Nem csak a Vintedet csavarta meg a fogyasztóvédelem
Számos digitális platform működik az Európai Unióban, amelyek gyakran hasonló szerkezetűek, de különböző piaci szereplők üzemeltetik őket. Az új szereplők esetében gyakran merülnek fel tájékoztatási hiányosságok, amelyek komoly fogyasztóvédelmi problémákhoz vezethetnek. Az ilyen esetek kezelése azonban hatékonyabb, ha nem minden tagállamban külön-külön, hanem egy összehangolt uniós fellépés keretében történik. A közelmúltban két jelentős ilyen ügy zárult le: a Vinted nevű online használtruha-piactér és a népszerű randiapp, a Tinder kapcsán.
Vinted: átláthatóság a vásárlói tájékoztatásban

Ennek eredményeként a Vinted vállalta, hogy a jövőben előre tájékoztatja a fogyasztókat a teljes árról, beleértve a vevővédelmi díjat
A Vinted, egy Litvániában működő online piactér, amelyen felhasználók használt árucikkeket vásárolhatnak és adhatnak el, komoly bírálatokkal szembesült az árkommunikációs gyakorlatai miatt. Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) közös fellépésének köszönhetően a Vinted vállalta, hogy változtat ezeken a gyakorlatokon – írja a Pénzcentrum.
A probléma gyökere az volt, hogy a vásárlás végösszegéhez automatikusan egy úgynevezett „vevővédelmi díj” adódott, amelyről a fogyasztók nem kaptak előzetesen megfelelő tájékoztatást. Ezt a gyakorlatot a hatóságok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló uniós irányelv megsértéseként értékelték. Ennek eredményeként a Vinted vállalta, hogy a jövőben előre tájékoztatja a fogyasztókat a teljes árról, beleértve a vevővédelmi díjat, és mellőzni fogja az olyan reklámokat, amelyek azt a téves benyomást keltik, hogy a platform használata ingyenes.
Továbbá, a Vinted pontosabb és átláthatóbb tájékoztatást fog nyújtani a felhasználóknak a visszatérítési folyamatokról, a hamisítványok kezeléséről, a személyazonosság-ellenőrzésről és az értékelési politikájáról. Ezek a vállalások széleskörű változtatásokat eredményeznek a platform működésében, amelyek célja a fogyasztói bizalom növelése és a transzparens működés biztosítása.
Tinder: az árazás átláthatósága
A Tinder is a CPC hálózat célkeresztjébe került, miután egy svéd tanulmány rávilágított, hogy a randiapp nem nyújtott megfelelő tájékoztatást az árazásáról. A tanulmány kimutatta, hogy a Tinder eltérő áron kínálta ugyanazt a szolgáltatást különböző felhasználóknak, anélkül, hogy erről világos információt nyújtott volna.
A CPC hálózat összehangolt fellépése eredményeként a Tinder vállalta, hogy 2024. április közepéig átláthatóbbá teszi az árazási gyakorlatát. Ennek részeként nem alkalmaz majd személyre szabott árazást anélkül, hogy erről egyértelmű és előzetes tájékoztatást nyújtana a fogyasztóknak. Ezen felül világosan közölni fogja, ha a prémium szolgáltatások árait automatizált szoftverek segítségével személyre szabja.
Kapcsolódó cikkeink
Egy nap alatt kétszer zárta be ugyanazt a két kínai büfét a fogyasztóvédelem
Egy nap alatt kétszer kellett bezárnia ugyanazt a két fővárosi…
Tovább olvasom >Ellenőrzést tartott a fogyasztóvédelem a Lehel téri piacon
Ellenőrzést tartott a fogyasztóvédelem a Lehel téri piacon: lejárt élelmiszereket…
Tovább olvasom >Húsvéti sonkákat, gyümölcsleveket és gluténmentes termékeket vizsgál a fogyasztóvédelem
Megkezdte a húsvéti sonkák, gyümölcslevek és gluténmentes termékek vizsgálatát a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >