Nem kell félni a Z-generációtól! – Mutatjuk, hogy lesznek a csapat leghatékonyabb tagjai!
Az Y és főként a Z generációk munkaerőpiacra történő érkezése hosszú vitákat indított el a vállalati világban. A ResumeBuilder friss tanulmánya megpróbál választ adni arra a kérdésre, hogy vajon a Z-generáció, azaz a digitális bennszülöttek milyen hatással vannak a munkahelyi kultúrára. De mi lehet az optimális megközelítés a velük való együttműködésre?
A Z-generációs munkavállalók új és innovatív szemlélettel közelítenek a munkához. A gyors és tömör kommunikációra összpontosítanak, ami a rövid üzenetek, vagy akár emojik és GIF-ek használatát is jelenti a munkahelyi kommunikáció során. Ők az első generáció, akiknek adott a napi 24 órában való folyamatos jelenlét – ezt pedig hatékonyan és tudatosan használják ki.
Az [eureka] Consulting & Games csapatának már sokszor volt szerencséje együttműködni Z-generációs csapattagokkal és, ha van valami közös dologra leltek bennük, az az, hogy mind különbözőek. Ahogy Bárány Gergely, a [eureka] Games üzletágának vezetője fogalmaz: Figyelmük felkeltésének és megtartásának alapja, hogy egy nyelvet beszéljünk velük, partnerek legyünk ne csak a kommunikációban, de a munkában is. Motivációjuk ugyanis egyetlen módon csalogatható elő: ha maguk ismerik fel és állítják azt csatasorba!
Egy technikailag érett korosztály
A Z-generáció tagjai olyan környezetben nőttek fel, ahol a kommunikációs zaj és az információtömeg mindennapos. Ennek eredményeként az ingerküszöbük magas, ugyanakkor a fókuszálási képességük és figyelem tartásuk elmarad a korábbi generációktól megszokott átlagtól.
A ResumeBuilder áprilisi kutatásában résztvevő vezetők 74%-a úgy véli, hogy a Z-generációval való együttműködés a munka során kihívást jelent. Azonban fontos megérteni, hogy a Z-ék új lehetőségeket hoznak a munkaerőpiacra, és a megfelelő megközelítéssel a munkához, a csapathoz és a céghez hozzáadott értékük felbecsülhetetlen.
A Z-generáció motiválása és elkötelezettségük növelése érdekében a vállalatoknak alkalmazkodniuk kell a generációs sajátosságaikhoz. Az optimális megoldás a megfelelően ütemezett csapatépítés, amely kiegészíti a munkahelyi wellbeing programokat és támogatja a szervezetfejlesztési törekvéseket. Dr. Kalmár Péter, az [eureka] társalapítója szerint a Z-ék nem szeretik, ha “csapatépítve” vannak, mégis ez az egyik legjobb eszköz az elkötelezettségük növelésére és az intergrációjuk elősegítésére.
“A Zék kevésbé szeretik, ha túl vannak mozgatva, viszont igénylik, hogy hasson rájuk a program – ezért ez jóval óvatosabb, de egyben bátrabb megközelítést igényel. Egyszerre kell tudnunk hatni több oldalról rájuk, ezért a célnak megfelelően dizájnolt csapatépítő programok képesek arra, hogy kielégítsék ezeket a komplex igényeket: egyszerre humorosak, érdekes narratívával vannak átszőve, változatos kooperációs elemeket tartalmaznak, és egy minimális versengéssel is meg vannak hintve. Világot kell teremteni köréjük, ennek köszönhetően lesznek a Zék egy immerzív élmény részesei.”
– vallja Péter.
De mit jelent ez a gyakorlatban?
Az elkötelezettség növelése érdekében a csapatépítő programoknak figyelembe kell venniük a Z-generáció preferenciáit:
Rövid és hatékony kommunikáció: A Z generáció tagjai a rövid és lényegre törő kommunikációt részesítik előnyben.
Élmények és játék: Szórakoztató és kihívásokkal teli tevékenységeket kell nekik szervezni, ezek ugyanis vonzóak a Z generáció számára, mivel élvezik a játékokat és kreatív tevékenységeket.
Bizalom és lehetőségek: Fontos, hogy a generáció tagjai már a csapatépítő program kezdetén érezzék, hogy biztonságban vannak, és lehetőségük van megmutatni a képességeiket. A komfortzóna elhagyását ne erőltessük rájuk, ne hagyjuk, hogy sérüljenek!
Gyorsaság és kreativitás: A Z-generáció tagjai kreatívak és hajlamosak gyorsan váltani a feladatok között, így a csapatépítő programoknak ezt is figyelembe kell venniük.
Nyerjük őket meg magunknak!
A Z-generációval való együttműködés során az alapvető kulcs a megfelelő kommunikáció és az elkötelezettség növelése. A generáció tagjai értékelik, ha a munkáltatók felismerik és kihasználják a képességeiket, és közösen dolgoznak egy olyan munkahelyi kultúra kialakításán, amely megfelel az igényeiknek és preferenciáiknak.
A jövő a változásban rejlik, és a Z-generációval való partneri viszony kiaknázhatja e generáció potenciálját a munkahelyi környezetben.
Kapcsolódó cikkeink
A Z-generáció és az alkohol
A Premium Gin Hungary cég folyamatosan figyeli a nemzetközi italfogyasztási…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Kiábrándult szülők kontra ambiciózus gyerekek: mire vágyik az X és a fiatal Z generáció?
Elsősorban a lehetőségek kihasználása kell a sikerhez a 15-19 éves…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >