Néha majd főétkezünk!

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 03. 28. 20:59

A snackelést cikkünk elsősorban a paradigmaváltásra számítók szemszögéből vizsgálja. A snackfogyasztás úgy veszíti el egyre inkább nassolás jellegét, ahogy a néha bűntudatot is keltő szokásból tudatos étkezési formává válik, és egyre többször a főétkezéseket helyettesíti. Azaz egyre kevésbé számít önkényeztetési formának, inkább mindennapjaink új táplálkozási stílusának.

Szerző: Ipacs Tamás

A cikk a Trade magazin 2025/4. lapszámában olvasható.

A gyerek a tanítás után ebédel az iskolában, az üzleti partneredet vagy a kedvesedet vacsorázni szoktad hívni, a szállodában reggelizel, a család együtt ebédel hétvégén – a főétkezések feltehetően jó darabig leszúrt karóknak számítanak, de csak az „átlagukat” tekintve, hiszen egyre több marad el közülük, és egyre kevesebben vannak (főleg a fiatalabb korosztályokban), akik naponta legalább egyszer, esetleg kétszer „főétkeznek”.

A hagyományos étkezési idők erodálódnak. Minthogy életmódunk, munkabeosztásunk nagy ütemben változik, az étkezési időt egyre kevésbé a munkanap strukturálja – mint az agrártársadalmakban és sokáig az iparosodott társadalmakban –, étkezési szokásaink alkalmazkodnak mindennapi életünk ritmusához, ami a digitális korban – legalábbis úgy tűnik – egyre gyorsabbá, rugalmasabbá és mobilabbá válik. Nemcsak a szabadidős tevékenység, már a munka és az oktatás sem feltétlenül fűződik kötött helyekhez és időpontokhoz. Étkezésünket pedig funkcionálisan szervezzük.

Szögezzük le: körképünkben mindent snacknek nevezünk, ami nem főétel – azaz minden olyan ételt, italt, falatot és kortyot, amit élelmiszerüzletben, pékségben, zöldségesnél vendingautomatából vagy éppen a vendéglátásból vásárolunk, hogy főétkezések között vagy helyett fogyasszuk őket. Szerintünk ezek a snackek.

Igen ám, de ha ételfajta, alapanyag, feldolgozottság vagy éppen adagok mentén nem definiálható, mi a snack, akkor azt is mondhatjuk: minden snack. Ami legfeljebb abból a szempontból probléma, hogy így nem lehet statisztikákat gyártani általában a snackekről.

Azért legyen valami statisztika is!

Könnyebb a számosítás és az adat-összehasonlítás, ha szűkítjük a kört. Az International piackutató a klasszikusan „nassként” kezelt, kereskedelmi forgalmú cukrász- és édes péksüteményeket, jégkrémeket, szeletes édességeket, édes kekszeket és sós rágcsálnivalókat kezeli snackként. A cég úgy számolt, hogy 2023-ban ezek globális piaca 655 milliárd dollár forgalmat ért el. Az Euromonitor információi szerint az ilyen termékekre költött összeg itthon ugyanebben az évben 640 milliárd forint volt, és az összeg, ha hihetünk az év végére felgyorsult inflációt még előre nem látó akkori előrejelzésüknek, 2024-ben 8%-kal emelkedett.

Az inflációra válaszolt a fogyasztó: a snackpiac 2024-ben tovább polarizálódott: egyrészről továbbra is volt kereslet a prémium termékekre – különösen a kényeztető jégkrémekre és a csokoládés édességekre –, másrészt a csökkenő vásárlóerőt tükrözve a kereslet számottevően elmozdult az olcsóbb és a saját márkák felé.

Ha maradunk még egy kicsit ebben a termékkörben: az egészségtudatosság terjedése itthon is a „better for you” opciók – így magok, gyümölcs- és magszeletek, zöldség- és rizschipsek, illetve proteinszeletek – iránti kereslet fellendüléséhez vezetett. Az üzletek polcain, de a kasszazónában kihelyezett impulzustermékek között is egyre nagyobb helyet foglalnak el ezek a termékek.

A gyógyhatású édességek forgalmának lendülete is töretlen: szerepük miatt nem társul hozzájuk a hagyományos cukorkákkal kapcsolatos bűntudat, amelyeket a túlzott cukorfogyasztás veszélyeivel tisztában lévő gyermekes szülők ma már elkerülnek az egészségesebb, kisebb kiszerelésű snackek javára. A gyártók célkeresztjébe kerültek a gyerekek, akiket a szülők egyre fiatalabb kortól szoktatják a „többször kevesebbet” elv szerinti étkezésre.

Az euromonitoros körön túl nem csökken a sajt- és tejtermékalapú snackek népszerűsége sem, különösen azok köré­ben, akik egészségesebb opciókat keresnek gyermekeik és maguk számára. A sportos életmódot élők és az egészségtudatos fogyasztók mindinkább a magas fehérjetartalmú snackeket választják, amelyek nemcsak izmaikat segítenek regenerálni, hanem mert fokozzák a jólakottságérzetet is.

Snack it!

Ugyan a fogyasztók egyre inkább az egészséges életmódot helyezik előtérbe, a snackfogyasztás igénye továbbra is erős, sőt, erősödik! Az amerikaiak háromnegyede naponta legalább egyszer snackel, 56%-uk legtöbbször helyettesíti a hagyományos étkezéseket snackekkel. Mohamed megy a hegyhez, a hegy pedig elébe megy Mohamednek: az ipar alkalmazkodik, változik a snackek összetétele: a klasszikus sós rágcsálnivalók és cukros péksütemények fokozatosan háttérbe szorulnak az egészségesebb opciók, például a gyümölcsök, magvak, diófélék és fehérjedús alternatívák javára.

A hagyományos snackpolc, amelyet hosszú ideig chips, kekszek, sütemények és hasonlók uraltak, ugyancsak fokozatos átalakuláson megy keresztül – ez kihívást és lehetőséget egyszerre jelent a gyártók számára.

A snackpiac gyors ütemben alkalmazkodik a változó fogyasztói és szabályozási elvárásokhoz, így az egészségtelen és a nem fenntartható összetevők háttérbe szorulnak, és egyre kreatívabb változatosságban jelennek meg alternatíváik.

Nem mi találjuk ki, Ramon Laguarta, a PepsiCo elnöke és vezérigazgatója összegzett így: Úgy készülünk, hogy 2025-ben a fogyasztó kisebb adagokban, lehetőleg egészségesebben, alacsonyabb só- és zsírtartalommal, mesterséges összetevők nélkül kívánja fogyasztani kedvenceit.

A snackfogyasztás lassan „kis étkezésekké” alakul

Mire vágysz még?

Éhségünk kielégítése és önmagunk kényeztetése mindig is fontos motivációja lesz snackelésünknek, no meg a kényelem – hiszen ne felejtsük: a snackek túlnyomó többségükben kényelmi termékek –, de egyre inkább előtérbe kerülnek a snackek funkcionális előnyei is.

Egy amerikai felmérés szerint a 25 és 44 év közötti fogyasztók 57%-a azt állítja, hogy a táplálkozási előnyök miatt fogyasztja a snackeket (itt persze nyilván nem csak az Euromonitor kategóriáiról van szó). Ez azt jelenti, hogy egyre nagyobb teret nyernek a fehérjében, rostokban és természetes összetevőkben gazdag termékek, és nő az igény összetevőik között a pre-, pro- és posztbiotikumokra, valamint az adaptogénekre.

Vannak az érzelmeknek is szerepei: a chicagói ADM (Archer-Daniels-Midland Company), a világ egyik legnagyobb multinacionális élelmiszer-feldolgozó és -kereskedelmi vállalatának globális felmérése szerint a fogyasztók kétharmada időnként kifejezetten vigasztalódás céljából nyúl snackekhez, úgy érzik, a nassolás javítja wellbeing érzetüket. 57%-uk szerint a kényeztető nassolás fontos az öngondoskodásban, 59%-uk pedig olyan termékeket keres, amelyek személyre szabottan felelnek meg táplálkozási igényeiknek. Ez az egyik olyan attitűd, amely miatt trend lett a merész, izgalmas snackízek terjedése – az ilyenek a hazai üzletek polcain is egyre nagyobb sikerrel harcolnak a helyért a hagyományos ízprofilúakkal.

A snackeket már nem is feltétlenül kell impulzustermékként kezelnünk: a tervezett snacking fogalma pont a feltételezett vásárlói tudatosságról szól, például arról, hogy sokféleségüknek és hozzáadott értékeiknek köszönhetően komoly diéták épülhetnek rájuk, vagy speciális feladatokat ellátó személyek étkeztetésének alapjául szolgálhatnak.

A nagy nemzetközi élelmiszergyártók folyamatos kutatás-fejlesztéssel, új termékek bevezetésével reagálnak az állandóan változó igényekre, ám közben figyelemmel kell lenniük a kulturális (ízlés)különbségekre és a különböző gasztronómiai szokásokra is. Még nagyobb kihívás számukra, hogy a termékeket úgy kell fehérjékkel, rostokkal és funkcionális összetevőkkel gazdagítaniuk, és közben só-, illetve cukortartalmukat csökkenteniük, hogy az állaguk és ízük a lehető legkevésbé sérüljön.

Snackesedés

Az egészséges önkényeztetés jegyében egyre többen választják a kisebb adagú, gyorsan fogyasztható snackeket a hagyományos étkezések helyett – ezt a gyorsan terjedő világtrendet nevezik snackificationnek (hívjuk snackesedésnek).

A snackfogyasztás lassan „kis étkezésekké” alakul – sok nyelven nevezik így ezt az étkezésformát, és egyelőre mi sem tudunk jobbat –, ezek fokozatosan felváltják a hagyományos étkezéseket. A jövő étkezési kultúrájában minden étel, minden ital miniétkezéssé válhat: a nassolás az étkezés új módja lesz – ez a fejlődés már most is próbatételt jelent mind a kiskereskedelemnek, mind a vendéglátóiparnak.

Bármilyen szemmel is nézzük a snackek színes világát, figyeljünk rájuk jól, mert lassan mindennapjaink és belátható jövőnk legfontosabb ételtípusává válnak. Az ezt felismerő, változó étkezési szokásainkhoz, növekvő egészségtudatosságunkhoz és kényelmességünkhöz alkalmazkodó élelmiszeriparnak mára az egyik leggyorsabban fejlődő területévé vált a snackek világa. //

 

Teljes értékű étkezés

Dr. Vereczkei László
termékfejlesztési és
engedélyeztetési vezető
BioTechUSA cégcsoport

A snackpiac rohamosan változik, és egyre többen váltják ki főétkezéseiket snackekkel. A gyors életmód, a kényelem és az azonnali tápanyagbevitel iránti igény miatt a fogyasztók már nem csupán kiegészítésként fogyasztják ezeket a termékeket, hanem teljes értékű étkezésként tekintenek rájuk.

A vásárlók azokat a snackeket keresik, amelyek magas fehérjetartalmúak, cukor-, laktóz- és gluténmentesek, valamint illeszkednek vegetáriánus vagy vegán étrendjükhöz. Egyre hangsúlyosabb szempont a fenntarthatóság is: előnyben részesülnek a tanúsított kakaóból készült, pálmaolajmentes és újrahasznosítható csomagolású termékek. Az adalékanyagok visszaszorulnak, helyüket természetes összetevők veszik át.

A BioTechUSA idén bemutatja új, többrétegű fehérjeszeletét, amelyet kifejezetten a modern fogyasztói igényekhez fejlesztettek. Az új termék nemcsak kiemelkedő ízélményt és magas fehérjetartalmat kínál, hanem egy kiegyensúlyozott, tápanyagban gazdag alternatívát is az étkezések kiváltására. //

 

Attraktív kínálat

Kovács Tibor
élelmiszer-beszerzésért
felelős ügyvezető
Lidl

Vállalatunk minden termékkategória, így a snackek esetében is folyamatosan figyelemmel kíséri a vásárlói igényeket, és annak megfelelően alakítja a szortimentet. A legnépszerűbb termékek, legyen szó magvakról, csokoládékról vagy éppen a különféle chipsekről, megtalálhatók kínálatunkban állandó vagy akciós jelleggel.

A nassolnivalóknál azt tapasztaljuk, hogy hangsúlyosan megjelenik az élmény iránti igény, valamint az önjutalmazás ténye, és korosztálytól függetlenül szinte minden célcsoportot képes megragadni. A visszajelzések alapján snacktermékeink kiemelkedőek a magas minőség, a jó árak és a széles választék tekintetében. A különösen attraktív kínálat pedig a vásárlások számában is megnyilvánul, a kosarak közel 40%-ába ugyanis kerül ilyen jellegű termék, ami jelentősen meghaladja a piaci átlagot. //

 

 

 

Beváltat és megszokottat

Sebők István
értékesítési vezető
Liza Snack

A Liza Snack Kft. tapasztalata, hogy a vásárlók a már bevált és megszokott termékeket fogyasztják. Természetesen van nyitottság az újdonságokra is, de a nagy hányad visszatér a „régi jóhoz”. Az ár prioritás, az összetevők inkább csak a „valamire érzékenyek” számára fontosak, a fenntarthatóság számukra nem mérvadó.

Megjelennek a zöldségalapú, élelmi rostokban gazdag, magas fehérjetartalmú termékek, és jellemzően a gluténmentesek, esetleg vegán kategóriába esők, alacsony só-, cukor- és olajtartalommal.

Extrudált kukoricapehely több ízben, gluténmentesen, burgonyasnack szekérkerék család, burgonyaszirom, snack sonkás ízű, és sertésbőrből készült specialitások, ropogtatni valók a szortiment. Az utóbbiak jellemzője a magas fehérje- és alacsony cukortartalom. Kiemelkedik közülük a Röfi ropi sós 40 g termékünk, amely fehérjetartalma 57 g /100 g! A Liza Snack Kft. minden terméke Magyar Termék védjeggyel ellátott is. //

 

Könnyű, ropogós, rostgazdag

Varga Zoltán
üzletfejlesztési vezető
Abonett

Az egészségtudatos fogyasztói trendek szakértőjeként úgy véljük, hogy a fogyasztók az ízélményt nyújtó, magas fehérje- és rosttartalmú, alacsony kalóriatartalmú termékeket preferálják, természetes, adalékanyag-mentes összetevőkből.

Az Abonett ropogós kenyérszeletek és szendvicsek jól illeszkednek az étkezési trendekhez: magas rosttartalmúak, alacsony kalóriatartalmúak, magunkkal vihetjük munkába, iskolába, utazáshoz, mivel előrecsomagoltak, és hűtést, előkészítést nem igényelnek. Fenntartható módon, természetes összetevőkből készülnek, mesterséges adalékanyagok nélkül, környezettudatos csomagolásban.

Gluténmentes Abonett szendvicseinkben finom krém található két szelet Abonett kenyérbe töltve. Könnyű, ropogós textúrával rendelkeznek, alacsony kalóriatartalmúak, gazdagok rostban, emellett mentesek a mesterséges adalékanyagoktól. Kétféle sós: sajtos-snidlinges és paradicsomos-bazsalikomos és kétféle édes: mogyorós és kókuszos ízben kínáljuk. Gyors és tápláló kisétkezést biztosítanak napközben, leginkább a fiatalok körében népszerűek, de cukorbetegek is fogyaszthatják a lassabb szénhidrát-felszívódás miatt. //

 

Fiatalos, dinamikus trendek

Nagy Attila
értékesítési igazgató
Auchan

Az elmúlt időszakban méginkább előtérbe kerültek a csökkentett zsír- és sótartalmú, a magas protein- és rosttartalmú termékek, hiszen egyre fontosabbá vált a modern étkezési szokásoknak és trendeknek megfelelő egészséges életmód. A vásárlók egy része már olyan rágcsálnivalókat keres, amelyek mesterséges adalékanyagoktól, tartósítószerektől és színezéktől mentesek. Fontos szempont a fenntarthatóság is, hogy a csomagolás biológiailag lebomló és újrahasznosítható legyen. Továbbá igyekszünk lépést tartani a fiatalos, dinamikus trendekkel, különösen az amerikai és a TikTok inspirálta irányzatokkal, de emellett nagy hangsúlyt fektetünk a magyar gyártású termékekre, a hazai beszállítókra is.

Az Auchan ezeknek a trendeknek megfelelő széles kínálattal, kiváló minőséggel és kedvező árral várja vásárlóit a snack kategóriában is. Az is elmondható, hogy a vásárlók nyitottak az új és egzotikus ízekre a világ minden tájáról, így ennek a kritériumnak is szeretnénk minél inkább eleget tenni. A mostani időszakban pedig talán az egyik legfontosabb szempont az ár-érték arány. //

 

Illeszkednek a trendekhez

Szabados Erhard
marketingvezető
Mogyi

A teljes piachoz mérten talán nem annyira szembetűnő az elmúlt évek fogyasztói trendjein alapuló termékinnovációk térnyerése, ám a tendenciák – mind a polcokon megjelenő innovációk számát, mind azok forgalmának növekedését tekintve – beszédesek.

A trendek három fő kategóriára oszthatók: a funkcionális előnyök termék- és csomagolásszinten, mint a hozzáadott fehérje vagy a grab&go kiszerelések; az egészséges és speciális étrendekbe illeszthetőség, mint a mesterséges és/vagy állati eredetű összetevők elhagyása, vagy a glutén- és laktózmentesség; illetve a gyártó fenntarthatóság érdekében tett erőfeszítései akár a termék, akár társadalmi felelősségvállalás szintjén.

A Mogyi mindezekben igyekszik élen járni. Funkcionális magmix termékcsaládunk, 2024-ben a Fit Mix és Protein Mix termékekkel debütált, és 2025 első negyedévében a Vital Mix és Energy Mix termékekkel egészül ki. A termékek olaj nélkül, pirított magvak és aszalt gyümölcsök felhasználásával készülnek, és egészséges alternatívát nyújtanak – legyen szó akár extra fehérjebevitelről vagy gyors energiapótlásról. //

 

Összhangban a fogyasztóval

Poór Norbert
national account manager
Corn&Joy

A mai fogyasztók egészségesebb, természetes összetevőkből készült snackeket keresnek, amelyek mentesek a mesterséges adalékoktól és allergénektől. Az ár-érték arány meghatározó: elvárják, hogy a termék ne csak minőségi, de megfizethető is legyen.

Fontosnak tartjuk, hogy kövessük a megváltozott fogyasztói szokásokat, mivel egyre nagyobb teret hódít az egészséges életmód, az emberek egyre tudatosabbak, és odafigyelnek egészségükre. A fogyasztói elvárásokat, igényeket – például, hogy a termék értékes, természetes összetevőket tartalmazzon, és még finom is legyen – igyekszünk egészséges és innovatív ötletekkel, termékfejlesztéssel támogatni. Nagy hangsúlyt fektetünk az ízekre és a textúrára, hogy a snackélmény megmaradjon.

Corn&Joy termékeink glutén-, szója-, pálmaolajmentesek, ráadásul szortimentünk 95%-a TOP 14 allergénmentes is, azaz az ételtoleranciával küzdők is fogyaszthatják. Termékeink eljárási technológiánknak köszönhetően nem olajban sültek, ami miatt alacsony a zsír- és telítettzsírsav-tartalmuk. //

 

Prémium, fenntartható, elérhető

Pókecz Anna
marketingvezető
Cerbona

A modern fogyasztók egészséges, természetes összetevőkből készült snackeket keresnek, amelyek sokszor hozzáadott cukor és mesterséges adalékanyagok nélkül készülnek. Az ár-érték arány is fontos. A vásárlók hajlandóak többet fizetni egy prémium, fenntartható forrásból származó termékért, de az elérhetőség kulcsfontosságú. A fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet játszik, így a környezetbarát csomagolás és a felelős beszerzés is döntő tényező.

A müzliszeletek és zabszeletek jól illeszkednek a modern étkezési szokásokhoz. Praktikusak, könnyen fogyaszthatók útközben, és megfelelnek az egyre népszerűbb egészségtudatos étrendeknek, legyen az vegán, fehérjedús vagy mondjuk gluténmentes.

Snackkínálatunkban különféle müzliszeletek, zabszeletek és rudik találhatók, melyek minőségi alapanyagokból, gyümölcsökből, magvakból és gabonákból készülnek, hogy a legjobb ízt és tápértéket biztosítsák a fogyasztóknak. //

 

Impulzív kategória

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

A snackek kategóriája, azon belül is a chips kategória forgalma várhatóan nőni fog 2025-ben. Az egyik legfontosabb szempont a választásnál továbbra is az árazáshoz köthető, illetve meghatározó az is, hogy a vásárlók jelentős része a Magyarországon előállított termékeket preferálja. Ez egy impulzív kategória: a trendi cikkek és márkák vannak folyamatosan a fókuszban.

Ugyan az organikus/biotermékek magasabb árponton érhetőek el, és így a kereslet mérsékeltebb irántuk, de a megkérdezett vásárlók zöme ma már a bio/organikus jelleget fontos szempontként jelöli meg a termékválasztásnál. A nagy gyártók is érzékelik az elmozdulást az egészséges életmódot támogató termékek irányába, és ehhez próbálják igazítani választékuk egy részét (például oven /less fat kategória).

A snack kategóriában többek között magvakat, aszalványokat, sós rágcsálnivalókat és chipseket, tortillákat, extrudált és popcorn termékeket forgalmazunk – köztük számos saját márkás terméket is. //

 

Az íz az első!

Matskási Zoltán
marketing- és
üzletfejlesztési igazgató
Pek-Snack

A snacking nemcsak egy harapnivaló, hanem a kényeztetés vagy az énidő része is lehet. Ilyenkor sokan kevésbé figyelnek az árra – bár 2025-ben ez még mindig fontos szempont. Egy dolog viszont biztos: az íz az első! Hiába olcsóbb egy termék, ha nem finom, nem választjuk. Ez komoly kihívás a gyártóknak: hogyan lehet egyszerre megtartani a minőséget és barátságosabb árat kínálni.

A kedvencek továbbra is a klasszikus darabok: ha tízórairól van szó, a legtöbben rögtön a gyerekkorunk kakaós csigájára vagy túrós táskájára gondolunk. Ha csak valami apró harapnivalóra vágyunk, a minitermékeink – például pogácsák, minik – tökéletes választások. De slágertermékek mindig vannak: pár éve ilyen volt a sós-karamellás trend vagy karácsonykor a narancsos-csokis ízvilág – viszont utána mindig visszanyúlunk a régi kedvencekhez. „Aktualizáljuk” termékeinket, például csökkentett szénhidráttartalommal vagy teljes kiőrlésű tésztával azoknak is relevánssá tesszük őket, akik az étrendjük miatt a hagyományos verziót már nem tudják fogyasztani. //

 

 

 

 

Kapcsolódó cikkeink