Nem csak a Vintedet csavarta meg a fogyasztóvédelem
Számos digitális platform működik az Európai Unióban, amelyek gyakran hasonló szerkezetűek, de különböző piaci szereplők üzemeltetik őket. Az új szereplők esetében gyakran merülnek fel tájékoztatási hiányosságok, amelyek komoly fogyasztóvédelmi problémákhoz vezethetnek. Az ilyen esetek kezelése azonban hatékonyabb, ha nem minden tagállamban külön-külön, hanem egy összehangolt uniós fellépés keretében történik. A közelmúltban két jelentős ilyen ügy zárult le: a Vinted nevű online használtruha-piactér és a népszerű randiapp, a Tinder kapcsán.
Vinted: átláthatóság a vásárlói tájékoztatásban
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/02/fashion-1031469_1280-300x200.jpg)
Ennek eredményeként a Vinted vállalta, hogy a jövőben előre tájékoztatja a fogyasztókat a teljes árról, beleértve a vevővédelmi díjat
A Vinted, egy Litvániában működő online piactér, amelyen felhasználók használt árucikkeket vásárolhatnak és adhatnak el, komoly bírálatokkal szembesült az árkommunikációs gyakorlatai miatt. Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) közös fellépésének köszönhetően a Vinted vállalta, hogy változtat ezeken a gyakorlatokon – írja a Pénzcentrum.
A probléma gyökere az volt, hogy a vásárlás végösszegéhez automatikusan egy úgynevezett „vevővédelmi díj” adódott, amelyről a fogyasztók nem kaptak előzetesen megfelelő tájékoztatást. Ezt a gyakorlatot a hatóságok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló uniós irányelv megsértéseként értékelték. Ennek eredményeként a Vinted vállalta, hogy a jövőben előre tájékoztatja a fogyasztókat a teljes árról, beleértve a vevővédelmi díjat, és mellőzni fogja az olyan reklámokat, amelyek azt a téves benyomást keltik, hogy a platform használata ingyenes.
Továbbá, a Vinted pontosabb és átláthatóbb tájékoztatást fog nyújtani a felhasználóknak a visszatérítési folyamatokról, a hamisítványok kezeléséről, a személyazonosság-ellenőrzésről és az értékelési politikájáról. Ezek a vállalások széleskörű változtatásokat eredményeznek a platform működésében, amelyek célja a fogyasztói bizalom növelése és a transzparens működés biztosítása.
Tinder: az árazás átláthatósága
A Tinder is a CPC hálózat célkeresztjébe került, miután egy svéd tanulmány rávilágított, hogy a randiapp nem nyújtott megfelelő tájékoztatást az árazásáról. A tanulmány kimutatta, hogy a Tinder eltérő áron kínálta ugyanazt a szolgáltatást különböző felhasználóknak, anélkül, hogy erről világos információt nyújtott volna.
A CPC hálózat összehangolt fellépése eredményeként a Tinder vállalta, hogy 2024. április közepéig átláthatóbbá teszi az árazási gyakorlatát. Ennek részeként nem alkalmaz majd személyre szabott árazást anélkül, hogy erről egyértelmű és előzetes tájékoztatást nyújtana a fogyasztóknak. Ezen felül világosan közölni fogja, ha a prémium szolgáltatások árait automatizált szoftverek segítségével személyre szabja.
Kapcsolódó cikkeink
NKFH: Cape Herb & Spice őrlőfejes fűszereket hívott vissza a forgalmazó
Cape Herb & Spice őrlőfejes fűszereket hívott vissza a forgalmazó,…
Tovább olvasom >Használtbútor-piacteret indít az IKEA Európa-szerte
Sikeres oslói és madridi teszteket követően az IKEA Európa-szerte be…
Tovább olvasom >Mit vizsgál a Fogyasztóvédelem 2025-ben?
A fogyasztóvédelmi hatóság 2025. évi Ellenőrzési és Vizsgálati Programja tartalmazza…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >