Negyedére esett a vendéglátás áprilisban
Az elviteles áprilisi időszakban, amikor már beülni sem lehetett, a korábbi költés háromnegyedét elbukták a vendéglátósok. Az elvitel annyit segített, hogy legalább a negyede megmaradt. Hiába, a vendéglátás varázsa is az élmény, a finom étek kevés hozzá.
Kényelmesen beülni, megrendelni, megenni, meginni, így teljes a vendéglátózás élménye a vendégek számára. Ja, és persze, a pincér, fizetek című műsorszám sem maradhat le a végén, hiszen abból él a vendéglős. Nem beszélve az otthoni főzés, a bevásárlás, krumplipucolás és – ki ne maradjon – a mosogatás – ebben a viszonylatban – kellemetlen élményeiről.
Hát a koronavírus járvány a kényelem élményét kitörölte a menüsorból, egy maradhatott annak, aki nem szeret mosogatni, de szeret vendéglőzni, hogy elhozta maga, vagy a bicajos futárral házhoz is hozatta az ennivalót. Utóbbi esetben egy csekély szelete a kényelemnek azért megmaradt, de ez nem a mosogatás volt. Meg is szaladt a futárkodók száma, de hát a statisztikából látni, hogy ezzel csak a negyedét sikerült megmenteni a vendéglátózásnak. A márciusi zuhanás után ez már egy padlóközeli állapot volt, sokak be is zártak, nem kísérleteztek a házhoz szállítással. Két hónap zuhanás már nagy esés:
vendéglátás | 2019 | 2020 | ||
március | április | március | április | |
kereskedelmi | +13,4% | +5,7% | -44,8% | -75,9% |
munkahelyi | +2,5% | +10% | -29,7% | -71,8% |
összesen | +12% | +5,3% | -43,2% | -75,5% |
KSH, érték: százalék, kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos hónapjához képest |
Egy kis kitérő, a boltos világban a ruházati boltok áprilisban ennél nagyobbat buktak, mivel bevételeik 90%-át veszítették el.
A vendéglátós bevételeket nézve a március második felének zuhanását egy nagyobb követte áprilisban, amiből az egyéb csekély szeletett képező munkahelyi vendéglátás is hasonló arányú veszteségeket szenvedett el. A vendéglátósok márciusban és áprilisban összesen 127 milliárd forintot buktak, ami a korábbiakhoz képest egy jobb hónap bevétele volt:
vendéglátás | 2019 | 2020 | 2020/2019
március+április |
||
március | április | március | április | ||
kereskedelmi | 99 | 103 | 59 | 26 | -117 |
munkahelyi | 12 | 11 | 9 | 4 | -10 |
összesen | 111 | 114 | 68 | 30 | -127 |
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron |
Hozzátartozik a képhez, hogy az élelmiszerboltokhoz hasonlóan a vendéglátóhelyeken is volt áremelkedés, 7% körüli mértékben ebben az időszakban, az alapanyagok drágulása őket sem kímélte.
Kapcsolódó cikkeink
Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >A legendás étteremkalauz visszatér Magyarországra!
Világszerte elismert szereplővel gazdagodik a magyar gasztronómiai élet. A francia…
Tovább olvasom >Magyar fejlesztésű AI-szoftver írja át a nemzetközi üzleti világot a vendéglátóiparban
A 100%-ban magyar fejlesztésű Everguest Intelligence AI-szoftver nem csupán egy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >