Négy országban kérdezték a lakosságot az ünnepi vásárlási szokásokról
A Kifli.hu megbízásából négy országban, Magyarországon, Csehországban, Németországban és Ausztriában kérdezték a lakosságot az ünnepi vásárlási szokásokról. A reprezentatív online kérdőívet a Behavio készítette kvantitatív módszerrel, országonként minimum 1000 fős csoport töltötte ki, hazánkban összesen 1104 fő.

Házhozszállítás
A kérdőív eredményét Szabó Réka, Kereskedelmi igazgató ismertette a Kifli.hu kétéves szülinapja alkalmából rendezett online sajtótájékoztatón. A kutatásból megtudhatjuk, melyek itthon a legnépszerűbb ehető ajándékok, hogyan változtatott a pandémia vásárlási szokásainkon, és rávilágít arra, hogy mik a legfontosabb hozzávalók a boldog karácsonyhoz: családi összejövetelek, hagyományok és az elfogyasztott termékek frissessége!
„Az online élelmiszer-értékesítés egyik nagy előnye, hogy a friss, helyi és különleges élelmiszerek a vásárlók szélesebb köréhez jutnak el. A kisebb termelők számára ez lehetőséget ad a növekedésre és arra, hogy releváns partnerré váljanak saját területükön. Keressük a módját, hogy a kisebb és közepes méretű termelők és gazdálkodók is együttműködhessenek velünk. Számunkra ez a természetes módja annak, hogy támogassuk a helyi, autentikus élelmiszereket, amelyekért kiálltunk.”
– mondta Szabó Réka a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója.
Mit jelent számunkra a karácsony?
A legtöbb ember, a kérdőív kitöltőinek 70%-a a karácsony kapcsán a családi összejövetelekre asszociál. Ezeknek része az is, hogy gyakran túl sokat eszünk, erre a válaszadók 24%-a gondolt, ugyanakkor csak 9%-uk köti össze ezt az ételpazarlással.
A vásárlási szempontok között első helyen a frissesség végzett (75%), de hasonlóan fontos, hogy közeli helyen szerezzük be az élelmiszert. A házhozszállítás 8% számára opció, és általánosságban véve a 65 év felettiekre jellemző a kizárólag offline vásárlás.
Ám a vásárlók 55%-a igyekszik a karácsonyi bevásárlást előre intézni, elkerülve ezzel a rohanást, a sorban állást és a kapkodást. Az emberek 46%-a ebben az időszakban egyébként több különlegességet és luxusterméket vásárol.
A pandémia megváltoztatta a vásárlási szokásokat?
Részben igen: az emberek 32%-a ritkábban vásárol, és több mint negyede gyakrabban vásárol online, akár ajándékot is. A 65 év felettiek 37%-a a vírushelyzet miatt ritkábban látogatja családját. Ez az adat hatással van a vásárlási kosarukra, amelynek része az ajándékozás, valamint a karácsonyi étkezéshez kötődő élelmiszerekre is.
Mit csinál a magyar karácsonykor?
Ezek után nem meglepő, hogy a legnépszerűbb hagyomány a süti készítés, a nők körében a 83%, míg a válaszadóknak összesen 76%-a él ezzel a tradícióval. A magyarok 3%-a egyáltalán nem ünnepli a karácsonyt.
Melyek a legnépszerűbb ehető ajándékok?
A válaszadók 91%-a szavazott arra, hogy adott már édességet ajándékképpen. A tea és a kávé (87%), az alkoholos italok (86%) szintén népszerű választások.
Mit mondanak a szomszédaink?
A kutatásban részt vevő három másik ország eredményei is érdekes megállapításokra vezettek. A csehek körében, hozzánk hasonlóan a legnépszerűbb karácsonyi hagyomány a süteménysütés (72%), míg az osztrákoknak már csak 49%-a él ezzel a tevékenységgel, Németországban pedig csak 44%. A két németajkú országban az első helyen a közös karácsonyi vacsora foglal helyet, míg a cseheknél és itthon ez a szokás csak második helyet érte el. Az ételek frissessége minden országban kimagasló szempont volt a kitöltők között. Cseh szomszédainkat a tömeg és a stresszes bevásárlás befolyásolja karácsony környékén, Ausztriában és Németországban pedig megpróbálják a lehető legtöbb terméket előre megvásárolni, és az akciós termékeket is gyakran keresik, míg nálunk az akció a legfontosabb, és az előre tervezés csak másodlagos. A legnépszerűbb ehető ajándékok a cseheknél a kévá és tea különlegességek, a többi piacon azonban az édességeké a főszerep. A pandémia MAgyarországon és Csehországban növelte meg leginkább az online kereskedelem szerepét, még Németországban és Ausztriában sokkal kevesebbet járnak el otthonról a kitöltők szórakozás céljából, vagy családjukat látogatni.
Kapcsolódó cikkeink
Teniszpályányi fagyasztó, 5 szupermarketnyi hűtőraktár, 4 hőzóna és naponta 100 ezer hűtött termék – ilyen a Kifli.hu nyári logisztikája
Naponta közel 100 ezer hűtött és több mint 6600 fagyasztott…
Tovább olvasom >Megőrizte első helyét az online élelmiszerpiacon a Kifli.hu
A Kifli.hu került a dobogó legfelső fokára az idéntől már…
Tovább olvasom >A Balaton felé több új településen és Kecskemét körzetében is elindította szolgáltatását a Kifli.hu
A Kifli.hu bővíti kiszállítási területét: június másodikától több új Balaton-,…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >