a készpénzmentes fizetés aránya, természetesen képesek lennének indulni a kitűzött határidőben, de például Franciaország még közel 3 évet jósolt a teljes felkészülésnek. Márpedig az online kereskedelem nem ismeri a földrajzi határokat, ezért óriási káosz lehetne abból, ha egy tranzakciónál a kártyakibocsájtó és az elfogadó bank nem egyformán állna az SCA-hoz.

Az Európai Bankhatóság 2019. június 21-i véleménye alapján a nemzeti hatóságok számára lehetőség adódott, hogy nemzeti szinten, egyedi határozatot hozzanak az erős ügyfél-hitelesítési kötelezettség határidejének korlátozott idejű meghosszabbításáról. Magyarországon az MNB a legfelső szerv, amely ezzel foglalkozik, és ő már több partnerszervezettel, többek között a Bankszövetséggel is elkezdte felmérni a piac állapotát.

A Mastercard tájékoztatása szerint egy 18 hónapos, úgynevezett tranzíciós időszak lenne ideális, amely idő alatt minden érintett szereplő megfelelő módon fel tudna készülni. A legproblémásabb terület egyébként az ügyfelek (tehát a vásárlók) felé történő kommunikáció, hiszen ez az alapja mindennek. Az Ecommerce Hungary piackutatása alapján ez az idő 12 hónapnál semmiképp sem lehet kevesebb, de ennyi idő talán elég is lehet a teljes felkészülésre.//

Kapcsolódó cikkeink