Nem füstöltek el a grillsajtok
Bár tavaly a grillsajtok piaca egy kisebb összeomlást élt át, a megszólaltatott piaci szereplők nem léptek ki a termékkategóriából. Egyedi ízekkel, szűkebbre húzott árazással, átdolgozott márkastratégiával, új marketingeszközök kipróbálásával futnak neki újra az idei szezonnak, mert úgy gondolják, a trendek a fejlődés mellett szólnak.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
A grillsajt átlagára jóval magasabb (közel duplája), mint a sajtpiac egészéé – így nem csoda, ha a tavalyi vásárlás-visszafogás is jobban érintette, mint a többi sajtkategóriát.
– A grillsajtok esetében 2021. és 2023. teljes évet nézve az eladások mennyiségi csökkenése körülbelül duplája volt a teljes sajtpiac csökkenésének – számszerűsíti a visszaesést Fábián Péter, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. brand managere. – Ez számunkra is érzékelhető volt, miután a korábbi évek folyamatos növekedéséhez képest az utóbbi időben visszaesést tapasztaltunk. Célunk, hogy újra növekedési pályára állítsuk a grillsajtjainkat, mégpedig a vásárlók legnagyobb megelégedésére, egy teljesen megújult portfólióval.
Nem hagyták magukat
A Kőröstejnél úgy érezték, sok gyártó egy kicsit „elengedte” a tavalyi grillszezont – a termelési hatékonyságot próbálták ugyan optimalizálni, de inkább a nagy mennyiségben gyártott tömegtermékekre fókuszáltak, és nem a grillsajtokra.
A cég a szegmens vezetőjeként másként reagált a felmerülő piaci problémákra.
– A szinte katasztrofális számokat látva a Hajdú márkánál 2023 tavaszán stratégiát váltottunk – idézi fel Nagy Béla, a Kőröstej Kft. cégvezetője. – Elvi lehetőségként nálunk is felmerült a ma oly gyakori termékméret-csökkentés, de ezt gyorsan el is vetettük, mert ezt nem gondoljuk valós és a fogyasztókkal szemben korrekt megoldásnak a piaci problémák megoldására. Inkább a lehető legszűkebbre húztuk az árazásunkat, és a nyári főszezonra előkészítettünk egy látványos és egyedi marketing- és kommunikációs kampányt. Ezzel a nem titkolt szándékunk az volt, hogy megfordítsuk az év elején tapasztalt negatív értékesítési trendet.
Mindez sikeresnek bizonyult, tudjuk meg Nagy Bélától: a kifejezetten jól sikerült második félévünknek köszönhetően a Hajdú grillsajtok értékesítési számainkban éves viszonylatban jelentős emelkedést tudtak produkálni 2022-höz képest. Ebben a tekintetben a Hajdú grillsajt volt az egyik üdítő kivétel a teljes magyar sajtpiac vonatkozásában is, szögezi le a cégvezető.
Különleges termékek, egyedi bevezetések
Mivel a grillsajt egy viszonylag új szegmens, nagy potenciállal és új ízekre nyitott fogyasztókkal, az innovációk és pozícióerősítések a pillanatnyi visszaesés ellenére folytatódnak.
A Hajdú grillsajtportfólióban 2023-ban újdonság volt a gyulaikolbász-fűszeres termék, másik tavalyi újdonságukat pedig igazán rendhagyó módon fejlesztették ki és vezették be.
– A piaci trendek megfordítására tett erőfeszítéseinknek része volt az a három népszerű influenszer segítségével folytatott kampányunk, amelynek során mintegy 3 millió elérést produkáltunk, és sokezren szavaztak arról, hogy milyen új Hajdú grillsajt kerüljön az üzletekbe – tekint vissza a Kőröstej cégvezetője. – Az már csak a hab volt a tortán, hogy a győztes rókagombás-medvehagymás grillsajtot rekordidő, azaz szűk három hét alatt le is fejlesztettük, és augusztus elsejétől elérhető volt a legtöbb kereskedelmi láncnál. Ez a projekt tökéletes példát nyújtott arra, hogy egy különleges, egyedi termékbevezetésre mennyire nyitottak a kereskedőpartnerek és a fogyasztók is.
Idén is maradnak a különlegességeknél, tudjuk meg tőle. Áprilistól kerül a polcokra az áfonyás-jalapeno paprikás grillsajt.
– A tavalyi évből okulva biztosan sokan átgondolják, hogy éves néhány tonnás értékesítés érdekében érdemes-e jelentős erőforrásokat igénybe vevő fejlesztéseket végrehajtani. Nekünk ez piacvezetőként kötelességünk és elemi érdekünk is – kommentálja az újdonságot Nagy Béla.
Átdolgozott márkastratégia
A Savenciánál a brandstratégia átdolgozásával szeretnék még hatékonyabbá tenni az értékesítésüket, miközben grillsajtjaik receptúrája és fő paraméterei változatlanok maradnak.
Ezt a lépésüket egy fogyasztói kutatás előzte meg. A kutatás több trendet is azonosított, amelyekre grillsajtjaikkal igyekeznek tökéletes választ adni: flexitáriánus étrend, a húsfogyasztás csökkentése; természetesen magas fehérjetartalmú ételek; egészségtudatos táplálkozás; otthon főzés trendje egyszerű, kompakt megoldásokkal, valamint új, különleges ételek, ízek kipróbálása.
– Az idei évben jelentősen bővítjük a grillválasztékot, a Savencia összes grillsajtja megújul, és a továbbiakban Karaván márka alatt lesznek elérhetőek, izgalmas, ha nem a legizgalmasabb sajtokat és ízeket kínálva a megszokott minőségben – jelenti be az átalakítás eredményét Fábián Péter. – A klasszikus, füstölt sajt-steakektől, a grilltallérokon át a grillcamembert-ig bezárólag 4 típusú, összesen 8-féle grillsajt lesz a kínálatunkban, füstölt és füstöletlen verziókban egyaránt. Így garantáljuk, hogy mindenki megtalálja a kedvencét, és új gasztronómiai élményeket fedezhet fel a grillszezonban vagy azon kívül is. Mind a 8-féle Karaván Grillsajt pár perc alatt elkészíthető akár a konyhában vagy a szabadban is.
A 2024-es szezonra TV-kampánnyal, látványos bolti kommunikációkkal, digitális kampánnyal és erős social media jelenléttel készülnek a nyár során, inspirálva a fogyasztókat a grillsajtok kipróbálására. Új kommunikációformátumokat is kipróbálnak fogyasztóik minél teljesebb körű megszólítása érdekében.
Elég egy serpenyő
Az előző évek nem feltétlenül az innovációkról szóltak a sajtok tekintetében, ezzel szemben az Agrár Zrt. fiatal sajtüzeméből nagy lendülettel indult útnak a Kotányi fűszerezésű serpenyős grillsajtcsalád.
– A termék elkészítéséhez, ahogy a neve is mutatja, csak egy serpenyő szükséges, így szinte bárhol, bármikor elkészíthetjük kedvenceinket – jelzi Nagy Erzsébet, a forgalmazó Gallicoop Zrt. marketing-osztályvezetője. – A kisebbeknek és a pikáns szószok ízvilágához szokott ínyenceknek készült a natúr grillsajt, de a palettában megtalálható a medvehagymás, a mediterrán világú bazsalikomos, a tüzes chilis és a füstölt fekete borssal fűszerezett sajt is. Az egyre hosszabbodó grillszezon kellőképpen megmozgatja a fűszerpiacot, a sajtok pedig remekül viselik az új ízeket, így a lehetőségek tárháza végtelen.
Nagy Erzsébet meglátása szerint az értékes ajánlatokat, promóciókat kínáló márkák vonzhatják a költségtudatos fogyasztókat. Mivel a minőség mellett továbbra is az ár a mérvadó, ezért fontos a cég számára, hogy folyamatos akciókkal is jelen legyen a piacon.
– Egyre nehezebb kiemelkedni az erős reklámzajból, ráadásul sajtüzemünk családias légköre miatt is szívesebben vesszük a vásárlókkal folytatott személyesebb kapcsolattartást – beszél a fogyasztótábor építésének módszeréről a marketingvezető. – A termékeink kóstoltatása során és a social felületeken is örömmel vesszük a visszajelzéseket, a kialakult párbeszédekből sokat kamatoztathatunk. Az építő jellegű kritikákat pedig igyekszünk beépíteni.
//
Kapcsolódó cikkeink
Hajdú tejszínes krémsajt visszazárható üvegben
Ez az új, selymes állagú krémsajt valódi különlegesség. Miközben minősége…
Tovább olvasom >Enyhült a prés a sajton
Nyögi még a közelmúlt horrorárait a sajtpiac: hiába normalizálódott az…
Tovább olvasom >Most invesztálni kell a szalámimárkákba
Idén már nem nőtt a szalámik átlagára, és az eladások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >