Nem csak a Vintedet csavarta meg a fogyasztóvédelem
Számos digitális platform működik az Európai Unióban, amelyek gyakran hasonló szerkezetűek, de különböző piaci szereplők üzemeltetik őket. Az új szereplők esetében gyakran merülnek fel tájékoztatási hiányosságok, amelyek komoly fogyasztóvédelmi problémákhoz vezethetnek. Az ilyen esetek kezelése azonban hatékonyabb, ha nem minden tagállamban külön-külön, hanem egy összehangolt uniós fellépés keretében történik. A közelmúltban két jelentős ilyen ügy zárult le: a Vinted nevű online használtruha-piactér és a népszerű randiapp, a Tinder kapcsán.
Vinted: átláthatóság a vásárlói tájékoztatásban
A Vinted, egy Litvániában működő online piactér, amelyen felhasználók használt árucikkeket vásárolhatnak és adhatnak el, komoly bírálatokkal szembesült az árkommunikációs gyakorlatai miatt. Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) közös fellépésének köszönhetően a Vinted vállalta, hogy változtat ezeken a gyakorlatokon – írja a Pénzcentrum.
A probléma gyökere az volt, hogy a vásárlás végösszegéhez automatikusan egy úgynevezett „vevővédelmi díj” adódott, amelyről a fogyasztók nem kaptak előzetesen megfelelő tájékoztatást. Ezt a gyakorlatot a hatóságok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló uniós irányelv megsértéseként értékelték. Ennek eredményeként a Vinted vállalta, hogy a jövőben előre tájékoztatja a fogyasztókat a teljes árról, beleértve a vevővédelmi díjat, és mellőzni fogja az olyan reklámokat, amelyek azt a téves benyomást keltik, hogy a platform használata ingyenes.
Továbbá, a Vinted pontosabb és átláthatóbb tájékoztatást fog nyújtani a felhasználóknak a visszatérítési folyamatokról, a hamisítványok kezeléséről, a személyazonosság-ellenőrzésről és az értékelési politikájáról. Ezek a vállalások széleskörű változtatásokat eredményeznek a platform működésében, amelyek célja a fogyasztói bizalom növelése és a transzparens működés biztosítása.
Tinder: az árazás átláthatósága
A Tinder is a CPC hálózat célkeresztjébe került, miután egy svéd tanulmány rávilágított, hogy a randiapp nem nyújtott megfelelő tájékoztatást az árazásáról. A tanulmány kimutatta, hogy a Tinder eltérő áron kínálta ugyanazt a szolgáltatást különböző felhasználóknak, anélkül, hogy erről világos információt nyújtott volna.
A CPC hálózat összehangolt fellépése eredményeként a Tinder vállalta, hogy 2024. április közepéig átláthatóbbá teszi az árazási gyakorlatát. Ennek részeként nem alkalmaz majd személyre szabott árazást anélkül, hogy erről egyértelmű és előzetes tájékoztatást nyújtana a fogyasztóknak. Ezen felül világosan közölni fogja, ha a prémium szolgáltatások árait automatizált szoftverek segítségével személyre szabja.
Kapcsolódó cikkeink
Gerlaki Bence: a kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését
A kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését, de…
Tovább olvasom >Reptéri kitelepüléssel várja az érdeklődőket a Nemzetgazdasági Minisztérium
A légi utasok jogainak védelme, fogyasztói tudatosságuk erősítése érdekében a…
Tovább olvasom >Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indítanak az ételfutár cégeknél
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >