Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós sertéshúságazat, amelyet egyszerre sújtanak a növekvő beszerzési és energiaárak, a csökkenő fogyasztás, valamint az ágazat társadalmi megítélésének változása. Erről Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) elnöke beszélt az Agrárszektornak. A szakember idén is részt vesz a siófoki Portfolio Agrárszektor Konferencián, ahol olyan kulcsfontosságú témák kerülnek napirendre, mint az afrikai sertéspestis kérdése, az EU és harmadik országok közötti kereskedelmi megállapodások hatásai, valamint az ágazat versenyképességének javítása – írja az Agrárszektor.
Csökkenő termelés és elhúzódó nehézségek az EU-ban

Csökken a fogyasztás
Az Európai Unióban a sertéshúságazat az elmúlt években folyamatosan visszaesett, amit a termelés csökkenése és a gazdasági nehézségek kísértek. Az adatok szerint 2021 és 2023 között a sertésvágások száma jelentősen, mintegy 12%-kal csökkent. Bár 2023 májusáig enyhe, 1,5%-os növekedés volt megfigyelhető a vágások számában, ez inkább kivételes javulás, mintsem a negatív trend megfordulása. A csökkenő termelés mögött az elmúlt két év áremelkedése áll, amely jelentősen növelte az önköltségeket, így a húsipar számára egyre nehezebb fenntarthatóan működni.
Éder Tamás rámutatott, hogy az ágazat helyzetét súlyosbítja az élősertés árának emelkedése, amelyhez társulnak az energia- és munkabérköltségek növekedései. Az ágazat szereplői ezeket a megemelkedett költségeket nem tudták teljes mértékben érvényesíteni a fogyasztói árakban, ami rontja a cégek nyereségességét.
Csökkenő fogyasztás és változó szokások
Az ágazat nehézségeit a fogyasztói szokások átalakulása is fokozza. Az Európai Unió nyugati és északi országaiban a sertéshús fogyasztásának visszaesése mögött elsősorban életmódbeli változások állnak. A környezetvédelmi és etikai megfontolások, valamint az egészségtudatos életmód egyre több embert késztet arra, hogy csökkentse húsfogyasztását. Magyarországon azonban ennél prózaibb okai vannak a csökkenésnek: a lakosság jövedelmi helyzete és az élelmiszerárak emelkedése a fő tényezők.
Az élelmiszerek árának drasztikus növekedése miatt a vásárlók visszafogták kiadásaikat, különösen a húskészítményekre. Emellett megfigyelhető, hogy a fogyasztók az alacsonyabb minőségű, olcsóbb termékek felé fordultak. Az így kialakult alacsony forgalom szerkezeti változásokat is hozott: kevesebbet vásárolnak, és azt is inkább a költséghatékonyabb termékkategóriákból.
Romló eredményesség és kilátások
Az input- és outputoldali nehézségek természetes következménye, hogy az ágazat eredményessége Európa-szerte romlik. A Hússzövetség elnöke szerint számos húsipari cég veszteséges vagy annak közelében működik, nemcsak Magyarországon, hanem az EU többi tagállamában is. A helyzet megoldása érdekében elengedhetetlen, hogy az ágazat szereplői támogatást kapjanak mind hazai, mind uniós szinten.
Az Agrárszektor Konferencián várhatóan szó lesz azokról az intézkedésekről, amelyek javíthatnák az ágazat versenyképességét, és enyhíthetnék a szereplőkre nehezedő nyomást. Bár a kihívások jelentősek, az ágazat szakértői szerint megfelelő stratégiával és támogatással lehetséges a helyzet stabilizálása és a negatív tendenciák megfordítása.
Kapcsolódó cikkeink
Magyar sertéshús-külkereskedelem: drámai visszaesés az első öt hónapban
Miközben a világ meghatározó sertéshúspiacain – így az Egyesült Államokban,…
Tovább olvasom >Csökken az élő sertés kivitele, behozatala és a termelői ára is
A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 30,7 százalékkal 10 ezer…
Tovább olvasom >Drágítja az élelmiszert, hogy túl sok kézen megy át? – Ellátási láncokról és a „rövidítés” illúziójáról beszélt Éder Tamás
Sokan gondolják úgy, hogy az élelmiszerek árából le lehetne faragni,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >